کد خبر: ۹۲۴۷۱۷
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۵

چه کسانی بیشتر در معرض گرمازدگی هستند؟

یک پزشک عمومی گفت: کودکان، سالمندان و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، بیش از سایرین در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند و باید از تردد در هوای گرم بپرهیزند و تمهیدات لازم برای پیشگیری از گرمازدگی را اتخاذ کنند.
چه کسانی بیشتر در معرض گرمازدگی هستند؟
آفتاب‌‌نیوز :

دکتر علی احمدی اظهار کرد: گرمای بیش‌از حد هوا باعث اختلال گرمازدگی می‌شود و در این بین کودکان، سالمندان بالای ۶۵ سال، مادران باردار، افرادی که دارای برخی بیماری‌های خاص همچون لوپوس، فشار خون و دیابت  هستند بیش از سایرین در معرض گرمازدگی قرار دارند.

وی با بیان اینکه احتمال ابتلا به گرمازدگی در افرادی که با اضافه وزن دست و پنجه نرم می‌کنند، زیاد است، افزود: در واقع زمانی که زیاد عرق می‌کنیم، آب بدن همراه با املاحی نظیر کلسیم و پتاسیم دفع شده و در مواجهه با گرما و رطوبت بیشتر هوا، بدن نمی‌تواند از طریق تعریق دمای خود را کاهش داده و گرمازدگی صورت می‌گیرد.

این پزشک قزوینی خاطرنشان کرد: عدم توانایی بدن در کاهش درجه حرارت و رساندن دما به حد تعادل، در مجاورت هوای گرم و مرطوب را می‌توان علت اصلی گرمازدگی دانست و می‌توان برای پیشگیری از گرمازدگی، استفاده از مایعات را افزایش داد. استفاده از شربت آبلیمو، سکنجبین، خاکشیر، بیدمشک، گلاب و عرق کاسنی برای پیشگیری از گرمازدگی مؤثر است.

احمدی با بیان اینکه گرمازدگی در برخی موارد موجب نارسایی‌ در اندام‌ها و حتی مرگ می‌شود، بیان کرد: ضعف و سرگیجه، تعریق زیاد، قرمز شدن رنگ پوست، حالت تهوع و ضعیف شدن نبض از جمله علائم گرمازدگی به شمار می‌رود و باید نسبت به رفع این عوامل اهتمام داشت.

وی تصریح کرد: افرادی که در ساعات گرمای تابستان ناچار به حضور در بیرون از منزل و در فضای باز هستند باید به دفعات مایعات خنک بنوشند، افرادی که زیرنور آفتاب قرار دارند باید از کلاه‌های لبه‌دار استفاده کنند تا سر و صورتشان از نور شدید آفتاب مصون بماند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین