کد خبر: ۹۲۲۴۲۵
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴
قطعی سامانه‌های فناوری اطلاعات منجر به اختلال گسترده در فعالیت بانک‌ها و خطوط هوایی در جهان شد

قطع سراسری مایکروسافت و اختلال جهانی

فعالیت شرکت‌های هواپیمایی، بانک‌ها و رسانه‌ها در سرتاسر جهان بر اثر قطعی گسترده سامانه‌های فناوری اطلاعات که احتمالا از مایکروسافت آغاز شده، مختل شد.
قطع سراسری مایکروسافت و اختلال جهانی
آفتاب‌‌نیوز :

فعالیت شرکت‌های هواپیمایی، بانک‌ها و رسانه‌ها در سرتاسر جهان بر اثر قطعی گسترده سامانه‌های فناوری اطلاعات که احتمالا از مایکروسافت آغاز شده، مختل شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که روز جمعه ۱۹ ژوئیه (۲۹ تیر) یک قطعی بزرگ فناوری اطلاعات، فعالیت عادی بانک‌ها، رسانه‌ها و خطوط هوایی را تحت تاثیر قرار داده که باعث هرج و مرج در فرودگاه‌ها و لغو پرواز‌ها شده است.

گمان می‌رود که این قطعی به دلیل قطعی سرویس‌های آزور و آوتلوک ۳۶۵ مایکروسافت باشد.

خطوط هوایی مانند کانتاس در استرالیا و حداقل دو شرکت هواپیمایی ارزان قیمت در ایالات متحده، خطوط هوایی فرانتیر و «سان‌کانتری ارلاینز» مجبور به توقف پرواز‌های خود شده‌اند.

مایکروسافت در بیانیه‌ای از بهبود شرایط خبر داد

مایکروسافت در بیانیه‌ای با اعلام آنکه قطعی گسترده بخش‌های زیادی را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این قطعی جهانی مشکلاتی را برای مشتریان تجاری در پی داشته است. 

این غول فناوری اعلام کرد که اقدامات در حال انجام برای رسیدگی به این مشکل ادامه دارد و رفته رفته عملکرد چندین سرویس در حال بهبود است.

فعالیت فرودگاه برلین و تلویزیون بریتانیا از سر گرفته می‌شود

فرودگاه برلین که برای مدتی به دلیل قطعی برق فلج شده بود، خدمات پذیرش مسافر خود را پس از یک وقفه دوباره به راه انداخته است. با این حال تاخیر در ارائه خدمات همچنان پابرجا است.

در بریتانیا هم کانال اسکای نیوز پس از یک وقفه چند ساعته توانست به روی آنتن بازگردد.

دولت بریتانیا فرضیه هر گونه حمله کامپیوتری را رد کرد. یک منبع امنیتی در دولت بریتانیا به رویترز گفت که در حال حاضر، عامل قطعی جهانی فناوری اطلاعات نتیجه یک حمله سایبری نیست.

بانک‌های استرالیا و سیستم ریلی بریتانیا بیش از همه دچار اختلال شدند

در استرالیا، چندین بانک از جمله بندیگو، ای‌ان‌زی، ان‌ای‌بی، کامنولت و سانکراپ تحت تاثیر این قطعی فناوری اطلاعات قرار گرفتند و برخی از مشتریان موفق به انتقال پول نشدند.

با این حال، بانک وست‌پک می‌گوید که خدمات مشتریان آن تحت تأثیر این اختلال قرار نگرفته است. سوپرمارکت‌های بزرگ مانند وولورتس و باجه‌های خودپرداز در کانبرا هم با قطعی مواجه شدند.

در بریتانیا، راه‌آهن Govia Thameslink، اپراتور اصلی قطار‌های این کشور، با مشکلات جدی فناوری اطلاعات مواجه شده که همین امر منجر به لغو برخی قطارها، از جمله قطار‌های منتهی به فرودگاه گتویک لندن شده است.

این اختلالات در آغاز یکی از اولین تعطیلات آخر هفته تابستانی با حجم بالای مسافر رخ داده است.

شاخص سهام بورس برخی شرکت‌ها کاهش یافت

در پی این قطعی گسترده بورس اوراق بهادار پاریس در صبح جمعه ۱۹ ژوئیه ۰.۶۸ درصد سقوط کرد. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران نگران قطعی فناوری اطلاعات هستند که بر بسیاری از شرکت‌ها در سراسر جهان تأثیر گذاشته است.

در همین زمان، بورس‌های لندن و میلان نیز با مشکلاتی مواجه شدند. آن‌ها حدود بیست دقیقه دیرتر از حد انتظار شروع به کار کردند.

این در حالی است که در روز پنجشنبه، پس از نشست غیر منتظره بانک مرکزی اروپا (ECB)، بورس اوراق بهادار پاریس ۰.۲۱ درصد افزایش یافته بود.

فرودگاه‌ها و خطوط هوایی در سرتاسر جهان تحت تاثیر قطعی گسترده فلج شد

پس از فرودگاه‌های اسپانیا، برلین، ادینبورگ، آمستردام، فرودگاه‌های پراگ، دوسلدورف، هنگ کنگ، دهلی اعلام کردند که به دلیل قطعی جهانی فناوری اطلاعات مختل خواهند شد.

شرکت KLM اعلام کرد که بیشتر پرواز‌های خود را تعلیق می‌کند، سه شرکت هواپیمایی هندی نیز اعلام کردند که سیستم رزرو پرواز آن‌ها غیرقابل دسترسی است.

ایرفرانس هم اعلام کرد که «در برخی از پروازها» اختلال ایجاد شده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین