کد خبر: ۹۲۲۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۸۴ - ۱۸:۳۶

تركيب نهایی دولت احمدي‌نژاد

آفتاب‌‌نیوز : اعضاي شوراي مرکزي فراکسيون اکثريت در اين جلسه ای برياست محمدرضا باهنر به بررسي شرايط 11 وزير پيشنهادي احمدي‌نژاد پرداخت و در نهايت به 9 نفر آنان رأي مثبت داد. در اين جلسه، شوراي مرکزي فراکسيون اکثريت، با وجود مخالفت جدي طيف آبادگران و افرادي از جمله حجت‌الاسلام فاکر، محمدرضا باهنر اقدام به رأي‌گيري درباره فهرست تقريبا نهايي کابينه کرد که بر اساس رأي‌گيري به عمل آمده، فراکسيون اکثريت مجلس، نظر مثبت خود را در مورد آقايان سعيدلو (نفت)، سليماني (ارتباطات)، زاهدي (علوم)، پورمحمدي (اطلاعات)، چيت‌چيان (نيرو) ، نجار (دفاع)، صفارهرندي (ارشاد) و متکي (خارجه) به رئيس‌جمهور اعلام کرد و آقايان اسکندري و خالدي، نامزدهاي معرفي شده از سوي آقاي احمدي‌نژاد براي وزارت جهادکشاورزي و بازرگاني نيز نتوانستند رأي مثبت اکثريت اعضاي حاضر را به دست آورند و بر اساس توافق ضمني با رئيس‌جمهور، قرار است گزينه‌هاي جديدي براي اين وزارتخانه‌ها معرفي شوند.

در اين جلسه همچنين با وجود مخالفت‌هاي جدي با تصدي پورمحمدي در وزارت اطلاعات و سعيدلو در وزارت نفت، اما سرانجام آن دو توانستند در شوراي مرکزي فراکسيون اکثريت رأي لازم را کسب کنند.
اعضاي شوراي مرکزي فراکسيون اکثريت مجلس همچنين در مورد وزارت اقتصاد نيز آقايان دانش جعفري و رهبر را شايسته تصدي مسئوليت اين وزارتخانه دانستند تا رئيس‌جمهور به صلاحديد خود يکي را به مجلس معرفي کند.

در جريان جلسه ديروز قرار شد، رئيس‌جمهور‌ي نامزدهاي اصلي خود را براي هر وزارتخانه به فراکسيون اکثريت معرفي و نظر نمايندگان را جويا شود که «مهر» کسب اطلاع کرد که مابقي وزراي پيشنهادي آقاي احمدي‌نژاد به اضافه نامزدهاي جديد دو وزارتخانه بازرگاني و جهاد کشاورزي نيز به اين شرح به فراکسيون اکثريت معرفي شده‌اند: رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي؛ داود دانش جعفري، رئيس کل بانک مرکزي؛ پرويز داودي، وزير اطلاعات؛ محسني اژه‌اي، معاون پارلماني و حقوقي؛ سيداحمد موسوي نماينده اهواز، وزارت امورخارجه؛ منوچهر متکي، وزارت علوم؛ دکتر زاهدي رئيس شوراي شهر کرمان و وزارت اقتصاد؛ فرهاد رهبر.

علي سعيدلو، کماکان به عنوان نامزد اصلي وزارت نفت و کمال دانشيار نيز گزينه دوم، اما امروز در مجلس شنيده شد که خوش‌چهره، نماينده تهران با وجود آن‌که برنامه خود براي تصدي وزارت نفت را آماده کرده است اما هنوز آن را به احمدي‌نزاد ارائه نکرده است.

وزارت جهاد کشاورزي: اسکندري، خداکرم، جلالي و صفايي معرفي شده که گفته مي‌شود انتخاب اسکندري قطعي شده است.

آقايان سجادي و طهماسبي نامزدهاي اصلي وزارت صنايع و سليماني، اما يک نماينده مجلس نزديک به رئيس‌جمهور گفت که انتخاب ابطحي، نماينده خميني شهرضا و عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس و از نمايندگان اصولگراي نزديک به باهنر براي وزارت صنايع قطعي شده است.

وزارت ارتباطات؛ محامدي‌پور، وزارت بازرگاني؛ خالدي و آبرومند، وزارت نيرو؛ چيت چيان، زرگر، شاطرزاده و سقائيان‌‌نژاد.

محمد سعيدي‌کيا، تابش و شريعتمداري (عضو شوراي شهر) نيز به ترتيب بيشترين شانس براي احراز سمت وزارت مسکن و شهرسازي دارند. اين در حالي است که تا هفته گذشته سعيدي کيا گزينه نهايي احمدي‌نژاد براي وزارت جهاد کشاورزي بود اما ظاهرا نظر رئيس جمهور در اين مورد نيز دچار تغيير شده است.

براي معرفي وزير دفاع از ميان آقايان احمديان، نجار و وحيد، احمدي‌نژاد يکي را بر خواهد گزيد. ظاهرا شانس احمديان از ديگران بيشتر است.
احمدي‌نژاد براي وزارت رفاه نيز سيد مهدي هاشمي معاون فعلي شهرداري و محمد جواد ايرواني را معرفي کرده است. هر چند شنيده شده ايرواني اخيرا پيشنهادهاي احمدي‌نژاد را رد کرده و عدم تمايل خود براي حضور در کابينه را اعلام کرده است.

احمدي‌نژاد براي وزارت دادگستري، بختياري را در نظر دارد اما گفته مي شود آيت الله شاهرودي، جمشيدي يکي از معاونان خود را براي اين سمت به رئيس‌جمهور معرفي کرده است. البته طبيعتا وزير دادگستري از ميان اسامي معرفي شده رئيس قوه قضاييه انتخاب مي شود.

وزير پيشنهادي وزارت راه و ترابري نيز ظرف امروز و فردا نهايي مي‌شود.
احمدي‌نژاد براي وزارت کار نيز محمد جهرمي و ده مرده را معرفي کرده اما شنيده شده است جهرمي از پذيرش اين سمت خودداري کرده و به احتمال زياد ده مرده وزير کار مي‌شود. جهرمي تا چند روز پيش جدي‌ترين نامزد وزارت کشور بود اما در چند روز گذشته، شانس از وي روي برگردانده و او نيز که وزارت کشور را از دست رفته مي بيند حاضر نيست به وزارت کار اکتفا کند.

رئيس‌جمهور همچنين قرار است براي وزارت تعاون از ميان عباسي نماينده گرگان، علي مددي و ده مرده يکي را انتخاب کند.
وزارت آموزش‌وپرورش نيز هنوز احمدي‌نژاد به نتيجه نرسيده اما در مورد آقايان حاج بابايي، محمديان (معاون سابق وزير) و عباسپور، نماينده تهران در حال بررسي است.

احمدي‌نژاد براي وزارت بهداشت نيز قرار است از ميان دکتر لنکراني و دکتر جمشيدي يکي را برگزيند، او لنکراني را پزشک جوان و متخصصي معرفي کرده که رياست يکي از بيمارستانهاي شيراز را بر عهده دارد.
رئيس‌جمهور گفته است که تاکنون براي انتخاب وزير کشور خود نيز هنوز به نتيجه نرسيده است.

با اين شرايط  احساس رضايت اعضاي فراکسيون اکثريت کاملا مشخص بود ولي اين فهرست اعتراض جدي فراکسيون وفاق و کارآمدي را به دنبال داشته است و برخي از اعضاي اين فراکسيون براي احمدي‌نژاد پيغام داده‌اند که اگر فهرست کابينه به اين صورت بسته شود فراکسيون وفاق مجلس در رأي اعتماد دادن با دست بازعمل نخواهد کرد. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین