کد خبر: ۹۲۲۵۶۱
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۲

مشاهده پشه آئدس در قزوین / شهروندان مراقب باشند

 رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین از مشاهده پشه آئدس در یکی از شهر‌های استان خبر داد و گفت: شهروندان با توجه به فصل بهار و احتمال شیوع این بیماری سخت مراقب خود باشند.
مشاهده پشه آئدس در قزوین / شهروندان مراقب باشند
آفتاب‌‌نیوز :

عبدالله دیدبان روز شنبه اظهار کرد: پشه آئدس مهاجم مشاهده شده در استان قزوین از نوع آلبوپیکتوس که نمونه‌های بالغ و لارو بوده و همچنین محل زاد و ولد این پشه نیز در منطقه مذکور توسط متخصصان حاضر در دانشگاه‌های علوم پزشکی قزوین، بندرعباس و گیلان نیز مورد تایید قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه وجود پشه مذکور تا زمانی که آلوده به ویروس نباشد به معنی وجود بیماری نیست، تاکید کرد: در این رابطه به جز یک مورد مبتلا به این بیماری در قزوین که آن هم در سفر به خارج از کشور به آن مبتلا شده بود دیگر موردی در این رابطه تاکنون مشاهده نشده است.

دیدبان اضافه کرد: تمام تلاش ما در این رابطه بر این است تا راهکار‌های پیشگیرانه را بیش از درمان مورد توجه قرار دهیم، اما شهروندان نیز در صورت بروز هرگونه علایم، به ویژه تب بالا می‌توانند به مراکز درمانی استان مراجعه کنند.

به گفته این مسوول، گزارش‌ها از مناطق مختلف دنیا و ایران حکایت از آن دارد که محل زندگی این پشه آب‌های راکد است و بیشترین تخم‌گذاری نیز در چنین محیط‌هایی انجام می‌دهد، لذا انتظار می‌رود شهروندان نسبت به بهسازی محیط و جمع کردن ظروفی که آب در آن جمع می‌شود و همچنین لاستیک‌ها و مانداب زیر گلدان و کولر اقدام کرده و اجازه ندهند تا پشه‌ها در این مکان‌ها جمع شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: شهروندان هشدار‌ها را در این زمینه جدی بگیرند و نسبت به توصیه‌های کارشناسان اهتمام بیشتری داشته باشند تا از گزش این پشه در امان بمانند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین