کد خبر: ۹۲۴۵۳۴
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۴

نگاهی به مواضع کاملا هریس در مورد غزه و اسرائیل

برخی کارشناسان معتقدند که هریس مواضع انتقادی نسبت به اسرائیل دارد و برخی اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه را غیرقابل قبول می‌داند؛ هر چند که هنوز مشخص نیست در صورت پیروزی در انتخابات بتواند با این صراحت از اسرائیل انتقاد کند.
نگاهی به مواضع کاملا هریس در مورد غزه و اسرائیل
آفتاب‌‌نیوز :

کاملا هریس _نامزد جدید دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری_ به‌طور علنی مواضع خود را در مورد موضوع غزه و اسرائیل بیان نکرده است؛ هر چند که به نظر می‌رسد مواضع او به جو بایدن نزدیک باشد. از نظر برخی کارشناسان، این احتمال وجود دارد که کامالا هریس رویکردی انتقادی‌تر نسبت به رفتار نظامی اسرائیل اتخاذ کند و اگر او در انتخابات پیروز شود، حتی این رویکرد‌ها سخت‌گیرانه‌تر خواهد بود.

دیوید ماکوفسکی_عضو برجسته مؤسسه واشنگتن_ که در تیم مذاکره کننده ایالات متحده در جریان مذاکرات اسرائیل و فلسطین ۲۰۱۳-۲۰۱۴ خدمت می‌کرد، با اظهار تردید در مورد مواضع واقعی هریس می‌گوید بر اساس دانسته‌ها و رفتار‌های هریس می‌توان عنصری از یهیودی‌ستیزی را در او دید.

ماکوفسکی در ارزیابی‌های خود به سخنرانی‌های هریس اشاره کرده و معتقد است، در پی حمله ۷ اکتبر حماس، هریس اعتقاد داشت گروه‌های مستقر در جنوب اسرائیل در برابر حمله حماس، «حق دفاع از خود» را دارند. در عین‌حال هریس گفت «اسرائیل باید برای محافظت از زندگی غیرنظامیان بیشتر تلاش کند». هریس معتقد است «قوانین بشردوستانه بین المللی باید رعایت شود».

در این خصوص کینزی کراولی، در یو. اس. آ تودی، به سخنرانی‌های دیگر کاملا هریس نیز اشاره کرده‌است که نشان دهنده مواضع او در قبال اسرائیل و موضوع فلسطین است و می‌توان آن‌ها را تأکیدی بر رویکرد ماکوفسکی نیز دانست. کراولی می‌نویسد هریس در ماه مارس در سخنرانی خود گفت به دلیل فاجعه انسانی در غزه خواستار آتش بس فوری است. به گفته این تحلیلگر، در آن زمان، این موضوع مهم‌ترین درخواست از سوی یکی از اعضای دولت باید برای توقف درگیری بود. همچنین او با اشاره به سخنرانی هریس به مناسبت ۵۹ سالگرد یکشنبه خونین در سلما، آلاباما، نوشت او خواستار کمک‌های بشردوستانه بیشتر به منطقه غزه بود. هریس در آلاباما گفت: «آنچه ما هر روز در غزه می‌بینیم ویرانگر است. شرایط غیر انسانی است و انسانیت مشترک ما، ما را وادار به عکس‌العمل می‌کند».

همچنین نشریه المانیتور در بخشی از گزارش خود به مقایسه سفر‌های بایدن و هریس پرداخته و می‌آورد: برخلاف اعضای بلندپایه تیم سیاست خارجی و دفاعی بایدن، از جمله آنتونی بلینکن_ وزیر امور خارجه آمریکا _، جیک سالیوان_مشاور امنیت ملی_، وید آستین_وزیر دفاع_ و خود بایدن، هریس از ۷ اکتبر به اسرائیل سفر نکرده‌است؛ در حالی که بایدن به مدت چهار دهه با نتانیاهو تعامل داشته و علی‌رغم تیرگی روابط اخیر روابط آن‌ها را نزدیک توصیف کرد. در صورتی که هریس تنها چند بار با نخست‌وزیر اسرائیل ملاقات کرده است.

این روزنامه همچنین به بیان سخنرانی هریس در کنفرانس امنیتی مونیخ در ماه فوریه اشاره کرده و نوشت هریس با بیان تجاوزات دو طرف، از اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها خواست به میز مذاکره بازگردند و خاطرنشان کرد برای ایجاد صلح و امنیت در منطقه که هم به نفع مردم فلسطین و غزه و هم مردم اسرائیل باشد، نیاز است تا «راه‌حل دو کشوری» صورت گیرد.

آلون پینکای-سرکنسول سابق در نیویورک، مشاور و رئیس ستاد چهار وزیر امور خارجه، و ستون نویس هاآرتص- به المانیتور می‌گوید: علیرغم این واقعیت که هریس با یک مرد یهودی ازدواج کرده و در یک محیط سیاسی یهودی بزرگ شده است و دوستان یهودی زیادی دارد، این بدان معنا نیست که او وابستگی عاطفی به اسرائیل دارد. او گفت: «خاورمیانه بالاخره یک موضوع سیاست خارجی است و هریس قبل از هر چیز به ایالات متحده فکر می‌کند، نه به اسرائیل».

در خصوص آینده احتمالی روزنامه تایمز از زبان لیر_ محقق غیرمقیم در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی و کارشناس خاورمیانه_ می‌گوید یک اجماع تثبیت شده دموکراتیک در مورد اسرائیل و فلسطین وجود دارد و من انتظار ندارم که هریس از آن خارج شود و تندروتر شود.

طارق کنی شاوا، _یکی از همکاران سیاست ایالات متحده در الشبکه، یک اندیشکده و شبکه سیاسی فلسطینی_ نیز می‌گوید بعید است هریس تغییرات مهمی در سیاست ایجاد کند. اما با این وجود عدم تعهد ایدئولوژیک هریس به اسرائیل، می‌تواند او را برای تغییر در آینده ترغیب کند. او می‌گوید هریس ممکن است موضع جنگی بیشتری علیه نتانیاهو اتخاذ کند و سعی کند خود و گوشه راست افراطی‌اش را از حمایت از اسرائیل جدا کند.

به هر روی، به نظر می‌رسد چه ترامپ در انتخابات آتی پیروز شود و چه هریس، شواهد نشان می‌دهد کار برای اسرائیل کمی متفاوت‌تر از قبل پیش خواهد رفت و علی‌رغم پیوند تاریخی بین اسرائیل و آمریکا، نتانیاهو نیاز دارد انرژی بیشتری را صرف رضایت آمریکا کند.

منبع: ایسکانیوز 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین