کد خبر: ۹۲۲۳۶۶
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۰

پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا تورم در ایران را بالا می‌برد؟

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی، درباره تورم انتظاری ناشی از پیروزی ترامپ می‌گوید: «تورم انتظاری یک اتفاق غیرواقعی در اقتصاد است و چون انتظار مردم نسبت به آینده بدبینانه می‌شود، سطح تقاضا افزایش می‌یابد.»
پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا تورم در ایران را بالا می‌برد؟
آفتاب‌‌نیوز :

احتمال پیروزی ترامپ روز به روز بیشتر می‌شود و همین مسأله تورم انتظاری در ایران را دامن می‌زند. از سوی دیگر برخی معتقدند که وجود یک دولت میانه‌رو می‌تواند این چالش را خنثی کند. عنوان اهل معامله بودن ترامپ برای برخی جای امیدواری است که ایران بتواند با او به یک توافق نسبی برای رفع تحریم دست یابد و احتمال کاهش تورم را هم افزایش دهد.

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی، معتقد است که وجود یک دولت میانه‌رو در ایران می‌تواند اثرات تورم انتظاری پیروزی ترامپ را کاهش دهد؛ او در این‌باره به «رویداد۲۴» می‌گوید: «تورم انتظاری یک اتفاق غیرواقعی در اقتصاد است و، چون انتظار مردم نسبت به آینده بدبینانه می‌شود، سطح تقاضا افزایش می‌یابد. الان دو نیرو متضاد مقابل همدیگر هستند. شانس پیروزی ترامپ طبق نظرسنجی‌های آمریکا بالاست و همین خبر باعث افزایش قیمت ارز در ایران خواهد شد. در مقابل دولت جدیدی در ایران روی کار آمده که امید به رفع تحریم افزایش یافته و کاهش مدیریت ناکارآمد نیز انتظارات ضدتورمی ایجاد کرده است. برآیند وضعیت فعلی، حالتی خنثی است. بعد از شوک کاهشی قیمت ارز با پیروزی پزشکیان، بازار ثابت می‌ماند تا دولت تثبیت شود. البته اگر جنگ لبنان انجام نشود، تا زمانی‌که دولت معرفی شود و بازار‌ها و کارگزاران اقتصادی، نگاه مثبتشان را ادامه دهند، انتظارات تورمی کاهشی است.»

افقه معتقد است که تا انتخابات آمریکا وضعیت به همین شکل باقی خواهد ماند؛ او می‌گوید: «بعید است تا انتخابات آمریکا مشکل تحریم حل شود، اما به همین شکل فعلی ادامه می‌یابد. یعنی بایدن چشم‌هایش را روی فروش نفت به چین می‌بندد. بعد از روی کار آمدن دولت پزشکیان، وضعیت همینطور باقی می‌ماند تا انتخابات آمریکا برگزار شود. بعد از انتخابات آمریکا، اخبار مربوط به مذاکرات روی بازار اثر مثبت می‌گذارد. البته دولت پزشکیان بدون حل تحریم‌ها کاری از پیش نمی‌برد.»

افقه درباره سیگنال‌های دولت پزشکیان برای مذاکره و تأثیر آن بر تورم انتظاری می‌گوید: «پزشکیان در سیاست خارجی با یک سری سیگنال‌ها می‌تواند شرایط را عادی نگه دارد. انتظار جامعه از روند مذاکره می‌تواند تهدید تورمی پیروزی ترامپ را خنثی کند. تورم انتظاری ترامپ را با ابزار‌های سیاست خارجی می‌توان خنثی کرد. پزشکیان باید کابینه و زیرمجموعه مناسبی بچیند تا جامعه دلگرم‌تر شود. مدیران ناکارآمد می‌توانند در این شرایط بر روی بازار سیگنال منفی بیندازند.»

جامعه ایران اگرچه منتظر تورم خبری در ارز است، اما صحبت از مذاکره و ایجاد برخی دلگرمی‌های اقتصادی و سیاسی در داخل توسط پزشکیان، می‌تواند اثرات منفی حضور ترامپ را خنثی کند. همین پدیده در صورت بی توجهی می‌تواند تبدیل به پاشنه آشیل این دولت تازه شود.

منبع: رویداد۲۴

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین