کد خبر: ۹۲۴۸۶۶
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۵

واشنگتن یک فرماندهی نظامی جدید علیه چین در توکیو تاسیس می‌کند

بر اساس گزارش روزنامه وال استریت ژورنال مقام‌های ارشد آمریکایی و ژاپنی امروز یکشنبه گفتند واشنگتن در چارچوب برنامه تقویت متحدان آسیایی و در مواجهه با افزایش قدرت نظامی چین قصد ساخت یک فرماندهی نظامی جدید در ژاپن با هدف ارتقای روابط امنیتی با توکیو را دارد.
واشنگتن یک فرماندهی نظامی جدید علیه چین در توکیو تاسیس می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

این روزنامه آمریکایی تصریح کرد این فرماندهی نظامی جدید آمریکا که در ابتدای کار تحت ریاست یک ژنرال سه ستاره قرار می‌گیرد به هماهنگ سازی عملیات‌های نظامی با طرف ژاپنی، برنامه‌ریزی مانور‌های نظامی مشترک و مشارکت در دفاع از ژاپن در زمان وقوع درگیری خواهد پرداخت.

وال استریت ژورنال تصریح کرد: «با ساخت این واحد فرماندهی جدید، توانمندی‌های رزمی آمریکا در ژاپن از زیر مجموعه فرماندهی هند-اقیانوسیه در ارتش آمریکا خارج شده و برای نخستین بار تحت فرماندهی مقر مخصوصی در خاک ژاپن قرار می‌گیرد و به این ترتیب نیرو‌های آمریکایی در ژاپن دیگر نیازی به انتظار برای دریافت دستورات از سوی فرماندهی هند-اقیانوسیه که ۳۵۰۰ مایل دورتر از ژاپن در هاوایی قرار دارد نخواهند داشت.»

در ادامه این گزارش نوشته شد: «این اقدام همراستا با تلاش‌های ژاپن به منظور تقویت توانمندی‌های ارتش خود از جمله با ساخت یک فرماندهی نظامی مشترک جدید که مقام‌های ژاپنی برنامه عملیاتی کردن آن در اوایل سال آینده میلادی را دارند مطرح می‌شود.»

به گزارش این نشریه آمریکایی آمریکا و ژاپن طرح کلی‌تری به منظور تقویت روابط نظامی خود را در پیش گرفته‌اند که در چارچوب آن توکیو به تقویت پایگاه صنعتی غرب از جمله با گسترش تولید سامانه‌های پدافند ضد هوایی پاتریوت در ژاپن و عرضه میزانی از این تولیدات به ایالات متحده کمک می‌کند.

پنتاگون در سند استراتژی دفاعی رسمی خود چین را به عنوان آنچه که «تهدید بلند مدت اصلی علیه آمریکا و متحدانش در منطقه اقیانوسیه» خوانده تعریف کرده است.

به نوشته وال استریت ژورنال، آمریکا و ژاپن از بابت «افزایش همکاری نظامی بین چین و روسیه» و «گسترش زرادخانه متعارف و هسته‌ای کره شمالی» نیز نگران هستند.

ابتکارعمل‌های جدید در ضمن مذاکرات امنیتی روز یکشنبه «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا و «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا با همتایان ژاپنی خود «یوکو کامیکاوا» و «مینورو کیهارا» در خاک ژاپن مطرح شده‌اند.

وال استریت ژورنال همچنین تصریح داشت که آمریکا برنامه جامعی برای تقویت توانمندی‌های نظامی متحدانش در حوزه آسیا دارد. بلینکن و آستین روز سه‌شنبه هفته جاری قرار است به دیدار همتایان فیلیپینی خود نیز رفته و در جریان این دیدار از یک مشارکت ۵۰۰ میلیون دلاری ایالات متحده برای تقویت دفاعی فیلیپین رونمایی کنند.

پیش از این نیز واشنگتن در چارچوب همین استراتژی در آسیا کمک به استرالیا برای دستیابی به زیردریایی‌های با نیروی پیشران هسته‌ای را به جریان انداخته بود. واشنگتن همچنین بر محدودیت‌ها بر طیف موشک‌های بالستیکی که کره جنوبی می‌تواند با فن‌آوری آمریکایی توسعه دهد را برداشت. طبق یک برنامه دیگر هم ژاپن قرار است صد‌ها موشک کروز آمریکایی «تام‌هاک» را که می‌توانند اهداف زمینی را مورد اصابت قرار دهند از واشنگتن خریداری کند.

«کریستوفر جانستون»، یک مقام ارشد اسبق آمریکایی در حوزه سیاست‌گذاری آسیا که هم‌اکنون کارشناس مرکز مطالعات بین‌المللی و استراتژیک در واشنگتن است به وال استریت ژورنال گفت: «معنی این اقدامات اعلام آمادگی آمریکا برای اتخاذ گام‌هایی بی‌سابقه در راستای حمایت از توانمندی‌های متحدانش است.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین