کد خبر: ۹۲۴۰۵۷
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۷

نتیجه سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا چه بود؟

برای بسیاری از اسرائیلی ها، سخنانی که نتانیاهو در کنگره گفت مهم نبود، مهم چیزهایی است که نگفت.
نتیجه سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا چه بود؟
آفتاب‌‌نیوز :

نتانیاهو در سخنرانی خود در کنگره آمریکا، جنگ غزه را نبردی برای بقای دولت یهود خواند، اما بسیاری از اسرائیلی‌ها از او می‌خواهند که با آتش بسی موافقت کند که به هر قیمتی امکان آزادی ۱۱۵ اسیر باقی مانده در غزه را فراهم کند. اگرچه نتانیاهو از "تلاش‌های فشرده" برای آزادی اسیران صحبت کرد، اما علناً توافق آتش بس پیشنهادی در حال مذاکره را قبول نکرد.

نیویورک تایمز نوشت: در سرزمین‌های اشغالی، تناقض بین تشویق مکرر قانون‌گذاران آمریکایی در طول سخنرانی او و واقعیت تلخ داخلی در صفحات اول روزنامه‌های عبری زبان روز پنج‌شنبه، که تحت تأثیر اخباری مبنی بر اینکه ارتش اجساد چند اسیر را از غزه بیرون آورده است، آشکار بود.

حزب الله اعلام کرد که با انبوهی از پهپاد‌های انتحاری، آشیانه توپخانه گردان ۴۱۱ تیپ ۲۸۸ ارتش رژیم صهیونیستی را هدف قرار داده است.

یدیعوت آحارونوت، صفحه اول خود را به صورت افقی تقسیم کرد و نیمه بالایی را به پرتره‌های چهار اسیر که اجسادشان پیدا شد و نیمه پایینی را به سخنرانی ترامپ اختصاص داد. جسد پنجم متعاقباً توسط مقامات صهیونیست شناسایی شد و آن‌ها گفتند که هر پنج نفر در ۷ اکتبر در جریان حمله حماس به جنوب اسرائیل که منجر به جنگ شد، کشته شدند.

سفر نتانیاهو به واشنگتن که در حال آماده شدن برای دیدار با بایدن و معاون رئیس جمهور کامالا هریس در روز پنجشنبه در کاخ سفید بود، با هدف تقویت حمایت از جنگ در داخل و خارج از کشور بود. اما با طولانی شدن جنگ، با گسترش جنگ در جبهه‌های مختلف و چشم‌انداز کمی برای آنچه در آینده می‌آید، احساس شکست دولت در سرزمین‌های اشغالی گسترده است.

بن درور یمینی در یدیعوت آحارونوت نوشت: «این سخنرانی عاری از امید یا مژده بود. شکاف بزرگی بین سخنان لفاظانه و اعمال متناقض وجود دارد.

در سرزمین‌های اشغالی، منتقدان نتانیاهو او را متهم کرده اند که بقای سیاسی خود را بالاتر از سرنوشت اسیران قرار داده است. دو حزب راست افراطی که او برای ائتلاف حکومتی خود به آن‌ها تکیه می‌کند، تهدید کرده اند که در صورت موافقت با توافقی با شرایطی که تسلیم شدن به حماس تلقی می‌کنند، از قدرت کناره گیری خواهند کرد. نتانیاهو به دنبال شرایط بهتر، خروج تیم مذاکره کننده اسرائیلی را که قرار بود روز پنجشنبه از سرزمین‌های اشغالی برای مذاکره با میانجیگران به قطر بروند، به تعویق انداخت.

یک مقام صهیونیست که از مذاکرات مطلع بود، تنها گفت که این تیم پس از دیدار نتانیاهو با بایدن، بدون تعیین تاریخ جدید، عازم قطر خواهد شد.

انجمن خانواده‌های اسیران، یک سازمان مردمی که از آزادی اسرا حمایت می‌کند، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای «بحران اعتماد» را اعلام کرد و نتانیاهو را به ممانعت از معامله متهم کرد. این مجمع در بیانیه خود گفت: «این پا به پا کردن، خرابکاری عمدی در فرصت بازگرداندن عزیزانمان است. این کار به طور مؤثر مذاکرات را تضعیف می‌کند و نشان دهنده یک شکست اخلاقی جدی است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین