کد خبر: ۹۲۳۷۸۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۴

ناگفته‌های حمله سایبری به وزارت علوم و چگونگی درز نامه‌های سازمانی

مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم با اشاره به بیش از ۳۰۰ حمله سایبری به دانشگاه‌های کشور طی ۲ سال و نیم گذشته، از چگونگی درز نامه‌های سازمانی پس از حمله سایبری به سایت وزارت علوم گفت.
ناگفته‌های حمله سایبری به وزارت علوم و چگونگی درز نامه‌های سازمانی
آفتاب‌‌نیوز :

محمدهادی زاهدی مدیر کل آمار، فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با تاکید بر اینکه وزارت عتف سال گذشته درگیر جنگ نرمی از نوع امنیت سایبری بود، گفت: بعضی از دانشگاه‌های کشور نقطه هدف حملات سایبری بودند، یا به واسطه اینکه آن دانشگاه، دانشگاه موثری در حوزه علم و فناوری بود یا دانشگاه نام خاصی داشت و به دلایلی می‌خواستند به حاشیه برود.

وی افزود: حجم حملات سایبری می‌طلبید که مقاومت سایبری ایجاد کنیم، این اتفاق با تغییر چارت وزات علوم، ایجاد معاونت امنیت، ابلاغیه‌های ویژه و برگزاری دوره‌های آموزشی ایجاد شد.

* ۱۵ حمله سایبری طی ۲ سال گذشته به وزارت علوم

به گفته زاهدی، در طول ۲ سال گذشته وزارت علوم بیش از ۱۵ بار مورد حمله سایبری قرار گرفت که آخرین مورد هم روز اول مهر ۱۴۰۲ با هدف از کار افتادن سامانه‌های وزارت برای ایجاد نارضایتی بود، با تدابیری که از قبل ایجاد شده بود، دیدیم که هیچ اتفاقی نیفتاد و سامانه‌ای آسیب ندید و هیچ اطلاعاتی نه از بین رفت و نه به بیرون منتقل شد.

وی درباره نامه‌ها و اسنادی که پس از هک سایت وزارت علوم در فضای مجازی منتشر شد، گفت: در این حمله سایبری ۲ سیستم شخصی در وزارت علوم آلوده شده بود که نامه‌های منتشر شده در فضای مجازی از محتوای ذخیره شده در این سیستم‌ها بودند.

به گفته این مسوول وزارت علوم، طی ۲ سال و نیم گذشته ۱۸ داانشگاه مورد حمله سایبری قرار گرفتند و در سطوح مختلف از بحرانی تا جزئی نیز آسیب دیدند، این آمار در مقایسه با حجم حملات سایبری که صورت پذیرفته عدد کمی است.

* ۳۰۰ حمله سایبری به دانشگاه‌های کشور طی ۲ و سال نیم گذشته

زاهدی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار نهاد‌های نظارتی بیش از ۳۰۰ حمله سایبری طی ۲ سال و نیم به دانشگاه‌های کشور شده که از این تعداد حمله فقط ۱۸ مورد در سطوح مختلف آسیب‌زا بود که این موضوع بیانگر این است که دانشگاه‌ها در این زمینه به سطح آگاهی و دانش خوبی دست‌یافته‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین