کد خبر: ۹۲۲۳۸۵
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۰
منشأ ارز واردات خودرو کارکرده توسط حقیقی‌ها باید خارجی باشد

هر فرد می‌تواند اقدام به واردات خودرو کند / شرایط و جزئیات

به گفته سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت ارز واردات خودرو کارکرده توسط اشخاص حقیقی باید منشأ خارجی داشته باشد.
هر فرد می‌تواند اقدام به واردات خودرو کند / شرایط و جزئیات
آفتاب‌‌نیوز :

احمد آقایی امروز با حضور در برنامه میز اقتصاد در مورد شرایط واردات خودرو‌های کارکرده گفت: براساس آیین نامه واردات خودرو‌های کارکرده هر فرد می‌تواند اقدام به واردات خودرو کند که برای این کار نیاز به داشتن کارت بازرگانی نیست بلکه هر فرددارای کد ملی می‌تواند با ثبت آماری در گمرک و اخذ تاییدیه از گمرک اقدام به واردات خودروی دست دوم کند. 

سرپرست معاونت حمل و نقل وزارت صمت اظهار داشت: فرآیند واردات خودرو کارکرده توسط اشخاص به این صورت است که فرد خودرو کارکرده را وارد گمرک می‌کند و سپس با پرداخت حقوق گمرکی و حقوق ورودی می‌تواند خودروی خود را ترخیص کند. 

وی بیان داشت: مطابق آیین نامه واردات خودروی کارکرده عموم مردم برای استفاده شخصی می‌توانند با کد ملی که در گمرک شناسایی می‌شود اقدام به واردات خودروی کارکرده کنند.

واردات خودرو کارکرده با کد ملی

آقایی اظهار داشت: به نظر می‌رسد هر فرد با کد ملی فقط امکان واردات یک خودرو را داشته باشد، اما هنوز اطلاع رسانی دقیقی در این باره انجام نشده است. اما در ابتدای کار و با توجه به شرایط تامین ارز به هر فرد اجازه داده می‌شود تا یک خودرو وارد کند. 

وی افزود: سن خودرو‌های وارداتی کارکرده باید بین سه تا ۵ سال باشد و دارا بودن استاندارد‌های روز اروپا و استاندارد‌های جهانی نیز از شروط واردات خودرو‌های کارکرده است همچنین حجم موتور این خودرو‌ها باید کمتر از ۲۵۰۰ سی سی باشد. 

آقایی اظهار داشت: واردکنندگان می‌توانند از کشور‌های مختلف از جمله ژاپن، کره جنوبی و کشور‌های اتحادیه اروپا اقدام به واردات خودرو کنند، اما به نظر می‌رسد در خصوص واردات خودرو از آمریکا محدودیت چند داشته باشد.

ارز واردات خودرو‌های کارکرده باید منشاء خارجی داشته باشد

وی درباره تامین ارز واردات خودرو‌های کارکرده بیان داشت: ارز واردات این خودرو‌ها باید منشا خارجی داشته باشد در واقع در آیین نامه آمده است ارز واردات خودرو‌های کارکرده باید براساس ضوابط بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات کالا و خدمات و یا ارز سرمایه گذاری خارجی و تمام ارز‌هایی که به تایید بانک مرکزی دارای منشا خارجی است، باشد. 

وی در پاسخ به این سوال که آیا فردی می‌تواند با ارزی که داخل کشور دارد اقدام به واردات مند، گفت: این فرد باید بتواند طبق ضوابط بانک مرکزی بتواند ارز را از کشور خارج کند و سپس با آن اقدام به واردات کند. 

آقایی بیان داشت تمام شرایط خدمات پس از فروش خودرو‌های کارکرده نیز در آیین نامه آمده است.

شرایط خدمات پس از فروش خودرو‌های کارکرده

وی بیان داشت: در آیین نامه واردات خودرو‌های نو شرکت‌های واردکننده که صلاحیت آن‌ها مورد تایید وزارت صمت است باید به میز خدمات پس از فروش وزارت صمت مراجعه کنند و تعهد تامین خدمات پس از فروش بسپارند. 

آقایی با بیان اینکه دور خصوص واردات خودرو‌های کارکرده با سه دسته مواجه هستیم بیان داشت: دسته اول شرکت‌های واردکننده هستند که این‌ها دارای تاییدیه خدمات پس از فروش از وزارت صمت هستند و به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش می‌توانند خودروی کارکرده وارد کنند. 

وی افزود: دسته دوم واردات خودرو کارکرده توسط شرکت‌های حمل و نقل با هدف تامین خودرو برای حمل و نقل عمومی در حوزه‌های درون شهری و برون شهری که این دسته نیز با تامین خدمات پس از فروش می‌توانند اقدام به واردات کنند البته از آنجا که واردات این خودرو‌ها برای تامین نیاز حمل و نقل عمومی است لذا تا ده سال پلاک این خودرو‌ها قابل تعویض و تغییر به پلاک شخصی نیست. 

این مقام مسوول در وزارت صمت با اشاره به واردات خودرو کارکرده توسط اشخاص حقیقی بیان داشت: به منظور رعایت حقوق مصرف کنندگان وزارت صمت با اعلام فهرست نام‌های تجاری خودرو‌هایی که در حال حاضر خدمات پس از فروش آن‌ها در کشور وجود دارد به واردکنندگان حقیقی پیشنهاد می‌دهد تا از میان این خودرو‌ها نسبت به واردات اقدام کنند در غیر این صورت واردکننده خودرو غیر از خودرو‌های پیشنهادی باید تعهد کند خدمات پس از فروش را تامین می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین