کد خبر: ۹۲۳۸۰۰
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۲

رتبه جدید پاسپورت‌های جهان اعلام شد

پس از بررسی ۱۹۹ کشور، فهرست جدیدی از قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان در سال ۲۰۲۴ منتشر شد.
رتبه جدید پاسپورت‌های جهان اعلام شد
آفتاب‌‌نیوز :

براساس شاخص پاسپورت هنلی رتبه‌بندی اصلی و معتبر همه گذرنامه‌های جهان با توجه به تعداد مقصد‌هایی است که دارندگان آن‌ها می‌توانند بدون ویزای قبلی به آن مقصد دسترسی داشته باشند.

این شاخص بر اساس داده‌های انحصاری انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (IATA) - بزرگترین و دقیق‌ترین پایگاه داده اطلاعات سفر - و توسط تیم تحقیقاتی نهاد هنلی و شرکا (Henley & Partners) تهیه شده است.

این شاخص ۱۹۹ پاسپورت و ۲۲۷ مقصد سفر مختلف را بررسی می‌کند.

در جدیدترین رتبه‌بندی اعلام شده از سوی این موسسه، کشور سنگاپور پس از چندین سال حضور در جایگاه دوم این فهرست در نهایت توانست گوی سبقت از رقبا برباید و در رتبه نخست قدرتمندترین پاسپورت‌های جهان قرار گیرد. دارندگان پاسپورت سنگاپور این امکان را دارند که به ۱۹۵ کشور جهان بدون ویزای قبلی سفر کنند.

پاسپورت فرانسه در کنار آلمان، ایتالیا، ژاپن و اسپانیا همگی با قابلیت سفر بدون ویزا به ۱۹۲ مقصد جهانی به صورت مشترک در رتبه دوم این فهرست جای گرفته‌اند. ژاپن چندین سال بود که در جایگاه نخست این فهرست و در رقابت تنگانگ با سنگاپور قرار داشت.

همچنین در این فهرست، پاسپورت کشور‌های اتریش، فنلاند، ایرلند، لوکزامبورگ، هلند، کره جنوبی و سوئد نیز به صورت مشترک با قابلیت سفر بدون ویزا به ۱۹۱ مقصد بین‌المللی، به صورت مشترک جایگاه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

پاسپورت ایران نیز با قابلیت سفر بدون ویزا به ۴۳ مقصد در کنار سودان در رتبه ۹۴ این فهرست قرار گرفته است. رتبه ایران در شاخص پاسپورت هنلی نسبت به سال گذشته پنج رده صعود داشته و از سال ۲۰۲۱، بار دیگر روندی صعودی را در پیش گرفته است.

افغانستان، سوریه، عراق، یمن، پاکستان، سومالی، نپال، لیبی، فلسطین و بنگلادش به ترتیب ضعیف‌ترین پاسپورت‌ها را براساس این شاخص دارند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین