کد خبر: ۹۲۲۹۸۰
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۶

کمبود ویتامین‌ها در رژیم‌های گیاهخواری مطلق را جدی بگیرید

امروزە نام رژیم‌های گیاهی در بین دوستداران لاغری و سبک زندگی سالم بسیار شنیدە می‌شود و طرفداران این نوع رژیم خود را گیاهخوار معرفی می‌کنند.
کمبود ویتامین‌ها در رژیم‌های گیاهخواری مطلق را جدی بگیرید
آفتاب‌‌نیوز :

رژیم گیاه‌خواری برای افرادی کە قصد دارند در اسرع وقت بە کاهش وزن برسند و خوردن گوشت را متوقف کنند، پیشنهاد هیجان‌انگیزی است کە علاوە بر کاهش وزن و تناسب اندام بە بهبود بخشیدن سلامت بدن آن‌ها نیز کمک خواهد کرد.

جدا از اینکە گاهی پزشک این نوع رژیم را جهت ارتقاء سلامت بیمار تجویز می‌کند، افرادی هستند کە بنا بە دلایلی همچون حیوان دوستی، حمایت از حیوانات و رواج شعار نە بە کشتن حیوانات، بە رژیم‌های گیاه‌خواری مطلق روی می‌آورند و از خوردن هرنوع گوشتی اجتناب می‌کنند کە این مهم ممکن است برای سلامتی‌ جسمی آن‌ها خطراتی را بە همراە داشتە باشد.

اگر شما هم از طرفداران پروپاقرص این نوع از رژیم هستید یا برای رسیدن بە تناسب اندام دلخواە خود قصد دارید رژیم گیاه‌خواری را شروع کنید بهتر آن است کە ابتدا در ارتباط با فواید و مضرات گیاه‌خواری تحقیق و با انواع مختلفی از آن آشنا شوید.

بهتر آن است کە پیش از اقدام به پیروی از هر رژیمی، نه‌تنها اطلاعات کافی در ارتباط با آن بەدست آورید، بلکه شرایط و سلامت خود را نیز بسنجید، زیرا ممکن است پزشک برای کسی دستور گیاهخواری تجویز کند و برخی دیگر را از این کار منع کند.

جدا از فواید بسیار زیادی کە این رژیم می‌تواند با خود داشتە باشد، آیا می‌دانید رژیم‌های گیاهخواری مطلق (Vegan) می‌توانند خطرات سلامتی را به همراه داشته باشند؟

یک پزشک متخصص تغذیە در استان کردستان در این بارە گفت: کمبود ویتامین‌ها در رژیم‌های گیاهخواری مطلق را جدی بگیرید و مراقب سلامتی خود باشید.

نازیلا درویشی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: اگرچه فواید محدودی برای انواعی از رژیم‌های گیاهی نسبی مطرح شده است، اما متاسفانه در افرادی که وجترین هستند، یعنی رژیم‌های گیاهی مطلق را انتخاب می‌کنند، کمبودهای زیادی از املاح و مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتیٔین‌ها در طولانی‌مدت مشاهده شده کە در خانم‌ها این کمبودها شدیدتر است.

چه کمبودهایی در کمین شما هستند؟

وی رژیم‌های گیاهی مطلق را همراە با کمبود ‌B۱۲ عنوان کرد: ویتامین B۱۲ برای عملکرد عصبی، تولید گلبول‌های قرمز خون و DNA ضروری است و منابع حیوانی تنها منابع قابل اعتماد B۱۲ هستند. 

درویشی، کمبود ویتامین D را از مضرات رژیم گیاهی بیان کرد و ادامە داد: ویتامین D‌ برای سلامت استخوان، جذب کلسیم و عملکرد سیستم ایمنی بدن حیاتی است و نور خورشید منبع اصلی D است، اما غذاهای محدودی هم آن را تامین می‌کنند.

این پزشک متخصص تغذیە در خصوص کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم‌های گیاهی بیان کرد: اسیدهای چرب امگا-۳؛ برای سلامت قلب، مغز و چشم ضروری هستند و منابع اصلی امگا-۳ ماهی‌های چرب هستند.

وی بە ایجاد کمبود آهن در این نوع رژیم اشارە کرد و گفت: آهن، برای حمل اکسیژن در بدن و عملکرد عضلات حیاتی است، لذا جذب آهن از منابع گیاهی دشوارتر است.

نازیلا درویشی کمبود کلسیم را یکی از خطرات رژیم گیاهخواری دانست و افزود: کلسیم برای سلامت استخوان و دندان ضروری است و گیاهخواران باید به اندازه کافی کلسیم دریافت کنند و آن را با ویتامین D مصرف کنند.

در صورت اقدام بە رژیم گیاهخواری چه باید کرد؟

وی در ادامە تصریح کرد: افرادی کە قصد پیروی از انواع رژیم گیاهخواری را دارند باید با یک متخصص تغذیه یا پزشک مشورت کنند و آزمایش خون منظم انجام دهند. 

درویشی خاطرنشان کرد: همچنین این افراد از غذاهای متنوع و مغذی استفاده و در صورت نیاز از مکمل‌های باکیفیت استفاده کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین