کد خبر: ۹۲۳۷۶۳
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۸

بررسی نقاط ضعف ناتو در پشت صحنه اجلاس سران

فارغ از ارائه تهدات امنیتی به اوکراین و گفت‌وگو درباره انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا، سران ناتو در پشت‌ صحنه اجلاس امسال خود به شناسایی نقاط ضعف اروپا در صورت حمله روسیه پرداختند.
بررسی نقاط ضعف ناتو در پشت صحنه اجلاس سران
آفتاب‌‌نیوز :

رسانه آمریکایی در مقاله‌ای گزارش داد در پشت‌صحنه اجلاس اخیر ناتو در واشنگتن برنامه‌ریزان نظامی مشغول ارزیابی هزینه‌های عظیم تقویت قوای دفاعی اروپا و نقاظ آسیب‌پذیر اعضای ناتو در صورت وقوع جنگ احتمالی با روسیه بوده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در سال میلادی گذشته، رهبران ناتو که از توانایی‌های روسیه در جنگ اوکراین نگران شده بودند، یک بازنگری عمده در قابلیت‌های دفاعی این اتحاد نظامی را مطرح کردند. از آن زمان، مقامات ناتو مشغول بررسی نیاز‌های خود برای اجرایی کردن این طرح‌ها بوده‌اند و یکی از منابع آگاه غربی به رویترز گفت این اصلاحات میلیارد‌ها دلار هزینه خواهد داشت.

۱۲ مقام نظامی و غیرنظامی اروپایی که از این طرح‌ها مطلع هستند در گفتگو با رویترز به ۶ حوزه مختلف اشاره کردند که ناتو در آن‌ها ضعف دارد: دفاع هوایی، موشک‌های دوربرد، تعداد نیروها، مهمات، لجستیک و ارتباطات امن دیجیتالی در میدان نبرد. به گزارش رسانه آمریکایی، این یافته‌ها نشان می‌دهد که ناتو در دستیابی به اهداف خود با چالش‌های بزرگی مواجه است و این در حالی است که مسائلی مانند محدودیت‌های بودجه‌ای بعضی از اعضا و اختلاف‌نظر درباره چگونگی برخورد با روسیه، موجب تشدید اختلافات اعضای این اتحاد نظامی شده است.

انتخابات ریاست جمهوری امسال ایالات متحده نیز بلاتکلیفی مضاعفی را گریبان‌گیر اعضای اروپایی ناتو کرده است، زیرا احتمال روی کار آمدن «دونالد ترامپ» جدی است؛ چهره‌ای که بار‌ها از ناتو انتقاد و تهدید کرده که اگر اعضای اروپایی سهم بیشتری از تامین بودجه دفاعی را تقبل نکنند، آمریکا را از ناتو خارج خواهد کرد.

به گزارش رویترز، ناتو در بالاترین سطح هشدار خود از زمان جنگ سرد قرار دارد و مقاماتی مانند «بوریس پیستوریوس» وزیر دفاع آلمان هشدار داده‌اند روسیه ممکن است در پنج سال آینده به اروپا حمله کند. این در حالی است که روسیه در وضعیت جنگی قرار دارد و اقتصاد و صنایع خود را در آن راستا تنظیم کرده، اما دولت‌های اروپایی ممکن است با مقاومت شهروندان خود مواجه شوند؛ افرادی که با هزینه‌های بالای زندگی دست‌وپنجه نرم کرده تهدید نظامی قریب‌الوقوعی را احساس نمی‌کنند.

رسانه آمریکایی گزارش داد برنامه‌ریزان ناتو معتقدند برای مقابله با حمله احتمالی روسیه، اروپا به ۳۵ تا ۵۰ تیپ اضافی نیاز خواهد داشت، یعنی ۱۰۵ تا ۳۵۰ هزار سرباز جدید. این در حالی است که به گفته تحلیلگران، تامین بودجه نظامی از طریق کاهش بودجه‌های عمومی می‌تواند تبعات سیاسی فراوانی برای دولت‌های اروپایی به دنبال داشته و نارضایتی عمومی را افزایش دهد.

ایالات متحده در حال حاضر بزرگ‌ترین تأمین‌کننده مالی در ناتو است و با بودجه تخمینی ۹۶۷.۷ میلیارد دلار برای امور نظامی در سال ۲۰۲۴، آمریکا تقریباً ۱۰ برابر آلمان در ناتو سهم دارد. تخمین زده شده که ناتو در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۴۷۵ میلیارد دلار هزینه دفاعی خواهد داشت و این در حالی است که ترامپ سناتور «جی دی ونس» را به‌عنوان معاون و همراه خود در انتخابات ۲۰۲۴ انتخاب کرده است، چهره‌ای که از منتقدان سرسخت مداخله آمریکا در جنگ اوکراین و نقش پررنگ آمریکا در ناتو است.

به گزارش رویترز، برنامه‌های دفاعی جدید ناتو نشان می‌دهد که آلمان برای کسب توانایی لازم در جنگ احتمالی با روسیه، باید قدرت پدافند هوایی خود را چهار برابر کند؛ یعنی افزایش تعداد سامانه‌های پاتریوت و سامانه‌های پدافندی کوتاه‌برد برای حفاظت از پایگاه‌ها، بنادر و نیرو‌های نظامی.

آلمان در زمان جنگ سرد ۳۶ واحد پاتریوت داشت؛ اما در حال حاضر تنها ۹ واحد پدافند پاتریوت را در اختیار دارد. هزینه افزایش دوباره تعداد این سامانه‌های پدافندی بسیار چشمگیر خواهد بود و برلین اخیراً چهار واحد از آن‌ها را به قیمت ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون یورو سفارش داد. درعین‌حال، برلین سعی دارد به حمایت نظامی خود از اوکراین در سال ۲۰۲۵ ادامه دهد.

یک مقام ارشد ناتو به رویترز گفت برنامه‌ریزان لجستیک ناتو در حال بررسی چگونگی انتقال غذا، سوخت و آب به نیرو‌ها در طول خطوط تأمین هستند و مقام دیگری اشاره کرد که این اتحاد نظامی باید همچنین به فکر مسیری برای انتقال نیرو‌های زخمی و اسرای جنگی باشد. علاوه بر این، آن‌ها باید چگونگی انتقال نیرو‌ها را بررسی کنند و راهی بیابند که به‌عنوان‌مثال در صورت هدف قرار گرفتن پایگاه‌های هوایی آمریکا در آلمان، نیرو‌ها از مسیر‌های زمینی به لهستان منتقل شوند. برنامه‌ریزان نظامی ناتو باید به جزئیات بسیار زیادی توجه داشته باشند، از جمله اینکه جاده‌ها و پل‌هایی که در مسیر‌های تعبیه شده وجود دارد، توان تحمل وزن تسلیحات و ادوات سنگین نظامی را دارند یا خیر.

به گزارش رویترز، اروپا ظرفیت ریلی کافی برای جابه‌جایی تانک‌ها را ندارد و مسیر‌های ریلی میان آلمان و کشور‌های سابق شوروی در حوزه بالتیک، متفاوت هستند. این یعنی در صورت وقوع جنگ، تسلیحات باید در مرز کشور‌ها به قطار‌ها جدیدی منتقل شوند که سرعت انتقال آن‌ها را کاهش خواهد داد.

علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که با گسترش فناوری‌های دیجیتال، حملات سایبری روسیه مانع انتقال و استقرار به‌موقع تسلیحات و نیرو‌های ناتو شود. به‌عنوان‌مثال، مسکو می‌تواند با ایجاد اختلال در مسیر ریلی لهستان، حرکت نیرو‌های ناتو به سمت شرق را مختل کند.

در طول اجلاس امسال سران ناتو که از ۹ تا ۱۱ ژوئیه در واشنگتن برگزار شد، برخی از سیاستمداران اروپایی اذعان کردند که قاره سبز باید صرف‌نظر از نتیجه انتخابات ایالات متحده، هزینه‌های نظامی خود را افزایش دهد. «جان هیلی» وزیر دفاع بریتانیا اشاره کرد که دولت بعدی ایالات متحده احتمالاً منطقه هند-آرام را در اولویت قرار خواهد داد و لازم است کشور‌های اروپایی عضو ناتو مسئولیت بیشتری را به عهده بگیرند. یک مقام ناتو تأیید کرده است که بسیاری از کشور‌های عضو این ائتلاف باید بیش از استاندارد ۲٪ تولید ناخالص داخلی را به امور نظامی اختصاص دهند. این در حالی است که در حال حاضر بسیاری از کشور‌های این اتحادیه در تحقق همان ۲ درصد هم با مشکل مواجه هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین