کد خبر: ۹۲۳۴۴۶
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۷

شناسایی ۲۱ نفر از عوامل آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۱ نفر از عوامل آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در استان شناسایی شدند.
شناسایی ۲۱ نفر از عوامل آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد
آفتاب‌‌نیوز :

جلسه بررسی وضعیت آتش سوزی‌های عرصه‌های طبیعی استان و راهکار‌های مقابله با آن به میزبانی نماینده ولی فقیه در استان، مدیران کل مدیریت بحران، منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست و مسئولان جهاد کشاورزی به ارائه گزارش و اعلام کمبود‌ها و درخواست‌های خود پرداختند.

نیکروز مدیرکل مدیریت بحران استانداری ضمن اشاره به وجود حدود ۹۰ درصد از مساحت استان در قالب جنگل و مرتع و نقش مهم استان در زاگرس و کشور، اذعان کرد بارندگی‌های فصل زراعی باعث تراکم پوشش گیاهی شده و البته برخی از بیماری‌ها و آفات را نیز از بین برد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری افزود: در پی تراکم پوشش گیاهی طی امسال بخشی از جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی استان تحت تاثیر حریق قرار گرفت که عمدتا وزش باد نیز باعث تشدید آتش سوزی‌ها شد.

وی با اشاره به اینکه طی ۷۲ ساعت، ۴ فقره آتش سوزی در شهرستان باشت به وقوع پیوست، تاکید کرد بخاطر شرایط توپوگرافی منطقه عملیات اطفا حریق نیز با مشکلاتی روبرو بود، از جمله اینکه در یکی از این آتش سوزی‌ها بیش از ۶ ساعت پیاده روی انجام شد تا نیرو‌ها به خط آتش رسیدند.

نیکروز با اعلام اینکه علت آتش سوزی‌های استان انسانی است (بعضی موارد سهوی، مواردی عمدی و برخی نیز بر اثر آتش سوزی بقایای گیاهی مزارع)، اذعان کرد شناسایی و برخورد قضایی با عاملان آتش سوزی‌ها در دستور کار دستگاه امنیتی و قضایی قرار گرفته است.

مدیرکل مدیریت بحران با تاکید بر اینکه این اداره نقش هماهنگی بین ادارات را برای مقابله با آتش سوزی‌ها دارد گفت: متاسفانه اعتبارات بخش مقابله با آتش سوزی کم است و باید افزایش یابد.
وی همچنین بر اهمیت ترویج و فرهنگ سازی حفاظت از طبیعت و پیشگیری از آتش سوزی از طریق صداو سیما و رسانه ها، تریبون نماز جمعه و ... تاکید کرد.

سعید جاویدبخت مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز شمایی کلی از وضعیت جنگل‌ها و مراتع استان را بیان کرد و گفت: به خاطر بارش‌های امسال، پوشش گیاهی خوبی را در سطح جنگل‌ها و مراتع استان شاهد هستیم که متاسفانه آتش سوزی‌ها را نیز در پی داشته است.

جاویدبخت با اعلام اینکه سازماندهی و تجهیز نیرو‌ها را در سطح استان و شهرستان‌ها با تشکیل تیم‌های کشیک و تیم‌های واکنش سریع انجام دادیم، عنوان کرد: وجود توپوگرافی خاص، مناطق کوهستانی و صعب العبور که گاهی تا هشت ساعت پیاده روی تا رسیدن به خط آتش وجود دارد، عملیات اطفا حریق را با مشکل روبرو می‌کند و این امر لزوم استقرار بالگرد در استان را می‌طلبد.

جاویدبخت گفت: ۶۶۰ هزار هکتار عرصه‌های بحرانی را در سطح استان شناسایی کردیم و در امر پیشگیری و اطفا حریق با کمبود منابع مالی، تجهیزات و نیروی انسانی مواجهیم، به نحوی که منابع استانی و ملی نمی‌تواند نیاز ما را تامین می‌کند و انتظار می‌رود که در شورای برنامه ریزی برای تجهیز نیرو‌ها و ماشین آلات، بکار گیری نیروی انسانی در امر دیدبانی و اطفا حریق، مجوز و منابع مالی تامین شود.

جاویدبخت همچنین اعلام کرد تا الان ۲۱ نفر از عاملان آتش سوزی‌های استان شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شده اند، که نیاز هست برخورد جدی و موثری با خاطیان صورت گیرد.

برخورد قاطع با عوامل آتش‌سوزی‌های استان

اسلام جاودان‌خرد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز با اشاره به اینکه تعداد ۱۴ منطقه تحت مدیریت محیط زیست استان است اعلام کردی با کمبود نیروی محیط بان مواجهیم، ولی با تمام توان در مقابله با آتش سوزی‌ها فعالیت می‌کنیم.

جاودانخرد همچنین تصریح کرد متاسفانه بین مدیران استان دیدگاهی که شایسته محیط زیست و طبیعت خاص استان است وجود ندارد.

 وی تاکید کرد برای اولین بار در آتش سوزی خاییز از ۲ بالگرد و یک هواپیمای آب پاش استفاده شد.

جاودانخرد همچنین بر لزوم استقرار بالگرد در استان، اهمیت فرهنگ سازی حفاظت از محیط زیست و طبیعت و برخورد قاطع با عاملان اتش سوزی‌ها تاکید کرد.

آیت الله حسینی نماینده، ولی فقیه و امام جمعه مرکز استان نیز با اشاره به اینکه جنگل‌ها نعمت بزرگ خدادای و میراث آیندگان هستند، از فعالیت همه متولیان و نیرو‌های مردمی در اطفا حریق عرصه‌ها تشکر و تاکید کرد: نیاز هست که برنامه ریزی و سازماندهی بهتر و بیشتری صورت پذیرد و مجوز و تامین اعتبار برای بکارگیری نیرو‌های فصلی جهت دیدبانی و اطفا حریق انجام شود.

آیت الله حسینی همچنین بر لزوم ایجاد آتش بر و جاده دسترسی به مناطق بحرانی تاکید کرد و اعلام نمود شناسایی و برخورد قاطع با عاملین آتش سوزی‌ها و حتی ترک فعل مسئولین امری ضروری است.
وی همچنین اظهار داشت برای پیشگیری و مقابله با آنش سوزی‌ها باید از ظرفیت همه دستگاه‌ها به خصوص شرکت نفت و تیپ ۴۸ فتح به نحو مناسبی استفاده کرد.

وی در پایان از جهاد کشاورزی خواست کشاورزان را جهت احیای باغ‌هایی که دچار حریق شده اند حمایت نماید.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین