کد خبر: ۹۲۳۵۶۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۱

بلایی که این دولت بر سر صنعت گردشگری آورد

حرمت‌الله رفیعی در نشست خبری خود به تشریح موانع پیش‌روی صنعت گردشگری ایران پرداخت و از عدم حمایت‌های دولتی گلایه کرد.
بلایی که این دولت بر سر صنعت گردشگری آورد
آفتاب‌‌نیوز :

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران، از مشکلات اساسی صنعت گردشگری در کشور پرده برداشت و به گرانی بی‌رویه پرواز‌ها و وضعیت نابسامان سیستم‌های ریلی، هوایی و جاده‌ای اشاره کرد. وی تاکید کرد که ایران باید از صنعت گردشگری بهره‌برداری کند، اما بستر‌های لازم برای این کار فراهم نیست.

حرمت‌الله رفیعی در نشست خبری انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران اظهار داشت: صنعت گردشگری ایران نیازمند یک وزیر مقتدر است، زیرا در دوره‌های گذشته، هیچ وزیری نتوانسته قیمت بلیت‌ها را کنترل کند. وی افزود که هم‌اکنون بلیت‌های قطار و هواپیما برای مردم در دسترس نیستند، زیرا آژانس‌های هواپیمایی و مسافرتی مانع از فروش بلیت‌های ارزان به مردم می‌شوند و ترجیح می‌دهند خودشان بلیت‌ها را به فروش برسانند.

موانع توسعه صنعت گردشگری

رفیعی افزود: ایران یکی از کشور‌های با تعداد زیادی ایرلاین است، زیرا ایرلاین‌داری یکی از سودآورترین صنایع است. اما در کجای دنیا این تعداد ایرلاین وجود دارد که در ایران داریم؟ چین و هند با این تعداد جمعیت چند ایرلاین دارند؟ در ایران می‌گویند این صنعت زیان‌ده است، پس چرا این‌قدر متقاضی دارد؟ واقعیت این است که صنعت هوانوردی یکی از پردرآمدترین صنایع است.

وی ادامه داد: ۹۰ درصد صنعت گردشگری با بدنه دولت مخالفت دارد، چون هیچ حمایتی از طرف دولت برای این صنعت وجود ندارد. در ایران به جای حمایت از صنعت گردشگری، موانع بسیاری برای آن ایجاد می‌کنند.

مقایسه با گردشگری ترکیه

رفیعی با اشاره به مشکلات ورود گردشگران به کشور تصریح کرد: حتی ترکیه با این تعداد گردشگر که دارد، قابل مقایسه با ایران نیست؛ زیرا داشته‌های فرهنگی و تاریخی ایران بی‌نظیر است. صنعت گردشگری ایران باید مسیر خود را پیدا کند و دولت نباید مانع از توسعه آن شود.

وی افزود: هزینه سفر در ایران بسیار بالاست. مقام معظم رهبری هدف‌گذاری کرده‌اند که تا سال ۲۰۲۴ باید به ۲۰ میلیون گردشگر برسیم، اما هنوز نتوانسته‌ایم این عدد را به ۱۰ میلیون برسانیم، زیرا بستر‌های لازم را نداریم.

لزوم رفع موانع گردشگری

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی گفت: دخالت‌های بی‌جای دولت در این صنعت باعث مغفول‌ماندن گردشگری شده است و این صنعت باید به بخش خصوصی سپرده شود. رفیعی همچنین به نقش مهم سفرای جمهوری اسلامی ایران در توسعه گردشگری اشاره کرد و گفت: یکی از موانع جدی گردشگری این است که سفرای ایران اهتمام کافی به این موضوع ندارند.

وضعیت گردشگری سلامت و دریایی

وی همچنین درباره گردشگری سلامت توضیح داد: شهر‌های شیراز و مشهد، مقصد گردشگران سلامت در کشور هستند، اما به دلیل دخالت‌های وزارت بهداشت، این بخش کاهش چشمگیری داشته است و اکنون بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد گردشگری سلامت را دلالان انجام می‌دهند. درباره توسعه گردشگری دریایی نیز گفت: ما بستر لازم برای گردشگری دریایی را نداریم و باید اسکله‌های مناسب در شهر‌های شمالی و جنوبی داشته باشیم.

رفیعی تأکید کرد: استانداران ما استقبال و اهتمام چندانی به سفر‌های داخلی نداشته‌اند، در حالی‌که گردشگری داخلی پتانسیل و جاذبه بالایی دارد، اما در این زمینه نیز موفق نبوده‌ایم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین