محمد مهدی میرزایی قمی با اشاره به اعلام جرائم جدید تخلفات رانندگی و جریمه روزانه مبلغ ۱۰۰ هزار تومان برای خودروهای فاقد معاینه فنی مشمول، گفت: داشتن گواهی معاینه فنی خودروها به چندین طریق توسط پلیس کنترل میشود؛ چرا که بر اساس ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، رانندگان موظفند هنگام رانندگی گواهینامه، کارت خودرو، بیمهنامه معتبر شخص ثالث و برای خودروهای مشمول معاینه فنی که بیش از چهار سال از تولید آنان میگذرد برگه معاینه فنی را به همراه داشته باشند و در صورت مطالبه مأموران راهنمایی و رانندگی آن را ارائه کنند و علاوه بر کنترل فیزیکی به صورت مکانیزه نیز توسط کلیه دوربینهای سطح شهر معاینه فنی خودروها کنترل و خودروها در صورت نداشتن آن توسط پلیس اعمال قانون میشوند.
وی با بیان اینکه طبق قانون یکی از مدارک مورد نیاز در هنگام معامله، ارائه گواهی معاینه فنی معتبر است که از این درگاه نیز معاینه فنی کنترل میشود؛ در مورد اهمیت مشارکت شهروندان در رعایت قانون معاینه فنی اظهار کرد: الزام انجام معاینه فنی یک قدمت نیم قرن در کشور ایران دارد و از سال ۱۳۴۷ در آیین نامه راهنمایی و رانندگی لحاظ شده و بر اساس ماده ۶ قانون هوای پاک مجلس شورای اسلامی سال ۱۳۹۶، انجام معاینه فنی کلیه وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین و موتورسیکلت که توسط بخشهای دولتی، عمومی و غیر دولتی به کار گرفته میشوند در دورههای زمانی منظم الزامی است و پلیس موظف است برای خودروهای فاقد معاینه فنی مشمول، در ازای هر روز تردد بدون گواهی، نسبت به صدور قبض جریمه مطابق با قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی اقدام کند.
میرزایی قمی ادامه داد: غیر از این رویکرد و الزامات قانونی یک بخش هم مربوط به شهروندان و مسئولیت اجتماعی آنها در قبال حفظ سلامت خود و سایر شهروندان است؛ مراکز معاینه فنی، بخشهای آزمایشگاهی قابل اعتمادی است که شهروندان میتوانند از وضعیت سلامت فنی خودروی خود مطلع شوند. انجام معاینه فنی به نحوی مشارکت شهروندان در حفظ سلامت شهر و شهروندان است و بدون تردید افزایش اثربخشی معاینه فنی در کاهش تصادفات و آلودگی هوا نیازمند مشارکت همه ما است.
مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به این موضوع که مراجعه سالانه خودروهای شخصی برای انجام معاینه فنی یک بحث قانونی برای ساماندهی وضعیت خودروها پس از تولید به صورت کلان و برنامه ریزی شده است، تأکید کرد که خودروها نیاز دارند پس از هر تعمیر اساسی در بخشهای ایمنی و یا پیش از سفر که ایمنی خودرو حائز اهیمت است به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.
وی افزود: علاوه بر جریمه نداشتن معاینه فنی معتبر، بخشی از جرائم تخلفات رانندگی مربوط به بروز ایراد در بحث ایمنی خودرو نظیر نقص در سیستم روشنایی درشب، استفاده از تجهیزات غیر مجاز، استفاده از لاستیک فرسوده و یا غیر استاندارد، استفاده از شیشه دودی غیر استاندارد، نداشتن یا نقص چراغ جلو، عقب و راهنما، تولید آلودگی صوتی و صدای نامتعارف است که صحت و سلامت این موارد در مراکز معاینه فنی کنترل و ایرادات مربوط به آن جهت رفع نقص شناسایی میشوند. شهروندان همچنین میتوانند خارج از الزامات قانونی با مراجعه چندین مرتبه در سال به مراکز معاینه فنی از سلامت موارد ذکر شده، مطمئن شوند.
میرزایی قمی با تأکید بر این موضوع که الزامات مربوط به معاینه فنی در قانون به نحوی با محوریت ایجاد و نهادینه کردن فرهنگ نگهداشت صحیح خودروها در شهروندان پیش بینی شده است، تصریح کرد: در مراکز معاینه فنی، خودروهای شخصی که به صورت سالانه مراجعه میکنند از لحاظ داشتن حداقل ایمنیهای لازم برای تردد کنترل میشوند. ولی موضوع اینجاست که آیا این ارزیابی دال بر تداوم سلامت فنی و ایمنی خودرو در بازه زمانی یکساله است؟ بدون تردید بدین صورت نیست و جهت حفظ شرایط ایمن و اطمینان از عدم انطباق با مقررات حاکم بر ایمنی و انتشار گازهای آلاینده برای خودروها، نگهداشت و بازدید خودرو نیز باید بر اساس توصیه سازندگان آن در کنار مراجعه به مراکز معاینه فنی مورد نیاز بوده و این موضوعات مکمل یکدیگرند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: به شهروندان توصیه میشود با عنایت به نیاز ارائه فیزیکی گواهی معاینه فنی به پلیس و یا در هنگام تعویض پلاک، در حفظ و نگهداری آن کوشا بوده و حتی المقدور سعی شود با توجه به جنس کاغذی این گواهی و نیاز به نگهداری آن در طول سال حتما جهت حفاظت از آن از طلق پرس استفاده کنند.