کد خبر: ۹۲۴۷۱۲
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲

سیاست خارجی ترامپ در صورت ورود به کاخ سفید چیست؟

مرکز مطالعاتی «نشنال اینترست» با نام بردن از وزیر خارجه احتمالی در دولت دوم «دونالد ترامپ» هفت اصل در رویکرد وی را که بر «صلح از طریق قدرت» مبتنی است، تشریح کرد.
سیاست خارجی ترامپ در صورت ورود به کاخ سفید چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :

مرکز مطالعاتی «نشنال اینترست» در تحلیل وضعیت جهان در دوره ریاست جمهوری احتمالی «دونالد ترامپ» آورده است: دنیا به ندرت تا این حد خطرناک بود و نیاز به یک سیاست خارجی قوی و قاطعانه از سوی آمریکا هرگز بیشتر از حال نبوده است.

دومین دوره ریاست جمهوری ترامپ را بر پایه «صلح از طریق قدرت» دانست و در پاسخ به این پرسش که سیاست خارجی ترامپ در دوره دوم ریاست جمهوری اش چگونه خواهد بود، عنوان داشت: در حالی که ریاست جمهوری بایدن به تقلا افتاده، این سؤالی است که بسیاری از رهبران خارجی از در نشست ناتو تا پایتخت‌های آفریقا، آمریکای لاتین و آسیای شرقی از خود می‌پرسند؛ البته به غیر از سران در پکن، مسکو و تهران.

طبق این تحلیل از زمانی که ترامپ در ژانویه ۲۰۲۱ قدرت را ترک کرد، جهان به شکل نامطلوبی تغییر کرده و موقعیت استراتژیک آمریکا پس از سه سال و نیم حضور «جو بایدن» در کاخ سفید به شدت بدتر شده است. رها شدن فاجعه بار افغانستان، حمله روسیه به اوکراین، (عملیات طوفان الاقصی) و (پاسخ) ایران به (رژیم صهیونیستی) از مهمترین اتفاقات در این دوره بودند. در حوزه داخلی آمریکا هم فروپاشی مرز جنوبی به دلیل مهاجرت غیرقانونی و نفوذ کارتل‌های مواد مخدر مکزیک رخ داد. همزمان آمریکا تا حد زیادی تماشاگری منفعل در مقابل فشار بی‌وقفه چین بر تایوان و فیلیپین بوده و کاری برای کنترل نفوذ پکن در جنوب جهانی از جمله در حیاط خلوت واشنگتن در آمریکای لاتین انجام نداد.

در بخش دیگر گزارش آمده است که حزب جمهوری‌خواه، چشم‌انداز ترامپ به جهان را به صورت کلی در چارچوب «بازگرداندن صلح به اروپا و خاورمیانه در کنار تقویت و مدرن سازی ارتش آمریکا» بیان کرده است. در این راستا «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی سابق ترامپ، که گزینه احتمالی وی برای وزارت امور خارجه به شمار می آید در کتابی با عنوان «بازگشت صلح از طریق قدرت» هفت اصل کلیدی در سیاست خارجی دولت جدید ترامپ را بیان کرده است.

نخستین مورد این است که دیگر برای تقویت قدرت و هدف ملی آمریکا که بزرگترین منبع صلح و ثبات در سرتاسر جهان هستند، عذرخواهی نخواهد کرد (تدافعی عمل نمی‌کند). اوبراین می نویسد: همانطور که ترامپ در سپتامبر ۲۰۲۰ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد، ایالات متحده «سرنوشت خود را به عنوان صلح‌ساز انجام می داد، اما صلح از طریق قدرت به دست می‌آید».

دوم، کنارگذاشتن برنامه جهانی گرایی است که بیش از حد سیاست خارجی، دفاعی و تجاری ایالات متحده را دگرگون کرده است. این دستور کار نه تنها جاه طلبی‌های چین برای هژمونی جهانی را فعال کرده بلکه درها را به روی میلیون‌ها مهاجر غیرقانونی باز کرده است.

اصل سوم به چین ارتباط دارد. در حالی که بایدن و تیمش از گسترش همکاری با خطرناک ترین تهدید علیه منافع ایالات متحده از زمان اتحاد جماهیر شوروی صحبت می کنند، دولت ترامپ به دورشدن از پکن در همه عرصه‌ها از تجارت و تایوان در کنار تجدید و گسترش اتحادها در هند و اقیانوس آرام تاکید دارد و راهبردی را برای کنترل نفوذ چین در اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین فعال می‌سازد. نکته برجسته دولت اول ترامپ یعنی «ایستادگی در برابر چین» در دولت دوم اهمیت بیشتری خواهد داشت.

نشنال اینترست افزود: چهارمین اصل این است که ترامپ حداکثر فشار را بر ایران پیگیری خواهد کرد تا حمایتش از گروه‌های (مقاومت) در سراسر خاورمیانه، از حماس و حزب‌الله گرفته تا (انصارالله یمن) را متوقف و برنامه تسلیحات هسته‌ای این کشور را خنثی کند. سیاست بایدن برای لغو تحریم‌های موفق علیه ایران و مماشات با تهران به پایان خواهد رسید. در عین حال، ترامپ حمایت آمریکا از اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی را برای مهار نفوذ ایران افزایش خواهد داد.

اصل پنجم اوبراین به سیاست دولت جدید ترامپ در قبال اروپا مربوط است تا هم ولادیمیر پوتین را محدود و هم ناتو را تقویت کند و به جنگ در اوکراین پایان می‌دهد.

ششمین اصل کلیدی ترامپ بازسازی ارتش آمریکا، از جمله سرمایه گذاری در تسلیحات با فناوری پیشرفته و اصلاحات در حوزه تدارکات است زیرا این اهداف برای متحدان واشنگتن هم در زمینه امنیت ملی مهم هستند. این رویکردها سیاست همکاری با متحدان مورد اعتماد ایجاد «زرادخانه دموکراسی ها» در قرن بیست و یکم شبیه به زمان جنگ جهانی دوم را تسهیل می کند و مشارکت های استراتژیک در اروپا و آسیا از جمله ژاپن، کره جنوبی و هند را تقویت خواهد کرد.

آخرین اصل در سیاست خارجی دولت ترامپ ایجاد پیوندهای قوی‌تر با دموکراسی‌های بازار آزاد در سراسر جهان (مجارستان، لهستان و آرژانتین) خواهد بود. انقلاب پوپولیستی که اکنون اروپا را فراگرفته است، فرصت هایی را برای ایالات متحده فراهم می‌کند تا به جای تحمیل دستورات نخبگان جهانی‌گرا، یک مشارکت جهانی جدید مبتنی بر بازارهای آزاد، آزادی فردی و رشد اقتصادی را ایجاد کند.

«آرتور هرمان» نویسنده گزارش که مشاور اوبراین است، در پایان مدعی شد: جهان به ندرت تا این اندازه خطرناک بوده و نیاز به یک سیاست خارجی قوی و قاطعانه از سوی آمریکا به شدت ضروری است. به همین دلیل، دوره دوم ترامپ بر پایه «صلح از طریق قدرت»، نه تنها از سوی رأی دهندگان آمریکایی بلکه از طرف جهان آزاد استقبال خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین