کد خبر: ۹۲۳۴۲۳
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۲

کامالا هریس دولت دوم بایدن را تشکیل خواهد داد؟

در نیمه دوم ریاست جمهوری بایدن، هریس - اولین معاون رئیس جمهور سیاهپوست و آسیایی-آمریکایی این کشور - جایگاه خود را در مورد مسائل مختلف از چین و روسیه گرفته تا غزه ارتقاء داد و برای بسیاری از رهبران جهان تقریبا به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد. او در کنفرانس امنیتی مونیخ که سال جاری برگزار شد، سخنرانی تندی ایراد کرد و در آن از روسیه به دلیل حمله به اوکراین انتقاد و متعهد شد که ایالات متحده به ماده ۵ ناتو برای دفاع متقابل احترام خواهد گذاشت.
کامالا هریس دولت دوم بایدن را تشکیل خواهد داد؟
آفتاب‌‌نیوز :

به باور ناظران کامالاهریس در صورت پیروزی در کارزار نوامبر ۲۰۲۴ بعید است سیاستی متفاوت از سیاست‌های بایدن را تعریف کند. ازهمین رو بسیاری می‌گویند که در صورت پیروزی هریس دولت دوم بایدن تشکیل خواهد شد.

انتظار می‌رود که کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور تا حد زیادی به قواعد کتاب بازی سیاست خارجی جو بایدن در باب مسائل کلیدی چون اوکراین، چین و ایران پایبند باشد، هرچند هریس در قامت نامزد احتمالی حزب دموکرات ممکن است در ارتباط با اسرائیل لحن تندتری داشته باشد. به باور ناظران هریس در طول دوران معاونتش تجربه زیادی به دست آورده و به واسطه ارتباط با رهبران جهان توانسته ارتباط‌های شخصی‌اش را نیز عمیق‌تر کند.

اما در رقابت با دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه، او آسیب‌پذیر است - وضعیت آشفته در مرز ایالات متحده و مکزیک که بایدن را متحیر کرده، به یکی از موضوعات اصلی مبارزات انتخاباتی تبدیل شده و می‌تواند پاشنه آشیل هریس باشد. هریس در ابتدای دوره ریاست‌جمهوری خود وظیفه رسیدگی به علل ریشه‌ای مهاجرت غیرقانونی زیاد را بر عهده داشت و جمهوری‌خواهان به دنبال این بودند تا او را به عنوان چهره‌ای مشکل ساز به چالش بکشند. از همین رو گروهی از تحلیلگران مخالف بایدنمی گویند که او در صورت پیروزی دولت دوم بایدن را اداره خواهد کرد.

درباره دولت دوم بایدن!
به نوشته عرب نیوز، آرون دیوید میلر، مذاکره‌کننده سابق خاورمیانه برای دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه، در این باره گفته: «هریس ممکن است بازیگری پرانرژی‌تر باشد، اما نباید انتظار تغییرات بزرگ فوری در ماهیت سیاست خارجی بایدن راتوسط او داشته باشیم». او در ادامه متذکر شد، هریس نشان داده که از حمایت قاطع بایدن از ناتو منحرف نخواهد شد و به حمایت از اوکراین در مبارزه با روسیه ادامه خواهد داد. این رویکرد در تضاد با وعده دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا است که در باب روابط ایالات متحده و ائتلاف‌ها تردیدهایی جدی دارد و از حالا در باب عرضه تسلیحات به کی یف دچار شک است.

هریس در قامت وکیل و دادستان کل سابق کالیفرنیا در نیمه اول دوره ریاست جمهوری بایدن تلاش کرد تا جایگاه خود را تثبیت کند، اما در اوایل بارها در میان گذرگاه‌های بی‌سابقه در مرز ایالات متحده و مکزیک، مرتکب خطاهایی شده که در زمینه مهاجرت برایش پرهزینه خواهد بود.

در نیمه دوم ریاست جمهوری بایدن، هریس - اولین معاون رئیس جمهور سیاهپوست و آسیایی-آمریکایی این کشور - جایگاه خود را در مورد مسائل مختلف از چین و روسیه گرفته تا غزه ارتقاء داد و برای بسیاری از رهبران جهان تقریبا به چهره‌ای شناخته شده تبدیل شد. او در کنفرانس امنیتی مونیخ که سال جاری برگزار شد، سخنرانی تندی ایراد کرد و در آن از روسیه به دلیل حمله به اوکراین انتقاد و متعهد شد که ایالات متحده به ماده ۵ ناتو برای دفاع متقابل احترام خواهد گذاشت.

هریس و داستان اسرائیل
هریس در باب چین، مدتهاست از گزاره رویارویی حمایت می‌کند؛ گزاره‌ای که مورد اجماع دو حزب است. تحلیلگران می‌گویند که او احتمالاً موضع بایدن در مقابله با پکن را در صورت لزوم حفظ خواهد کرد و در عین حال به دنبال زمینه‌های همکاری است. هریس با هدف تقویت روابط در منطقه پویا از نظر اقتصادی سفرهای متعددی به این منطقه داشته، از جمله سفری به جاکارتا در سپتامبر برای تکمیل جای بایدن در نشست سران انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه آن). در این دیدار، هریس چین را متهم کرد که تلاش دارد همسایگان کوچکتر را با ادعاهای ارضی خود در دریای مورد مناقشه چین جنوبی تحت فشار قرار دهد.

بایدن همچنین هریس را برای تقویت اتحاد با ژاپن و کره جنوبی، متحدان کلیدی که دلایلی برای نگرانی در مورد تعهد ترامپ به امنیت خود داشتند، به این جغرافیا اعزام کرد. موری هیبرت، یکی از همکاران ارشد فعال در برنامه آسیای جنوب شرقی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی واشنگتن، به عرب نیوز گفت «کامالا هریس به منطقه نشان داد که مشتاق تمرکز بر اقیانوس هند و آرام است». او افزود، در حالی که هریس نمی‌توانست با «دستورالعمل‌های دیپلماتیک» که بایدن در طول دهه‌ها توسعه داده، برابری کند، اما خوب عمل کرد».

با این حال، هریس به سان بایدن گهگاه گاف‌های کلامی داشته است. او در سفری به منطقه غیرنظامی بین کره جنوبی و کره شمالی در سپتامبر ۲۰۲۲ برای تاکید مجدد بر حمایت واشنگتن از سئول، به اشتباه «اتحاد ایالات متحده با جمهوری کره شمالی» را تبلیغ کرد که بعدها دستیارانش این عبارت را اصلاح کردند.

اگر هریس پرچمدار حزب خود شود و بتواند بر برتری ترامپ در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات غلبه کند، درگیری اسرائیل و فلسطین در دستور کار او قرار خواهد گرفت، به خصوص اگر جنگ غزه همچنان ادامه داشته باشد. اگرچه هریس به عنوان معاون رئیس‌جمهور عمدتاً در حمایت قاطعانه از حق اسرائیل برای دفاع از خود پس از حمله حماس تاکید دارد، اما در انتقاد از رویکرد نظامی اسرائیل، در برخی مواقع تند‌تر از رئیس جمهوری موضع گرفت.

در ماه مارس، او به صراحت از اسرائیل انتقاد کرد و گفت که این رژیم برای کاستن از «فاجعه انسانی» در طول جنگ غزه گامی برنداشته است. در اواخر همان ماه، او در باب پیامدهای حمله به رفح هشدار داد. تحلیلگران می‌گویند که به واسطه این موضع گیری ها، این احتمال زیاد است که هریس، به عنوان رئیس جمهور، در قامت رئیس جمهوری احتمالی در ارتباط با اسارئیل از رویکرد تندتری پیروی کند.

در حالی که رئیس ۸۱ساله او سابقه طولانی دوستی با تعدادی از رهبران اسرائیلی دارد و حتی خود را «صهیونیست» نامیده، هریس ۵۹ساله فاقد ارتباط شخصی با رهبران این بازیگر است. او روابط نزدیک‌تری با ترقی‌خواهان دموکرات دارد که برخی از آن‌ها به دلیل نگرانی از تلفات بالای غیرنظامیان فلسطینی در درگیری‌های غزه، بایدن را تحت فشار قرار دادند تا شرایطی را برای توقف ارسال تسلیحات آمریکا به اسرائیل هموار کند.

تحلیلگران انتظار ندارند که در سیاست ایالات متحده در قبال اسرائیل، نزدیکترین متحد واشنگتن در خاورمیانه تغییرات بزرگی رخ دهد. هالی سویفر، که در دو سال اول حضور سناتور وقت در کنگره، از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، به عنوان مشاور امنیت ملی هریس خدمت می‌کرد، گفت که حمایت هریس از اسرائیل به اندازه حمایت بایدن بوده است. او گفت: «واقعاً هیچ نوع تفاوتی میان این دو وجود ندارد».

رویکرد کامالا درباره برنامه هسته‌ای ایران
همچنین می‌توان انتظار داشت که هریس در برابر دشمن سرسخت منطقه‌ای اسرائیل، ایران که پیشرفت در برنامه هسته‌ای اش ایالات متحده را با چالش‌هایی جدی روبرو کرده، از رویکرد سختی پیروی کند. جاناتان پانیکوف، معاون سابق افسر اطلاعات ملی دولت آمریکا در امور خاورمیانه، گفت که تهدید برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند چالش بزرگ برای دولت هریس باشد، به ویژه اگر تهران تصمیم بگیرد رهبر جدید ایالات متحده را به آزمون بگذارد.

به عقیده او، پس از یک سری تلاش‌های ناموفق، بایدن برای بازگشت به مذاکرات با تهران بر سر از سرگیری توافق هسته‌ای بین المللی ۲۰۱۵ که ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود آن را رها کرد، تمایلی نشان نداده است.

از همین رو هریس، به عنوان رئیس جمهور، بعید است در این باره گامی بردارد بالاخص اگر تهران نخواهد در این مسیر امتیازهایی را ارائه کند. با این حال، پانیکوف، که اکنون در اندیشکده شورای آتلانتیک در واشنگتن حضور دارد، گفت: «دلایلی وجود دارد که باور کنیم رئیس جمهور بعدی باید با ایران معامله کند.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین