کد خبر: ۹۲۴۵۹۵
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۴

بازار ارز و سرمایه چگونه به استقبال تنفیذ می‌روند؟

فردا، یکشنبه ششم مرداد‌ماه سال ۱۴۰۳ مراسم تنفیذ چهاردهمین رئیس جمهور ایران برگزار خواهد شد. اما بازار ارز و سرمایه چگونه به استقبال مراسم تنفیذ خواهد رفت؟
بازار ارز و سرمایه چگونه به استقبال تنفیذ می‌روند؟
آفتاب‌‌نیوز :

فردا، یکشنبه ششم مرداد‌ماه سال ۱۴۰۳ مراسم تنفیذ چهاردهمین رئیس جمهور ایران برگزار خواهد شد. حکم مسعود پزشکیان، فردا توسط مقام معظم رهبری به عنوان چهاردهمین رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران تنفیذ خواهد شد.

در آستانه این مراسم بازار ارز و طلا نوسان چندانی را تجربه نکرد. به عبارتی می‌توان گفت این دو بازار در رو‌زجاری بیشتر درجا زدند.

دلار تهران تنها ۵۰ تومان تغییر قیمت را ثبت کرد و افزایش یافت، ولی درهم امارات فاصله میان خود و دلار را پر کرد و حباب درهم با افزایش ۳۹۰ تومانی نسبت به روز پنجشنبه به ۶۳ تومان در روز شنبه رسید.

در پی تداوم گرمای شدید و کم‌سابقه هوا و به منظور حفظ سلامتی شهروندان و مدیریت مصرف انرژی شهری، کلیه مراکز و ادارات دولتی و بانک‌ها در سراسر کشور (به جز مراکز خدمات امدادی و اورژانسی) روز یکشنبه هفتم مرداد تعطیل خواهند بود.

فراگیری تعطیلی‌ها به خاطر گرمای هوا خبر خوبی نخواهد بود، زیرا با وجودی که دولت هزینه‌های مشخص و تعیین شده در بودجه دارد با تعطیلی سراسری، فعالیت‌های اقتصادی کشور و در نتیجه درآمد بنگاه‌ها و دولت کاهش می‌یابد که می‌تواند به کسری بودجه دولت دامن بزند. افزایش کسری بودجه دولت برای بازار ارز مطلوب نخواهد بود.

به دنبال تعطیلی سراسری روز یکشنبه چهلمین حراج شمش طلا که قرار بود در روز یکشنبه برگزار شود به لغو شد. 

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به سوم مرداد ۱۴۰۳ با افزایش پنج صدم درصدی نسبت به هفته قبل به ۲۳.۶۸ درصد افزایش یافت. بانک‌ها برای تامین نیاز‌های کوتاه‌مدت خود در بازه روزانه و هفتگی از یکدیگر وام می‌گیرند، مازاد نقدینگی در سیستم بانکی باعث کاهش نرخ بهره بین بانکی می‌شود و وقتی کمبود نقدینگی تشدید شود بانک‌ها با نرخ بهره بالاتری از یکدیگر در بازار شبانه وام می‌گیرند که باعث افزایش نرخ بهره بین بانکی می‌شود، افزایش نرخ بهره بین بانکی تاسطح مذکور نشان می‌دهد که بانک‌ها برای تامین نیاز‌های کوتاه مدت خود با کمبود نقدینگی مواجه هستند.

بر اساس گزارش بلومبرگ به پشتوانه داده‌های منتشر شده از سوی اداره تحلیل اقتصادی آمریکا، شاخص قیمت هزینه مصرف شخصی در ماه ژوئن ۰.۲ درصد رشد کرد و رشد ساله تورم ترجیحی به ۲.۶ درصد رسید. این گزارش انتظارات از کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه سپتامبر را تقویت کرده است و مانع از کاهش بیشتر ارزش اونس جهانی طلا شده است. روند حرکتی اونس جهانی طلا برای بررسی قیمت‌ها در بازار طلا مهم است.

علی باقری سرپرست وزارت خارجه اعلام کرده است که برجام ابتکاری برای رفع تحریم‌ها بود، اصل این ابتکار درست بود و بعید می‌دانم کسی مخالف آن باشد. مسیر خنثی‌سازی و رفع تحریم همزمان باید دنبال شود.

این اظهار نظر در میان خبرگزاری‌ها بازتاب یافت و به عنوان اظهارات قابل توجه به نفع مذاکرات احتمالی آتی مورد توجه قرار گرفت.

امروز قیمت تتر پایین‌تر از دلار تهران جای گرفت و حباب درهم در محدوده منطقی کمتر از ۱۰۰ تومان قرار گرفت که نشان می‌دهد که تابلوی بازار ارز جهت‌گیری افزایشی نشان نمی‌دهد.

حباب سکه امامی در کانال ۲۰ درصدی است و طلای آب شده حباب مثبت ۸۷ هزار تومانی را ثبت کرده است.

بازار سرمایه در روز جاری هم منفی شد تا حتی تغییر رییس جمهور هم نتواند بازار سرمایه را مثبت کند. شاخص کل در روز جاری همزمان با افزایش دما بیش از ۱۴ هزار واحد اصلاح کرد و در محدوده دو میلیون و ۱۶۰ هزار واحدی جای گرفت.

بازار سرمایه غالبا نسبت به شرایط نامساعد جوی مثل گرمای بیش از حد در تابستان، یا سیل و طوفان واکنش منفی نشان می‌دهد و با توجه به تعطیلی سراسری کشور در سایه بحران انرژی منفی شدن شاخص کل بازار سرمایه دور از ذهن نیست، ولی باید دید در نهایت رییس جمهور جدید می‌تواند شرایط را در بازار سرمایه بهتر کند و امید به تغییر شرایط بهتری را در کوتاه‌مدت در بازار سرمایه ایجاد می‌کند یا خیر؟ چرا که در گذشته هم در زمان انتصاب حسن روحانی و شهید سید ابراهیم رئیسی به ترتیب در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۴۰۰ هم بازار سرمایه با امید به تغییر در کوتاه‌مدت سبزپوش شد.

در حالیکه احمد آقایی معاون وزیر صمت در پایان هفته قبل اعلام کرده بود تا کنون هیچ ابلاغیه رسمی به ایران‌خودرو و سایپا برای افزایش قیمت وجود نداشته است در روز جاری بازهم لیست قیمت محصولات ایران‌خودرو ویژه مردادماه ۱۴۰۳ با افزایش قیمت منتشر شد.

از طرفی از امروز قطعه‌سازان و خودروسازی‌ها از روز جاری به مدت یک هفته به تعطیلات تابستانی می‌روند.

سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده است که پیرو اعلام شورای اطلاع‌رسانی دولت مبنی بر تعطیلی سراسری روز یکشنبه، بازار سرمایه نیز در روز آتی فعال نخواهد بود.

با تایید هیات وزیران قیمت کود اوره درب پتروشیمی افزایش ۶ برابری پیدا کرد. در صورتی که این افزایش اعمال شود می‌تواند منجر به افزایش حاشیه سود شرکت‌های پتروشیمی تولیدکننده اوره در بازار سرمایه شود، شرکت‌های پتروشیمی از لیدر‌های بازار سرمایه هستند.

در سال ۱۴۰۲ خبر افزایش نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی باعث سقوط بورس شد، چندی پیش هم مصوبه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ابطال شد، که باید دید با این اخبار مثبت در گروه پتروشیمی می‌تواند همانطور که لیدر سقوط بازار سرمایه بود رهبری افزایشی بازار سرمایه را رقم بزند؟

در روز جاری خروج پول حقیقی از بازار سرمایه افزایش یافت و به منفی ۱۹۰ میلیارد تومان رسید.

در چنین شرایطی ارزش معاملات خرد بازار سرمایه هم به طور همزمان کاهش یافت که نشان می‌دهد انتظارات در بازار سرمایه هنوز در فاز اصلاحی است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین