کد خبر: ۹۲۴۰۳
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۰
جعفری دولت آبادی در مراسم معارفه خود خط‌مشی خود را ترسیم کرد؛

دادستان جدید تهران: ضابطان توقع نداشته باشند تحت امر آنها باشم

قاضی نباید از کسی دستور بگیرد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دادستان جدید عمومی و انقلاب تهران تاکید بر اینکه مبارزه با مجرمان اقتصادی هزینه بردار است، اظهار داشت: «معتقدم اگر قضات پاکدامن داشته باشیم و مسوولان کشور از این موضوع حمایت کنند مشکلاتی که اخیرا در نظام جمهوری اسلامی می‌شنویم، رفع خواهد شد».

جعفری دولت آبادی در مراسم معارفه خود در سمت دادستان عمومی انقلاب تهران ملاک کاری خود در دادسرای تهران را حاکمیت قانون عنوان کرد و گفت: «حاکمیت قانون یعنی تصمیمات دستگاه‌ها مبتنی بر دلیل و در چارچوب قانون و مقررات باشد و نهادها چه قضایی غیر قضایی پاسخگو باشند و هیچ تعبیر منفی از آن نمی‌آید».

وی با تاکید بر اینکه در صورت رعایت قانون همه در آرامش به سر خواهند برد، تصریح كرد: «موضوع امنیت قضایی در قانون اساسی که از افتخارات و میثاق ملی است، آمده است وقتی عملکرد مراجع قضایی صحیح، دقیق و مبتنی بر قانون باشد اعتماد عمومی را در پی خواهد داشت و اگر جایی اعتماد عمومی سلب یا کم شود باید به عملکرد‌ها نگاه کنیم که چرا مردم احساس نارضایتی می‌کنند. امنیت قضایی را بزرگانی چون شهید بهشتی آوردند و ما مکلف به عملی کردن آن هستیم».

دادستان جدید تهران به بحث استقلال قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: «قاضی تا زمانی که استقلال نداشته باشد، از امنیت قضایی سخن گفتن فایده ای ندارد. قاضی نباید از کسی دستور بگیرد چرا که آنگاه نمی‌تواند قضاوت عادلانه‌ای داشته باشد. قاضی با وجدانش می‌تواند برای ما امنیت قضایی را بوجود آورد و اگر تسلیم فشارها و تابع دستورات دیگران نباشد می‌تواند امنیت قضایی محقق کند».

جعفری دولت‌آبادی با بیان اینکه مردم عدالت و امنیت را از دستگاه قضایی می‌خواهند خاطرنشان کرد: «عدالت مورد نظر ما عدالتی است که همه باید در آن سهیم باشند و بحث امنیت را هم تنها دستگاه قضایی نمی‌تواند فراهم کند، بلکه بخشی از آن مربوط به قوه قضاییه بوده و بخش دیگر مربوط به سایر نهادهاست».

دادستان جدید تهران با تاکید بر اینکه اجرای عدالت سخت است، تصریح کرد: «از اجرای عدالت یک سری‌ها ناراحت می‌شوند، چرا که منافع خود را از دست خواهند داد، اما قطعا نتیجه آن شیرین خواهد بود و مردم اگر احساس کنند دستگاه قضایی به عدالت رفتار می‌کند بی شک از آن حمایت خواهند کرد».

وی ادامه داد: «میدان دادن به قضات پاکدامن راه ما را در این امر آسانتر خواهند کرد».

جعفری دولت آبادی با بیان اینکه یکی از اقدامات دادسرای تهران در دوره جدید احقاق حقوق عامه خواهد بود، افزود: «منظور ما از احقاق حقوق عامه در جایی است که منافع عمومی مانند حقوق محیط زیست به خطر می‌افتد. همچنین موضوعاتی که اخیرا در مورد حقوق مردم، حقوق شهروندان و مساله بازداشتگاه‌ها که اخیرا در روزنامه‌ها مطرح شده در قانون اساسی پیش بینی شده است که اگر برپایه آن عمل کنیم شاهد این مسایل نخواهیم بود».

دادستان جدید تهران از دیگر اقدامات خود را مبارزه با مجرمین گردن کلفت و قلدر اعلام کرد و گفت: «در ابتدای امر مبارزه کنندگان باید پاک بوده و حمایت شوند. دستگاه‌های دولتی نیز نباید به صورت گزینشی عمل کنند که این گردن کلفت و قلدر خوب و آن یکی بد است. هرکس که مجرم اقتصادی و در هرگروه جناحی باشد باید به آن برخورد کرد».

دادستان جدید تهران با تاکید بر اینکه مبارزه با این گونه مجرمان هزینه بردار است اظهار داشت: «معتقدم اگر قضات پاکدامن داشته باشیم و مسوولان کشور از این موضوع حمایت کنند مشکلاتی که اخیرا در نظام جمهوری اسلامی می‌شنویم،رفع خواهد شد. ما این موضوع را در خوزستان اجرا کردیم هر چند که هزینه‌های سنگینی در پی داشت زیرا مجرمین اقتصادی آرام نمی‌نشیند چرا که منافعشان به خطر می‌افتد ما در دادسرای تهران بدون گزینش و تفکیک با این مسایل برخورد خواهیم کرد».

وی تاکید کرد: «تک تک قضات دغدغه‌شان این است که اگر به دهن شیر رفتند، حمایت می‌شوند. معتقدم باید از قاضی که در چارچوب قانون عمل می‌کند، حمایت کرد».

جعفری دولت آبادی در خصوص نحوه برخورد با مطبوعات و اصحاب رسانه گفت: «اگر مطبوعات فصل چهارم قانون مطبوعات را رعایت کنند، مشکلی برایشان پیش نخواهد آمد. اما زمانی که به مبانی اسلام و یا آبروی مردم تعرض شود یا اینکه دروغ بگویند و قصد تهمت افترا داشته باشند طبیعی است که مدعی والعموم باید وارد شود».

دادستان جدید تهران افزود: «در فصل چهارم قانون مطبوعات حدود مطبوعات بیان شده است. ما از اطلاع رسانی و آگاهی بخشی برای آزادی‌های مشروط که می‌تواند نقد دستگاه قضایی را در پی داشته باشد و همچنین پیشگیری از وقوع جرم حمایت و استقبال خواهیم کرد».

وی با بیان اینکه نظارت دادستان بر عملکرد ضابطین از نظر من جدی و مهم است، گفت: «اگر آنها توقع دارند که به امر آنها به این طرف و آن طرف بروم، برای من گران است .ضابطان باید تحت اشراف دادستان انجام وظیفه کنند نباید به گونه‌ای باشد که بگویند این بازداشت شود آن یکی آزاد شود اینگونه نمی‌توان کارکرد».

وی ادامه داد: «شاید برخی از سخنان من ناراحت شوند، اما من در ابتدای امر این حرف‌ها را می‌زنم تا اتمام حجت کرده باشم».

دادستان جدید تهران تاکید کرد: «اگر ضابطان تحت قانون واشراف دادستان عمل کند و در این راستا یک سری اقدامات از جمله بازداشت را انجام دهند، همه مسوولیت آنها را شخصا می‌پذیرم».

جعفری دولت آبادی گفت: «در‌خواست من از قضات دادسرا این است که ما را در این امر کمک کنند، ممکن است یک سری مقاومت کرده و اعلام کند این امر نشدنی است».

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که در دوره جدید امنیت قضایی و عدالت بیشتر تحقق یافته و مردم رضایت بیشتری از عملکرد دستگاه قضایی داشته باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین