کد خبر: ۹۲۴۴۰۲
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷

جایزه ادبی بهترین رمان علمی تخیلی را چه کسی گرفت؟

جایزه ادبی «آرتور سی کلارک» که هر ساله به بهترین رمان علمی تخیلی اهدا می‌شود به یک نویسنده اسکاتلندی تعلق گرفت.
جایزه ادبی بهترین رمان علمی تخیلی را چه کسی گرفت؟
آفتاب‌‌نیوز :

«مارتین مک‌اینز»، نویسنده اسکاتلندی جایزه امسال «آرتور سی کلارک» را برای نگارش رمانی دریافت کرد که مخاطب را به سفری از اعماق اقیانوس تا فضا می‌برد.

«گاردین» نوشت، به این ترتیب «در اوج» که سومین رمان «مک‌اینز» به شمار می‌رود در جریان مراسمی که روز چهارشنبه در لندن برگزار شد به عنوان برنده بهترین رمان علمی تخیلی سال معرفی شد. 

این رمان به روایت زندگی زیست‌شناس دریایی به نام «لِی» می‌پردازد که به گروهی می‌پیوندد که در حال کاوش در یک گودال کشف‌شده در اقیانوس اطلس هستند.

«مک‌اینز» پیش‌تر رمان «زمین بی‌انتها» را در سال ۲۰۱۳ منتشر کرده بود و «جمع‌آوری شواهد» را در سال ۲۰۲۰ روانه بازار کرده بود. «در اوج» همچنین در سال ۲۰۲۳ در فهرست نامزدهای اولیه جایزه بوکر قرار گرفته بود.

علاوه بر رمان «مک‌اینز»، آثاری از جمله «تمام ستاره‌های گنگ چین» نوشته «نانا کوآم آجی برینیا»، «دزد ده درصدی» نوشته «لاوانیا لکمینارایان»، «کوهی در دریا» به قلم «ری نیلر»، «تاحدی باشکوه» اثر «امیلی تش» و  «فعالیت اجتماعی کوری فاح» نوشته «ایزابل ویندر» در فهرست نامزدهای نهایی امسال «آرتور سی کلارک» قرار داشتند. 

این جایزه ادبی در سال ۱۹۸۷ به نام «آرتور سی کلارک» تاسیس شد که رمان «۲۰۰۱:‌ ادیسه فضایی» فضایی را در سال ۱۹۶۸ میلادی منتشر کرد. «مارگارت اتوود» نخستین نویسنده‌ای بود که این جایزه ادبی را با نگارش رمان «سرگذشت ندیمه»‌ دریافت کرد. از دیگر برگزیدگان این جایزه ادبی به «کلسون وایتهد» برای «راه‌آهن زیرزمینی»‌ و «امیلی سنت جان مندل» برای «ایستگاه یازدهم» می‌توان اشاره کرد.

سال گذشته، «ند بیومن» برای نگارش رمان «لامپساکر زهرآلود» به عنوان برنده جایزه ادبی «آرتور سی کلارک»‌ انتخاب شد. وقایع این رمان در حوالی سال ۲۰۳۰ میلادی اتفاق می‌افتد و داستان جست‌وجو برای دسته بازمانده از گونه‌ای ماهی فوق هوشمند را روایت می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین