کد خبر: ۹۲۴۸۹۳
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۷

تعطیلی بخاطر گرما یا برق؟؛ گرمای تهران رکورد نزده/ این گرما پدیده نادری نیست

به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور تهران هم روزهای گرمی دارد اما هنوز رکورد گرمای تهران شکسته نشده، دمای تهران دیروز به ۴۲ درجه رسید اما رکورد تهران دمای ۴۲.۶ درجه است.
تعطیلی بخاطر گرما یا برق؟؛ گرمای تهران رکورد نزده/ این گرما پدیده نادری نیست
آفتاب‌‌نیوز :

از هفته گذشته اعلام شده بود که از روز پنجشنبه ۴ مرداد تا یکشنبه ۷ مرداد توده هوای گرم در کشور حاکم است و دمای تهران را تا ۴۲ درجه سانتی‌گراد هم بالا می‌برد. هرچند تجربه این دما برای تهران اتفاق تازه‌ای محسوب نمی‌شود، در هرحال تهران نیز همراه با سراسر کشور تعطیل شد.

در اطلاعیه پایگاه اطلاع رسانی دولت در این خصوص اعلام شد: در پی تداوم گرمای شدید و کم‌سابقه هوا و به منظور حفظ سلامتی شهروندان و مدیریت مصرف انرژی، کلیه مراکز و ادارات دولتی و بانک‌ها در سراسر کشور (به جز مراکز خدمات امدادی و اورژانسی) روز یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ تعطیل خواهند بود.

در هفته گذشته وضعیت دما به اختصار این بود: شمال غرب کشور سردتر از وضعیت نرمال و نیمه شرقی و جنوبی دما زیر نرمال. 

حالا احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور درباره گرمای این روز‌های کشور می‌گوید: خاورمیانه بطور کلی تابستان‌های گرمی دارد و گنبد هوای گرم شاخصه این فصل در خاورمیانه محسوب می‌شود، در حال حاضر نیز بی‌هنجاری دمای هوا طی روز‌های گذشته شدت یافته و به اوج شرایط دمایی می‌رسد.

او ادامه می‌دهد: این بی‌هنجاری گرما از فلات مرکزی ایران تا نواحی جنوبی با شدت در جریان است.

به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور تهران هم روز‌های گرمی دارد، اما هنوز رکورد گرمای تهران شکسته نشده، دمای تهران دیروز به ۴۲ درجه رسید، اما رکورد تهران دمای ۴۲.۶ درجه است.

وظیفه ادامه می‌دهد: تعطیلی کشور و خصوصا تهران صرفا به دلیل گرما نیست بلکه ناترازی مصرف برق و انرژی در این روز‌ها از دلایل آن محسوب می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی نیز در همیت خصوص به ایرنا گفت: گرچه طی دو روز آینده دمای تهران بین یک تا ۲ درجه افزایش می‌یابد، چنین گرمایی در گذشته نیز سابقه داشته و مردم به شایعات در خصوص اشعه فرابنفش توجه نکنند.

به گفته صادق ضیائیان اشعه ماورای بنفش خورشید در همه طول سال می‌تابد و خواصی نیز برای بدن دارد.

او ادامه داد: گرمای روز‌های اخیر نیز پدیده نادری نیست و به‌جز چند ایستگاه در جنوب شرق کشور در استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان، تنها تعداد معدودی از ایستگاه‌های هواشناسی در تابستان رکورد شکستند. دمای فعلی ۳۸ درجه‌ای تهران در طول ۳۰ ساله گذشته ۱۱۰ مورد مسبوق به سابقه بوده است.

ضیائیان افزود: رسیدن به دمای ۴۰ درجه و بیشتر که برای فردا و پس فردا در تهران پیش بینی شده تاکنون کمتر اتفاق افتاده است، اما در طول تاریخ نیز سه بار دمای ۴۲.۶ درجه در پایتخت به ثبت رسیده است. با این حال طی دو روز گرم آینده رکورد دمایی در پایتخت زده نخواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین