کد خبر: ۹۲۲۶۴۳
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۲
سردرد شایعترین علت مراجعه به درمانگاه‌ها

روزانه حدود ۵۰۰ نفر دچار سکته مغزی می‌شوند

معاون پژوهش سازمان نظام پزشکی و متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه شایعترین علت مراجعات به مراکز درمانی سردرد است، گفت: روزانه حدود ۵۰۰ نفر دچار سکته مغزی و یک سوم آنان به ناتوانی‌های جسمی مبتلا می‌شوند.
روزانه حدود ۵۰۰ نفر دچار سکته مغزی می‌شوند
آفتاب‌‌نیوز :

محمد رضا عزیزی روز شنبه در یک نشست خبری که در محل انجمن مغز و اعصاب ایران برگزار شد، افزود: عوامل خطرزای سکته‌های مغزی قابل کنترل هستند که هدف از برگزاری همایش روز جهانی مغز (اول مرداد) آموزش مردم برای کاهش یا حذف عوامل خطرزای هستند.

وی تصریح کرد: حدود ۱۰۰ هزار نفر بیمار پارکینسونی و ۸۰ تا ۹۰ هزار نفر مبتلا به ام اس هستند. باید ورودی این بیماری‌ها را کم کرد.

رئیس انجمن علمی مغز و اعصاب نیز با بیان اینکه برای پشیگیری از بیماری‌های مغزی باید کاری کرد که رسانه‌ها به صورت مستقیم درگیر شوند، گفت: بیماری‌های مغز و اعصاب بسیار زیاد هستند، اما می‌توان در طول برخی از بیماری‌ها را در طول سال بیشتر مورد اطلاع‌رسانی قرار داد.

محمود معتمدی افزود: امسال، سردردها، صرع و عوامل تشدیدکننده صرع‌ها، سکته‌های مغزی و عوامل خطر و زمان طلایی رسیدگی به سکته‌های مغزی و بیماری زوال عقل از جمله بیماری‌هایی است که امسال بیشتر در مورد آن اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی گفت: مهمترین برنامه همایش روز جهانی مغز با رویکرد پیشگیری از بیماری‌های مغز و اعصاب در روز اول مردادماه است که در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: همایش پیشگیری از بیماری‌های مغز و اعصاب چندین پنل از جمله پنل سردردها، پنل سکته‌های مغزی و ... را در بر دارد.

عضو هیات مدیره انجمن بیماری‌های مغز و اعصاب نیز در این نشست با بیان اینکه در ارتباط با بیماری‌های مغزی مهمترین اصل زمان رسیدگی بیمار مغزی است، گفت: سلامت مغز به این وابسته است که اکسیژن و مواد غذایی به آن برسد، بنابراین بسیار مهم است که بیمار بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

حدود ۱۵ درصد بانوان ایرانی دچار سردرد هستند

مجید غفارپور در مورد سردرد‌ها نیز گفت: سردرد در جامعه ما از جمله مسائل بسیار شایع است، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بانوان و بین ۶ تا ۷ درصد آقایان به میگرن مبتلا هستند. برخی از سردر‌های ناگهانی، سردرد‌هایی که فرد را از خواب بیدار می‌کنند و سردرد‌های پس از بیداری نیازمند مراجعه به پزشک هستند.

این متخصص همچنین در رابطه با سکته‌های مغزی نیز گفت: مردم باید علائم سکته‌های مغزی را بدانند و سریع به مراکز درمانی مراجعه کنند. مهمترین اصل در سکته‌های مغزی پیشگیری از طریق ورزش، کاهش فشارخون، پرهیز از مصرف دخانیات و الکل و کنترل دیابت است.

وی در رابطه با زوال عقلی نیز گفت: ۱۲ تا ۲۰ درصد اختلالات هوشی دلایلی دارند که قابل درمان هستند. برخی از زوال‌های عقلی قابل درمان است و حافظه بازگشت پذیر است. ضمن اینکه ثابت شده است که مطالعه و ورزش از زوال عقل جلوگیری می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب در رابطه با تشنج نیز گفت: وقتی پزشکی دارویی برای تشنج تجویز می‌کند باید فرد بیمار حتما آن را مصرف کرده و سبک زندگی سالمی داشته باشد. مادران باردار چنانچه دارویی مصرف می‌کنند نباید داروی خود را قطع کنند چرا که تشنج بر سلامت جنین تاثیر سویی می‌گذارد. ضمن اینکه چنانچه خانمی قصد بارداری دارد و دارو مصرف می‌کند باید پیش از بارداری به پزشک مراجعه کند تا دارو‌های مورد نظر را که تاثیر منفی بر سلامت جنین ندارد تجویز کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین