کد خبر: ۹۲۲۴۰۱
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۵

توضیح علی باقری درباره سفر به نیویورک

سرپرست وزارت امور خارجه ایران گفت: آمریکایی‌ها با ارسال سلاح‌ها و تجهیزات نظامی کشنده عامل اصلی تقویت و حتی تشویق صهیونیست‌ها به جنایت بیش‌تر در غزه هستند و نمی‌توانند نقش میانجی و واسط بی‌طرف را در این عرصه بازی کنند.
توضیح علی باقری درباره سفر به نیویورک
آفتاب‌‌نیوز :

 علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در جمع خبرنگاران و در تشریح برنامه‌های سفرش به نیویورک و شرکت در دو نشست شورای امنیت گفت: در شرایط کنونی در سطح منطقه هنوز جنایت و نسل کشی صهیونیست‌ها ادامه دارد و در برخی مقاطع زمانی این جنایات با شدت بیشتری خودش را نشان می‌دهد.

باقری عنوان کرد: موضوع دیگر بحث تهدیدی است که این رژیم هر از چندگاهی متوجه لبنان می‌کند و در مقطع اخیر تهدید‌های را علیه لبنان می‌کند که امکان حمله و تجاوز نظامی وجود دارد. 

وی افزود: شرایط منطقه ویژه و حساسی است و در این مقطع نشست شورای امنیت با موضوع فلسطین برگزار شد و به جهت اهمیت موضوع فلسطین و همچنین تهدید لبنان و هم به جهت اینکه ایران کشوری است که در سطح منطقه و تحولات و فرآیند‌های اساسی آن نقش آفرینی جدی و موثر دارد، تصمیم بر این شد که در این نشست شورای امنیت مشارکت داشته باشیم.

* دنیا نباید در قبال این جنایت مستمر ساکت باشد یا منفعل شود

باقری بیان کرد: در همین چارچوب هم مواضع و دیدگاه‌های ایران در خصوص ضرورت اجبار رژیم صهیونیستی برای توقف و پایان دادن فوری و بدون قید و شرط نسل کشی و جنایت در غزه، بحث‌هایی مطرح شد و همینطور درباره پیامد‌ها و عواقبی که خطای راهبردی صهیونیست‌ها در تهاجم به لبنان متوجه آن‌ها خواهد شد، در نشست شورای امنیت واقعیت‌هایی تبیین شد و تأکید شد صهیونیست‌ها که به صورت متوسط در هر ساعت در حال کشتن و مجروح کردن ۲۰ فلسطینی مظلوم هستند، دنیا نباید در قبال این جنایت مستمر ساکت باشد یا منفعل شود و یا این جنایت عادی شود. 

دیپلمات ارشد ایرانی اضافه کرد: صهیونیست‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که این جنایت عادی شود و همانطور که سرشت آن‌ها جنابت پیشگی است می‌خواهند این را برای افکار عمومی دنیا عادی جلوه دهند.

* شکست یکجانبه گرایی

وی گفت:، ولی ما و دیگر کشور‌های شرکت کننده بر این نکته تاکید داشتند که ضرورت جدی برای استفاده از همه ظرفیت‌ها و ابزار‌ها برای وادارسازی این رژیم به توقف جنایت و نسل کشی در غزه وجود دارد. در همین چارچوب در حاشیه نشست ملاقات‌هایی با برخی مقامات حاضر در نشست داشتیم که نشست‌های خوبی بود و در این زمینه تبادل دیدگاه شد و نوعی همراهی و هم افزایی بین جمهوری اسلامی ایران و این کشور‌ها برای اینکه تلاش همبسته‌تر و هم افزاتری در این عرصه صورت گیرد، وجود داشت.

باقری همچنین به نشست دیگر شورای امنیت درباره چندجانبه‌گرایی اشاره کرد و گفت: امروزه آمریکا به عنوان سردمدار یکجانبه گرایی و ادعاهایشان مبنی بر اینکه یکجانبه گرایی می‌تواند صلح و ثبات و امنیت را در جهان به ارمغان بیاورد با شکست مواجه شده است.

* آمریکایی‌ها خودشان مانع اصلی هستند

وی ادامه داد: عملا رویکرد‌هایی که آمریکا در موضوعات مختلف بین‌المللی از خودشان بروز و نمود داده‌اند، چه در موضوعات مربوط به تحولات مذاکرات هسته‌ای و چه در مورد مسأله فلسطین و تهاجم صهیونیست‌ها به غزه، نشان دادند که آن‌ها نه تنها نمی‌توانند بخشی از راه‌حل باشند، بلکه خودشان مانع اساسی هستند.

باقری عنوان کرد: این آمریکایی‌ها بودند که از برجام خارج شده و مسیر را با اخلال مواجه کردند یا در موضوع غزه آمریکایی‌ها با ارسال سلاح‌ها و تجهیزات نظامی کشنده عامل اصلی تقویت و حتی تشویق صهیونیست‌ها به جنایت بیشتر در غزه هستند و نمی‌توانند نقش میانجی و واسط بی طرف را در این عرصه بازی کنند. یکجانبه گرایی در مسیر دستیابی به صلح به بن بست رسیده است.

وی گفت: چندجانبه گرایی در این مقطع زمانی جلوه بیشتری دارد.

* مقاومت در غرب آسیا بازیگری غیرقابل انکار و عنصری ثبات ساز

سرپرست دستگاه دیپلماسی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به رسمیت یافتن عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگ‌های و مجموعه بریکس، طبیعی است که ایران در شرایط کنونی در یک تراز جدیدتر و موثرتری در صحنه بین‌المللی حاضر می‌شود و با استفاده از این ظرفیت‌های چندجانبه گرایی تلاش می‌کند تا بتواند با همکاری دیگر اعضای جامعه بین‌المللی برای مسائل و موضوعات و بحران‌های مهم جهانی، راه‌حل پیدا کند و در این مسیر در عرصه ثبات سازی اقدامات جدی را انجام دهد.

باقری ادامه داد: یکی از بحث‌های جدی که هم در نشست فلسطین و هم در نشست چندجانبه گرایی تعقیب کردیم، این بود که مقاومت در منطقه غرب آسیا، امروزه به یک بازیگر غیرقابل انکار و یک عنصر ثبات ساز تبدیل شده و این را همه در مقطع ۹ ماه اخیر که از تهاجم صهیونیست‌ها به غزه و جنایت و نسل کشی در غزه می‌گذرد، به صورت جدی‌تر و عینی‌تر حس کرده‌اند.

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: لذا ما تلاش جدی داشتیم که در هر دو نشست، این واقعیت را برای دیگر اعضای جامعه بین‌المللی تبیین کنیم که مقاومت عنصر اصلی و موثر در منطقه است که نقش اساسی هم در ایجاد ثبات و هم پایداری ثبات و امنیت در منطقه دارد و این واقعیت را هم نشان داده است.

* ریشه، عدم ثبات، تنش و بحران در منطقه، اشغال، تجاوز و جنایت صهیونیست‌ها

باقری بیان کرد: کاری که الان مقاومت در سطح منطقه انجام می‌دهد، با این رویکرد است که صهیونیست‌ها را از ادامه تهاجم و تشدید نسل‌کشی در منطقه بازدارد و در این عرصه، جریان‌های مقاومت اقدامات جدی در سطح منطقه انجام دادند. به ویژه یک ویژگی که نقش آفرینی مقاومت در این مقطع زمانی داشته، موضوع هم افزایی جریان‌های مقاومت در مواجهه با عنصر اصلی اخلال در امنیت منطقه یعنی صهیونیست‌ها است که ریشه، عدم ثبات، تنش و بحران در منطقه، اشغال، تجاوز و جنایتی است که صهیونیست‌ها در طول سال‌های گذشته به ویژه بعد از عملیات طوفان الاقصی انجام دادند.

سرپرست وزارت خارجه یادآور شد: البته در این نشست‌ها، ما به موضوع عملیات ثبات ساز جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان وعده صادق تأکید داشتیم و اینکه ایران از همه ظرفیت‌هایش برای تحکیم ثبات در سطح منطقه استفاده خواهد کرد و برای این گزاره واقعی، دلیل اصلی ما این بود که ایران بدون توجه به رویکرد‌هایی که برخی قدرت‌ها در این زمینه داشتند، صرفا برای اینکه بتواند ثبات، امنیت و آرامش را به منطقه برگرداند، در مقابل اقدام تجاوزکارانه و جنایتکارانه صهیونیست‌ها در حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق، از مؤلفه‌های قدرتش برای تحکیم ثبات منطقه‌ای به نحو موثر استفاده کرد.

وی همچنین گفت که فرآیند دیپلماسی عمومی در این سفر، به خوبی فعال بود و نقش موثر و مهمی را بازی کرد.

باقری همچنین به تشریح رایزنی‌هایش در حاشیه این نشست‌ها پرداخت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین