کد خبر: ۹۲۴۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۸۴ - ۰۰:۴۲

کنفرانس خبری البرادعی پس از نشست آژانس

آفتاب‌‌نیوز : البرادعي بعد از ظهر پنجشنبه در پايان نشست اضطراري شوراي حكام در يك كنفرانس خبري در جمع خبرنگاران در مقر آژانس در وين با بيان اين كه طرفين به ادامه مذاكرات تمايل دارند و اين يك موضوع مثبت است، مذاكرات را براي يافتن يك راه حل طولاني مدت در مورد مسايل اتمي ايران موثر خواند.

وي افزود: هر تلاش و تصميمي بايد مبني بر مذاكره باشد و طرفين بايد به ميز مذاكره بازگردند، به شكلي كه روابط ايران و مجامع بين‌المللي بار ديگر از ساماندهي شود.

البرادعي گفت: در هر حال ايران و سه كشور اروپايي آماده مذاكره براساس توافقنامه پاريس هستند.

وي در مورد نشست اضطراري شوراي حكام درباره ايران كه عصر پنجشنبه پايان يافت، اظهار داشت: شوراي حكام امروز در واكنش به گزارش هفته گذشته من مبني بر شروع فعاليت‌هاي فرآوري هسته‌اي در ايران، قطعنامه‌اي را تصويب و نيز ابراز نگراني عميق خود را از تصميم يك جانبه ايران مبني بر آغاز فعاليت‌هاي هسته‌اي و پايان تعليق فعاليت‌هاي اتمي ابراز كرد.

وي افزود: شوراي حكام همچنين از ادامه تعليق برنامه‌هاي هسته‌اي به عنوان يك عامل مهم در اعتمادسازي ياد كرده و آن را در كمك به حل مناقشه اتمي ايران داراي تاثير خاص دانسته است.

البرادعي گفت: شورا همچنين از ايران درخواست كرد كه به بهبوداوضاع كمك كرده و مذاكرات را ادامه دهد.

مدير كل آژانس گفت: شوراي حكام همچنين از خواستار ارايه گزارشي از فعاليت‌هاي نظارتي آژانس در ايران تا سوم سپتامبر شده است تا انجام خواهد شد.

وي در ادامه از زمان موجود تا تحويل اين گزارش، به عنوان فرصت مناسبي براي سازمان دادن مذاكرات ياد كرد.

البرادعي افزود: طبيعي است كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كار خود را طبق روال هميشگي ادامه خواهد داد و يك گروه از ناظران فردا (جمعه) عازم ايران خواهند شد تا مسايل مربوط به ناظران و فعاليت آنان را در ايران مورد بحث و بررسي قرار دهند.

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با بيان اينكه "ما فكر مي‌كنيم كه در اين زمينه به پيشرفت‌هايي دست پيدا خواهيم كرد" گفت: ما بر اهميت حل مناقشه اتمي ايران واقف هستيم.

وي در پاسخ به سووال يكي از خبرنگاران در مورد واكنش ايران در قبال قطعنامه شوراي حكام گفت: تصميم تعليق بر عهده ايران است. ما از ايران درخواست كرديم كه وضعيت را به حالت اول برگرداند.

البرادعي افزود: آژانس فعاليت‌هاي نظارتي خود را در ايران ادامه خواهد داد.

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي همچنين گفت: آژانس تمام مواد موجود در ايران را اندازه‌گيري كرده است، اما در وضعيتي نيستيم كه بگوييم هيچ ماده و فعاليت هسته‌اي گزارش نشده‌اي در ايران وجود ندارد.

وي در پاسخ به سووالي مبني بر اينكه آيا ايران در صدد ساخت سلاح اتمي است؟ گفت: "من تصميم به افزايش تنش ندارم، ايران امروز در نشست شوراي حكام اعلام كرد كه تاسيسات غني‌سازي خود را حفظ مي‌كند و فعاليت‌هاي نظارتي در ايران به قوه خود باقي خواهد بود".

وي گفت: شوراي حكام از ايران خواست كه فعاليت‌هاي هسته‌اي خود را به حالت تعليق كامل درآورد، زيرا هيچ عجله‌اي در شرايط حاضر براي فرآوري مواد هسته‌اي در ايران وجود ندارد و اميدوارم ايران و كشورهاي طرف مذاكره وقت بگذارند و اين مساله را بررسي و حل كنند."
البرادعي همچنين گفت: نشستي در پايان اين ماه در نظر گرفته شده است و ما اميدواريم كه در مدت ايران و كشورهاي اروپايي بار ديگر مذاكرات خود را از سرگيرند و ايران اين شانس را خواهد داشت كه پيشنهادهاي اروپاييان را بپذيرد.

اين ديپلمات مصري اظهار داشت: وقفه موجود در مذاكرات ايران و اروپا را يك وقفه كوتاه مدت تلقي مي‌كنم و با ديد مثبت از نشست اين شورا خارج شدم.

وي همچنين با اشاره به اهميت ژئوپلتيك ايران در خاورميانه افزود: از نظر ما مسايل امنيتي خاورميانه بر مناقشه هسته‌اي ايران تاثيرگذار است.

البرادعي همچنين گفت: از بحران هسته‌اي ايران ياد گرفتيم كه اين تنها مورد نيست و استفاده از چرخه سوخت و فرآورده‌هاي هسته‌اي بايد در چارچوب جديدي تعريف شود تا مشكلاتي نظير مسايل ايران به وجود نيايد.

وي در پايان ابراز اميدواري كرد: مذاكرات آينده ايران و اروپادر نهايت با پيشرفت همراه باشد و عقب گرد در مسير مذاكرات تحقق نيابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین