کد خبر: ۹۲۴۳۹۴
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱

جواد امام: آقایان فکر می‌کنند باید با سرمایه‌های کشور به مثابه غنائم جنگی برخورد کنند

«این روز‌ها علی‌رغم اینکه معاون اول رئیس جمهور که سرپرست ریاست جمهوری هم هست، با صراحت اعلام کرد که هیچ نقل و انتقالی صورت نگیرد، ما شاهد استخدام‌های بی‌رویه، جابه‌جایی‌ها و صدور احکام و حتی تخصیص منابع خارج از قاعده هستیم و آقایان فکر می‌کنند که این غنائم جنگی بوده و باید با سرمایه‌های کشور به مثابه غنائم جنگی برخورد کنند.»
جواد امام: آقایان فکر می‌کنند باید با سرمایه‌های کشور به مثابه غنائم جنگی برخورد کنند
آفتاب‌‌نیوز :

دبیرکل مجمع ایثارگران با اشاره به تلاش اصولگرایان برای یکدست‌سازی، گفت: طبیعی است که امروز به هر وسیله‌ای متوسل شوند تا هم ناکامی و هم ناکارآمدی که متوجه این جریان هست را به نوعی پوشش بدهند و فرار رو به جلو داشته باشند.

مشروح گفت و گوی جواد امام را در ادامه می‌خوانید:

به نظر شما ایجاد تفرقه و دوگانگی میان پزشکیان و تیم او با چه هدفی صورت می‌گیرد؟

خبرگزاری‌هایی که از محل بودجه نیروهای مسلح تغذیه می‌کنند، به جای اینکه منافع ملی را در نظر بگیرند، رفتارهای جریانی انجام می‌دهند. آن‌ها خوب می‌دانند با وجود اینکه همه ارکان قدرت را در اختیار داشتند، باز هم نتوانستند نظر مردم را جلب کنند و اقبال مردم به سمت کاندیدای جریان اصلاحات، درواقع یک «نه» بزرگ به جریان اصولگرایی و فرقه پایداری بود که در مرحله اول و با به کارگیری همه امکانات، رفتارهای جهت‌دار صدا و سیما و رقابت ۱+۵ هم نتوانستند پیروز این میدان شوند.

ما شاهد هزینه‌هایی بوده‌ایم که گروهی از افراد به کشور و ملت تحمیل کرده‌اند
به هر حال ما شاهد هزینه‌هایی بوده‌ایم که گروهی از افراد به کشور و ملت تحمیل کرده‌اند، اما آن‌ها به جای اینکه هزینه‌ها و اشتباهات گذشته خود را بپذیرند و در رفتارشان تجدیدنظر کنند، به کارهای خود ادامه می‌دهند. در دوره اصلاحات که پایداری هنوز خیلی جان نگرفته بود ما شاهد هر ۹ روز یک بحران و سنگ‌اندازی‌های بسیاری در مقابل جریان اصلاحات بودیم؛ بعد از دولت اصلاحات هم نقش نظارت استصوابی و مهندسی انتخابات منجر به این شد که کاری کنند تا اساسا مردم دیگر در انتخابات شرکت نکنند و یک جریان اقلیت بتواند حاکم شود.

این رویکرد باعث شد تا ما شاهد سه انتخابات بی‌رونق و ضعیف باشیم که عملا آسیب‌های جدی را برای کشور به دنبال داشت؛ ولی در این دوره به نظر می‌رسد که تجدیدنظری صورت گرفته و جلوی این روند کاهشی و تهدیدی که موجب بی‌اعتباری حکومت و صندوق رأی شده بود و اعتماد مردم نسبت به حکومت را مخدوش کرده بود، گرفته شد.

با حضور آقای پزشکیان در انتخابات علی‌رغم اینکه یک رقابت نابرابر رقم خورد، اما می‌بینیم که این جریان نه از اصلاحات یا حتی آقای پزشکیان، که از مردم شکست خوردند.

بعد از تلاش‌هایی که آقایان به سمت یکدست‌سازی داشتند و تمام سرمایه‌های انسانی ارزشمندی که این حکومت، نظام، مردم و کشور را برای آن‌ها هزینه کرده‌اند، دامنه فساد گسترده‌تر شده و تهدیدات بیشتری متوجه کشور شده است. لذا طبیعی است که امروز به هر وسیله‌ای متوسل شوند تا هم ناکامی و هم ناکارآمدی که متوجه این جریان هست را به نوعی پوشش بدهند و فرار رو به جلو داشته باشند.

یکی از چهره‌های منتقد اصولگرا هم اخیرا مصاحبه‌ای کرده بود و اصلاح‌طلبانی که پیروز انتخابات بوده‌اند را متهم کرده بود به اینکه دنبال قدرت هستند. ظاهرا انتظارشان این است که فقط رئیس جمهور تغییر کند و ما باید بگذاریم دولت در اختیار آقایان باقی بماند؛ و آقایان دنبال سهم‌خواهی بوده اند.

تأکید پزشکیان این است که از همه سرمایه‌های موجود در کشور بهره‌مند شود
ضمن اینکه تأکید آقای دکتر پزشکیان این است که از همه سرمایه‌های موجود در کشور، فارغ از دیدگاه‌های سیاسی، بهره‌مند شود و در راستای منافع ملی حرکت کند، ولی ظاهرا حواس آقایان پرت شده و یادشان رفته که پسر آقای حداد اخیرا در صدا و سیما اعلام کرد که وضعیت نیروهایی که با قطار و اتوبوس آمده‌اند، چه خواهد شد.

آقایان فکر می‌کنند باید با سرمایه‌های کشور به مثابه غنائم جنگی برخورد کنند
این روزها علی‌رغم اینکه معاون اول رئیس جمهور که سرپرست ریاست جمهوری هم هست، با صراحت اعلام کرد که هیچ نقل و انتقالی صورت نگیرد، ما شاهد استخدام‌های بی‌رویه، جابه‌جایی‌ها و صدور احکام و حتی تخصیص منابع خارج از قاعده هستیم و آقایان فکر می‌کنند که این غنائم جنگی بوده و باید با سرمایه‌های کشور به مثابه غنائم جنگی برخورد کنند.

ظاهرا آقایان هنوز شکست را نپذیرفته‌اند
ظاهرا آقایان هنوز شکست را نپذیرفته‌اند. آقای پزشکیان رفتارهای مبتنی بر نهج‌البلاغه و تبعیت از حضرت امیر (ع) را در عمل اثبات کرده ولی آقایان بعد از پنج دهه هنوز جرأت نمی‌کنند که شعارش را بدهند. خوب است که یک مقداری به این مسائل بپردازند، و الّاهرچه دیرتر این شکست را بپذیرند و نخواهند در رفتار و سیاست‌هایشان تجدیدنظر داشته باشند، فردا بسیار دیر است و به نظر می‌رسد این هم هزینه‌ای است که به مردم و کشور تحمیل می‌شود؛ و آقایان هیچ دفاعی از خودشان نمی‌توانند داشته باشند.

به هر حال چیزی که پیش روی ما بود، یک انتخابات و رقابت نابرابر بود که باطل السحرش حضور مردم بود.

به نظر شما دلیل شروع زود هنگام فعالیت تندروها علیه ظریف هم همین شکست در انتخابات و نقش آقای ظریف در این مسأله بوده است؟

این بحث هم فرار رو به جلو است که آقایان شروع کرده‌اند. به این دلیل که آن‌ها در سه سالی که خودشان دولت را در اختیار داشتند به شعارهایشان نرسیدند و وضعیت مردم در همه زمینه‌ها و وضعیت اقتصادی رو به وخامت رفت. متأسفانه امروز با وضع معیشتی بد مردم و اوضاع فلاکت بار در همه حوزه‌ها، شاهد آمارهای خلاف واقع توسط معاون رئیس جمهور و بعضا وزرای دولت سیزدهم هستیم.

مثلا در حوزه برق آقایان مدعی‌اند که بیش از دولت‌های دیگر نیروگاه ساخته‌اند، برق تولید و ناترازی برق را برطرف کرده‌اند؛ خط قرمزشان قطع برق خانگی بود؛ اما می‌بینیم که امروز وضعیت ما چگونه است. در مایحتاج عمومی مردم، از مرغ و گوشت و لبنیات بگیرید تا وضع مسکن هم وضعیت روشن است.

یکی از دلایل ناکامی دولت آقای روحانی جریان موجود در دولت آقای رئیسی و جریان پایداری بود
آقایان در مناظرات تلاش می‌کردند که دولت آقای پزشکیان را دولت سوم آقای روحانی معرفی کنند. در حالی که یکی از دلایل ناکامی دولت آقای روحانی همین جریان موجود در دولت آقای رئیسی و جریان پایداری بود؛ با قانون اقدام راهبردی مجلس و موانعی که بر سر راه برجام و تصویب FATF گذاشتند. در واقع آقایان این فرار به جلو را انتخاب کرده‌اند که پاسخگوی ناکامی‌ها و سوابق و رفتار خودشان نباشند؛ و الّا ناکارآمدی این سه‌ساله بر خلاف آمارهایی که می‌دهند، امر پوشیده‌ای نیست.

می‌گویند در دولت آقای روحانی نرخ دلار افزایش پیدا کرد؛ ولی قرار بود که آقایان اینها را کنترل کنند. مگر دلار ۲۴ هزار تومان را به بالای ۶۰ هزار تومان نبردند؟! باید اینها را اعتراف کنند و بگویند گوشت از کیلویی ۱۰۰ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان رسیده و مرغ کیلویی ۱۵ هزار تومان، ۱۰۰ هزار تومان شده است. در واقع باید اینها را پاسخگو باشند.

اینکه هنوز دولتی مستقر نشده و سعی دارند ساز ناسازگاری را کوک و اختلاف و موانع ایجاد کنند، بر سر این است که وقتی آقای روحانی انتخاب شد، یکی از فرماندهان سپاه گفت که اشتباه کرده‌اند. در صورتی که امام می‌گوید مردم باید انتخاب کنند و اگر به ضرر خودشان رأی دادند هم ملاک همان است؛ نه اینکه یک فرمانده نظامی که نباید در امر سیاست دخالت کند، بگوید مردم اشتباه کرده‌اند. احتمالا اینها همان نگاه را دارند و باز هم اعتقادشان این است که مردم اشتباه کرده‌اند؛ چون خاستگاه مدنظر اینها تأمین نشده است.

اگر ما باز هم انتخابات در این کشور داشته باشیم و حتی با یک رقابت نسبی هم برگزار شود، قاعدتا این تفکر مورد اقبال جامعه قرار نخواهد گرفت. مگر اینکه به خودش بیاید و ریل و مدار اصلی که خاستگاه عمومی و اکثریت جامعه هست را بپذیرد؛ و الّا اینکه یک فرقه که هیچ نسبتی با انقلاب و آرمان‌های امام نداشته و هیچ نسبتی با آراء مردم ندارد، می‌خواهد مردم را نادیده بگیرد و «جمهوری» را در عمل تبدیل به «حکومت» کند، محکوم به شکست خواهد بود.

انتخاب پزشکیان در راستای مبانی و تحکیم پایه‌های اصلی نظام بود

امروز ما می‌بینیم که مثلا در آخرین انتخابات قبل از ریاست جمهوری، مشارکت به ۸ درصد رسید. واقعا این فاجعه است و من فکر می‌کنم که رهبری به درستی تشخیص دادند، مدیریت کردند و سعی داشتند که آن اعتماد از دست رفته بازسازی شود. به نظرم انتخاب آقای پزشکیان در راستای مبانی و تحکیم پایه‌های اصلی نظام بود که داشت از بین می‌رفت.

تبعات این رفتارهای سوء در امید مردم به حل مسائل کشور چیست؟ به نظر شما آقای پزشکیان چه رویکردی باید در برابر این رفتارها اعمال کند؟

رویکرد آقای پزشکیان خیلی روشن و شفاف است و اعلام کرده که من می‌خواهم از تمام سرمایه‌های ملی و انسانی استفاده کنم و نمی‌خواهم حرکت جناحی داشته باشم.

اگر قرار باشد سنگ‌اندازی‌ها در مقابل دولت ایجاد شود، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که دولت هم بتواند اهداف را محقق کند

امروز به نظر می‌رسد که اگر قرار باشد این سنگ‌اندازی‌ها در مقابل دولت ایجاد شود، قاعدتا نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که دولت هم بتواند اهدافی که داشته و انتظاراتی که جامعه با رأی‌شان اعلام کرده‌اند را محقق کند. دولت آقای پزشکیان در یک صورت می‌تواند دولت موفقی باشد و آن هم این که همه ارکان حاکمیت و همه قوا دست به دست هم بدهند و دولت را همراهی و پشتیبانی کنند تا دولت بتواند بر مشکلات فائق بیاید.

همه در قبال این انتخابات، رأی و رئیس جمهور مسئول هستند
چون مشکلات موجود کشور فقط متوجه دولت نیست و در بر گیرنده کل نظام حاکمیت است و دودش هم به چشم مردم می‌رود. این تهدید جدی متوجه حکومت است و این فرصتی است که این انتخابات ایجاد کرده و حکومت باید در رفتار و اصلاح قوانین خودش برای تنظیم گروه‌های خودسر اقدام کند؛ و الّا اینجا دیگر ما نمی‌توانیم فقط دولت را مسئول بدانیم و همه در قبال این انتخابات، رأی و رئیس جمهور مسئول هستند؛ چه قوای نظامی، امنیتی، قضایی و چه مقننه، همه دستگاه‌ها باید به کمک دولت بیایند تا دولت بتواند بر مشکلات فائق بیاید.

پزشکیان دست نیاز به سوی همه دراز کرده است
آقای پزشکیان هم دست نیاز به سوی همه دراز کرده و یک جریان، دستگاه یا قوه مدنظرش نبوده؛ از همه کمک خواسته و دست نیاز دراز کرده است. به هر حال اگر در این شرایط بخواهند مثل رفتاری که با دولت اصلاحات و دولت آقای روحانی داشتند را ادامه بدهند، به نظرم خائن به منافع ملی و مردم هستند و باید با آن‌ها برخوردهای جدی‌تری صورت گیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین