کد خبر: ۹۲۲۹۱
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۷

سرمقاله جمهوری اسلامی؛ زمینه عبور از مشكلات داخلی

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه جمهوری اسلامی‌در سرمقاله امروز دوم شهریور 88 آورده است:

یکی از موهبت‌های ماه مبارک رمضان اینست که ذهن و زبان از کنترل و مهار بیشتری برخوردار می‌شوند و میهمانان ضیافت الهی سعی می‌کنند امساک از طعام را به روزه در جوارح و اعضا نیز تعمیم دهند.
در روایات نیز توصیه بر اینست که خسران از آن کسی است که با بسته نگاه داشتن دهان از خوردن و آشامیدن و امساک از طعام گفتار و کردار خود را رها ساخته و هیچ کنترلی بر آنها نداشته باشد. چه بسیارند افرادی که با تحمل مشقت در گرمای طاقت فرسا روزهای طولانی تابستان را به روزه داری می‌گذرانند ولی آتش روزه خواری از اعضا و جوارح آنها زبانه می‌کشد. 

در ماه مبارک رمضان هر چند خدای رحمان شیطان وسوسه گر را به غل و زنجیر کشیده تا انسان را از معرض گناه و معصیت بدور داشته و وسائل ارتقا معنوی او را فراهم کند ولی گویا بعضی‌ها از اینکه شبکه فعالیت خناسان تعطیل شده و اسباب تحریک شیاطین فراهم نیست چندان راضی به نظر نمی‌رسند و سعی می‌کنند جور شیاطین را کشیده و آتش بیار معرکه باشند. 

حلول ماه مبارک رمضان این نوید را به همراه دارد که در پرتو معنویت آن و بهره برداری از توصیه‌های بزرگان دین راههای حفظ و تقویت انسجام و وحدت از سوی تاثیرگذاران و سیاستمداران کشور پیموده شود و با اقدام و تدبیر اصولی بنیان‌های صحیح دقیق و عملی وحدت در جامعه پایه ریزی گردد. 

متاسفانه جامعه از نخستین روزهای سال جاری به لحاظ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری دهم و بالا گرفتن رقابت کاندیداها و جناح‌های سیاسی به جای بسترسازی برای ایجاد فضای نقادی آزاد گفتگوهای منطقی و پاسخگوئی‌های مناسب به نقدهای منصفانه آنچنان درگیر عصبیت‌های جاهلی و ساختارشکنی‌های بنیاد براندازانه شد که فضای کشور به نحو ناخواسته ای تیره و تار گشت و نیروهای مومن و در خط انقلاب که بایستی در یک صف واحد برای سازندگی کشور و مقابله با اغراض و اهداف استعمارگران در کنار هم قرار می‌گرفتند به مسیر تعارضات جناحی افتاده و انرژی‌های سازنده صرف تخریب یکدیگر شد. 

در این میان صاحبان تریبون‌ها و افراد ذی نفوذ نیز با استفاده از رسانه‌ها اقدام به جنجال و دامن زدن به تفرقه و ایجاد تشکیک در اصول انقلاب و استوانه‌های نظام کردند و چنان عملکردی را از خود بروز دادند که امروز قابل دفاع نیستند. 

متاسفانه مسابقه نامعقولی که برای به دست گرفتن قدرت در اردوگاه‌های سیاسی در گرفت به تخریب چهره نظام و شخصیت‌های خدومی‌که باید کاملا فراجناحی بمانند انجامید و ضرری که از این ناحیه عاید شد همه گروه‌ها و جریانات انقلاب را درگیر کرد. 

واقعیت اینست که در ماههای گذشته خسارتهای زیادی بر پیکر انقلاب وارد آمد و لطمات حیثیتی بسیاری بر بخش‌های مختلف نظام وارد گشت که هیچیک از دلسوزان نظام به آن راضی نبودند و همه از آن ضرر کردند. غلبه فضای هیجانی و احساسی بر تصمیمات و موضعگیری‌ها آنچنان چشم‌ها و گوش‌ها را بر روی واقعیتها بسته نگاه داشته که امروز برای اصلاح آن وضعیت مجبور به پرداخت هزینه‌های گزاف از ذخیره‌های نظام و انقلاب هستیم . 

حوادث ماه‌های اخیر که یک سوی آن منجر به سرمستی متخلفان و قانون شکنان خودکامه در زیر پا گذاشتن معیارهای دینی شد و از سوی دیگر موجب گردید عرصه بر دلسوزان و نخبگان تنگ شود و آنان را به گوشه نشینی و عزلت بکشاند حقوق زیادی از مردم تضییع کرد و افراد بی پروا را معترض مبانی جامعه نمود. 

روند رویدادهای تاسفبار قبل و بعد از انتخابات که شکاف و نقار زیادی را متوجه نیروهای انقلاب کرد همچنان ادامه دارد و افرادی بی محابا طرف مقابل را به القابی همچون مزدوری بیگانه کودتاچیان مخملی هدایتگران آشوبهای خیابانی عوامل اصلی قتل و غارت مردم ضدیت با آرمانها و اصول انقلاب متهم می‌کنند. 

این قبیل سخن گفتن‌ها و اتهام افکنی‌ها که از طرف مقابل نیز بی‌پاسخ نمی‌ماند فضای اخلاقی و سیاسی کشور را آنچنان مشوه و آلوده کرده که هیچ چاره‌ای جز پناه بردن به فضای ملکوتی ماه مبارک رمضان و تلطیف این فضای غبارآلود وجود ندارد. قطعا برای اصلاح آنچه گذشت و تصحیح دیدگاهها و عملکردها مهاری بهتر از تقوای الهی و تفکر در گفتار و اعمال خویش نیست. در این اوقات باید اندیشید که در تلاطم حوادث ماههای اخیر چه سرمایه‌هایی به تاراج رفت و چه هزینه‌های گزافی پرداخت شد.
 
شاید لحظات روحانی ماه مبارک رمضان بتواند توصیه قرآن کریم یعنی وحدت بر اساس خدامحوری را جایگزین خودمحوری‌ها کند و زمینه عبور از مشکلات بنیان سوز داخلی را فراهم سازد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین