کد خبر: ۹۲۲۵۲۲
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵

دیابت از چه سنی سراغ کودکان می‌آید؟

فوق تخصص غدد کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهارکرد: دیابت در اثر افزایش قند خون رخ می‌دهد و دیابت نوع یک در کودکان زیر ۱۰ سال بیشتر مشاهده می‌شود. 
دیابت از چه سنی سراغ کودکان می‌آید؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر سپیده باقری با اشاره به اینکه بیماری دیابت مختص بزگسالان نیست بلکه ممکن است در کودکان رخ دهد، خاطر نشان کرد: مادران باید با علائم بیماری دیابت آشنا شوند تا اقدامات به موقع درمانی برای سلامت کودک انجام شود.

وی با اشاره به اینکه علائم دیابت در کودکان شامل پر نوشی و پر ادراری است، گفت: اگر کودکی قبل از این احساس عطش زیادی نداشته و یا دفعات ادرار ان افزایش یافته است یکی از نشانه‌های ابتلا به دیابت را دارد. 

دکتر باقری با اشاره به اینکه در کودکان زیر ۱۰ سال علت تمام موارد دیابت نوع یک است که ابتلا به این بیماری علت ناشناخته‌ای دارد، گفت: احتمال ابتلا به دیابت نوع دو در کودکان سنین بالای ۱۰ سال که چاق هستند و در افراد خانواده فرد دیابتی دارند بیش از سایرین است. 

دکتر باقری با بیان اینکه اگر والدین دارای کودکی مبتلا به دیابت هستند نمی‌توان اقدام پیشگیرانه‌ای برای عدم ابتلا به دیابت کودک انجام داد تنها با بررسی ژنتیک می‌توان تا حدودی زمینه ابتلا را تخمین زد، گفت: در دیابت نوع دوم در نوجوانانی که بالای ۱۰ سال و چاق هستند و سابقه خانوادگی دارند احتمال بررسی ابتلا به این بیماری وجود دارد. 

وی با بیان اینکه در طی دهه‌های اخیر شاهد افزایش شیوع دیابت نوع یک و نوع دو هستیم که علت شیوع آن بخصوص در دیابت نوع دوم مصرف فست فود، کمبود تحرک و تغذیه ناسالم است، اظهار کرد: در دیابت نوع یک سلول‌های انسولین طی یک فرایند خود ایمنی از بین می‌روند و در دیابت نوع دوم انسولین تزریق می‌شود، اما سلول‌های بدن مقاومت به انسولین پیدا کرده اند.

دکتر باقری با بیان اینکه برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع یک روش پیشگیرانه در حال حاضر نداریم، اما مصرف ویتامین دی و تغذیه با شیر مادر یکی از عللی است که می‌تواند سد دفاعی بدن را برای عدم ابتلا به دیابت نوع دوم تامین کند، گفت: در دیابت نوع دوم انجام فعالیت‌های ورزشی، تغذیه سالم، پرهیز از مصرف فست فود، مصرف لبنیات کم چرب و سبریجات در عدم ابتلابه آن موثر است. 

وی با اشاره به اینکه تغذیه سالم اثر پیشگیری کننده بر ابتلا به دیابت نوع دوم دارد بنابراین بوفه مدارس نیز باید تغذیه سالم را در اختیار دانش آموزان قرار دهد، عنوان کرد: کم کاری تیروئید ممکن است همچون دیابت که بیماری خود ایمنی است پس از دیابت بروز کند.

دکتر باقری با بیان اینکه اختلال در عملکرد غده تیروئید باعث توقف روند رشد، خشکی پوست و... به خصوص در کودکان می‌شود، اظهار کرد: خوشبختانه دانشگاه علوم پزشکی مشهد کلینیک اختصاصی دیابت کودکان در بیمارستان اکبر را فعال کرده است تا روند درمان این کودکان شکل منسجمی به خود بگیرد. 

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه شب ادراری که قبل از این سابقه نداشته و یا مراجعه مکرر به سرویس بهداشتی در طول شب نیز می‌تواند یکی از علائم ابتلا به دیابت در کودکان باشد، اظهار کرد: پوشک خیس و سنگین کودک، ضعف و بیحالی و گوشه گیری کودک از دیگر علائم ابتلا به دیابت در کودکان است. 

 فوق تخصص غدد کودکان با اشاره به اینکه انجام فعالیت‌های ورزشی، استفاده از میوه و سبزیجات، تغذیه صحیح در سلامت کودکان نقش تعیین کننده‌ای ایفا می‌کند، گفت: قند خون ناشتا ۱۲۶ گرم در دسی لیتر و میانگین قند خون سه ماه بزرگتر یا مساوی ۶ ونیم نشانه ابتلا به دیابت است. 

وی با بیان اینکه اگر تاخیر در درمان دیابت کودک رخ دهد، کودک دچار کتواسیدو دیابتی می‌شود، گفت: تلاش‌های زیادی برای درمان جدیدتر با استفاده از سلول‌های بنیادین شده است، اما در حال حاضر مصرف دارو، تزریق انسولین با قلم و یا پمپ انسولین راهکار کنترل بیماری دیابت است. 

دکتر باقری با اشاره به اینکه سبک زندگی و تغذیه مادر در دوران بارداری در ابتلا به دیابت موثر نیست، اما احتمال ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم در کودکان افزایش می‌یابد، عنوان کرد: مادران چاق با وزن بالا و کم تحرک ریسک ابتلا به دیابت نوع دوم افزایش می‌یابد. 

وی با تاکید براینکه والدین باید در تزریق انسولین به کودکان خود دقت کنند تا دچار افت ناگهانی فشار خون نشوند، گفت: لرزش، تعریق، کاهش سطح هوشیاری، تشنج و یا حتی کما از علایم کاهش قند خون است در چنین شرایطی والدین باید محلول قندی در نصف لیوان آب تهیه کند و به کودک بدهند و مجدد قند خون را چک کنند، پس از دقایقی برای ثبات قند خون یک لقمه نان یا بیسکوئیت داده می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین