کد خبر: ۹۲۴۸۷۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۷

هر ۱۰ دقیقه ۳ نفر سکته مغزی می‌کنند!

براساس آمارها در ایران روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ سکته مغزی رخ می‌دهد، در هر ۱۰ دقیقه، ۳ نفر، در هر ساعت حدود ۲۰ نفر. این آمار ضرورت پیشگیری و اطلاع‌رسانی درباره سبک زندگی سالم را نمایان می‌کند.
هر ۱۰ دقیقه ۳ نفر سکته مغزی می‌کنند!
آفتاب‌‌نیوز :

براساس آمار‌ها در ایران روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ سکته مغزی رخ می‌دهد، در هر ۱۰ دقیقه، ۳ نفر، در هر ساعت حدود ۲۰ نفر. این آمار ضرورت پیشگیری و اطلاع‌رسانی درباره سبک زندگی سالم را نمایان می‌کند. دقایق ابتدایی وقوع سکته مغزی، زمان طلایی برای درمان بیمار است، همچنین کنترل فشار خون، دیابت، چربی خون و ترک سیگار از مواردی است که می‌تواند از بروز سکته مغزی پیشگیری کند.

از سویی دیگر ورزش، مطالعه و تغذیه سالم می‌تواند زوال عقل را تا حد زیادی کنترل کند و برخلاف تصور عموم، بسیاری از بیماری‌های زوال عقل ربطی به آلزایمر نداشته و قابل درمان هستند. سردرد اولین بیماری شایع در ایران است که توانایی کار و انجام فعالیت‌های روزمره را از شهروندان می‌گیرد و به گفته متخصصان در صورت بروز آن باید حتما به دکتر مراجعه شود. در این شرایط محمود معتمدی رئیس انجمن علمی مغز و اعصاب با بیان اینکه برای پیشگیری از بیماری‌های مغزی باید کاری کرد که رسانه‌ها به صورت مستقیم درگیر شوند، گفت: بیماری‌های مغز و اعصاب بسیارند، اما می‌توان برخی از بیماری‌ها را در طول سال بیشتر مورد اطلاع‌رسانی قرار داد. رئیس انجمن علمی بیماری‌های مغز و اعصاب ایران با بیان اینکه بیماری‌های مغز و اعصاب بسیار زیاد هستند، اظهار کرد: اگرچه بیماری‌های مغز و اعصاب بسیار زیاد هستند، اما برخی بیماری‌ها اهمیت فراوانی دارند. در نظر داریم چهار بیماری مغز و اعصاب را برای مردم معرفی کنیم.

معتمدی درباره بیماری‌های مدنظر انجمن علمی بیماری‌های مغز و اعصاب بیان کرد: در نظر داریم درباره «سردرد‌های اورژانسی و سردرد‌های میگرنی»، «صرع و ریسک‌فاکتور‌های منجر به صرع»، «سکته‌های مغزی» و «زوال عقل» اطلاع‌رسانی کنیم. عواملی مانند فشارخون، دیابت، چربی خون، مصرف دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی می‌توانند منجر به سکته مغزی شوند. دقیقه‌ها در مواجهه با بیماران سکته مغزی از اهمیت فراوانی برخوردار است و باید به زمان طلایی در مواجهه با بیماران سکته مغزی توجه کرد.

مجید غفارپور عضو هیئت‌مدیره انجمن بیماری‌های مغز و اعصاب نیز در این نشست با بیان اینکه در ارتباط با بیماری‌های مغزی مهم‌ترین اصل زمان رسیدگی به بیمار مغزی است، گفت: سلامت مغز به این وابسته است که اکسیژن و مواد غذایی به آن برسد، بنابراین بسیار مهم است که بیمار بلافاصله به پزشک مراجعه کند. غفارپور در مورد سردرد‌ها گفت: سردرد در جامعه ما از جمله مسائل بسیار شایع است، بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بانوان و بین شش تا هفت درصد آقایان به میگرن مبتلا هستند. برخی از سردرد‌های ناگهانی، سردرد‌هایی که فرد را از خواب بیدار می‌کنند و سردرد‌های پس از بیداری نیازمند مراجعه به پزشک هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین