کد خبر: ۹۲۴۵۹
تاریخ انتشار : ۱۷ شهريور ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۹
در دیدار با سفیر عربستان مطرح شد؛

پیشنهاد هاشمی برای تشکیل مجمع علمای ایران و عربستان

عوامل شناخته شده‌ای مانع توسعه روابط هستند
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار خداحافظی اسامه السنوسی، سفیر عربستان سعودی در جمهوری اسلامی ایران با ابراز نارضایتی از سطح همكاری‌های دو كشور، خواهان رفع موانع در گسترش روابط دوجانبه شد.

به گزارش گروه سیاسی آفتاب، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را دو كشور تاثیرگذار در منطقه و جهان اسلام عنوان كرد و افزود: «همكاری تهران و ریاض می‌تواند منافع عظیمی برای مردم دو كشور و همچنین منطقه به همراه داشته باشد».

وی با اشاره به توافقاتی كه در سفرش به عربستان سعودی با ملک عبدالله داشت این توافقات را اصولی و مبنایی توصیف كرد و گفت: «مقامات سیاسی دو كشور باید این توافقات را عملی می‌كردند كه هنوز این مهم محقق نشده است».

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به ظرفیت‌های همكاری دو كشور در عرصه‌های مختلف، تاكید كرد: «از این ظرفیت‌ها می‌توان در ارتقای جایگاه جهان اسلام در معادلات جهانی بهره‌های بسیاری برد».

وی با اشاره به مسائل و مشكلات در برخی كشورهای اسلامی مانند عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین، تاكید كرد: «همكاری ایران و عربستان در زمینه‌های امنیتی می‌تواند دخالت بیگانگان در منطقه را كاهش دهد».

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به شرایط دو كشور در زمینه‌ی توسعه‌ی افكار دینی، گفت: «شرایط و عوامل شناخته شده‌ای مانع توسعه‌ی روابط دو كشور است».

وی تاكید كرد: «اختلاف علما و روحانیون دو كشور می‌تواند تاثیرات منفی در جهان اسلام به همراه داشته باشد و پیشنهاد اینجانب برای تشكیل مجمع علماء میان دو كشور می‌تواند در رفع اختلافات مذهبی موثر باشد».

اسامه السنوسی نیز در این دیدار با اشاره به تلاش‌هایی كه در زمینه‌ی توسعه‌ی روابط ایران و عربستان انجام شد، تاكید كرد: «ضرر و زیان فاصله میان دو كشور برای جهان اسلام خواهد بود».

وی با اشاره به تمدن و فرهنگ مردم ایران؛ سطح فعلی روابط دو كشور را متناسب با خواست دو ملت ندانست و گفت: «همكاری دو كشور در خصوص مسائل مختلف می‌تواند منافع دو ملت را تامین كند».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین