کد خبر: ۹۲۴۹۶۶
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸

آخرین وضعیت تب دنگی در کشور؛ ۱۵۰ هزار کیت در گمرک

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت نمی‌توانیم بپذیریم الان موجودی کیت تشخیص تب دنگی در داخل کشور ۱۰ هزار کیت باشد در حالی ۱۵۰ هزار کیت تشخیص این بیماری که همه آن‌ها هم اهدایی هستند بیش از یکسال داخل گمرک معطل است.
آخرین وضعیت تب دنگی در کشور؛ ۱۵۰ هزار کیت در گمرک
آفتاب‌‌نیوز :

سید سلمان اسحاقی، درباره آخرین وضعیت تب دنگی در کشور گفت: «تب دنگی» نگران کننده است و متاسفانه اطلاع‌رسانی نمی‌شود. در خصوص تب دنگی باید این را بپذیریم که یک آمار ۵ درصدی را در کشورمان نسبت به کل دنیا شاهد هستیم که این نشان می‌دهد ما با یک آمار ۲ برابری نسبت به سال‌های گذشته روبه‌رو شده‌ایم و یک اپیدمی رو به گسترش داریم و شوخی‌بردار هم نیست.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان با بیان این‌که نمی‌توانیم بگوییم در کشور ما «تب دنگی» موضوعی نیست که مردم نگران آن باشند، یادآور شد: قطعا این چنین نیست. ببینید ما یک تجربه‌ای داریم به نام «کرونا» قرار نیست هنگامی که با مرگ و میر مواجه شدیم بعد به فکر چاره بیفتیم؛ لذا اول از همه هرچه سریع‌تر باید ۱۵۰ هزار کیتی که می‌تواند به تشخیص تب دنگی کمک کند و کیت‌های که مشخص شده کمک‌کننده هستند، اما در گمرک مانده‌اند باید ترخیص شوند، خواسته مردم همین است؛ چرا که ما نمی‌توانیم بپذیریم الان موجودی کیت تشخیص تب دنگی در داخل کشور ۱۰ هزار عدد باشد آن هم در حالیکه ۱۵۰ هزار کیت تشخیص این بیماری که همه آن‌ها هم اهدایی هستند بیش از یک سال است که داخل گمرک معطل است.

وی تاکید کرد: در زمانی که ما با این بحران مواجه شده‌ایم مردم باید از این نکات باخبر باشند، دانشگاه‌های علوم پزشکی کل کشور باید ورود جدی کنند. یکی از مشکلات‌مان این است که روستا‌های دور افتاده‌مان نسبت به این موضوع ناآشنا هستند که این پشه در آب‌های راکد بیشتر تولید و دیده می‌شود. این آب‌ها در بسیاری از شهر‌ها و روستا‌های ما که مردم اطلاع ندارند و شاید در کنار این آب‌های راکد منازل مسکونی داشته باشند و از توری هم استفاده نمی‌کنند و شاید از آستین کوتاه و شلوارک در آن جغرافیای مرزی و خانه خودشان استفاده کنند؛ ما نگران این هستیم.

اسحاقی با اشاره به این که متاسفانه دانشگاه‌های علوم پزشکی که هر کدام می‌توانند تکمیل کننده پازل شناسایی و آشنایی مردم با این موضوع باشند ورود جدی نکرده‌اند و این بی‌تفاوتی دانشگاه‌ها بسیار نگران‌کننده است، اظهار داشت: ما هر روز مشاهده می‌کنیم آمار استان‌ها در حال اضافه شدن است. این آمار استا‌ن‌ها که اضافه می‌شود به دلیل این است که ما در جا‌هایی که احتمال می‌دهیم پشه تولید و زاده می‌شود در بحث سم پاشی و ورود جدی نکرده‌ایم. به عبارتی برای از بین بردن و کنترل جمعیت این پشه در کشور اقدام نکردیم.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بیان کرد: خواهشی که از وزارت امو اقتصاد دارم این است که نسبت به آزادسازی ۱۵۰ هزار کیت اهدایی تب دنگی اقدام کند و دانشگاه‌های علوم پزشکی مکلف شوند در تمام استان‌هایی که مستقر هستند نسبت به بیماری به مردم شناخت دهند. دانشگاه‌های علوم پزشکی در خصوص آب‌های راکد، نشانه‌های بیماری و الزام مراجعه به پزشک و در خصوص پوشش به مردم هشدار دهند.

وی خاطرنشان کرد: ببینید ما فقط حرف از پشه می‌زنیم، اما در زمان تابستان از آستین کوتاه و در منزل از شلوارک استفاده می‌شود و باید بدانیم که چه اقداماتی برای جلوگیری از بیماری لازم است انجام دهیم.

اسحاقی ادامه داد: نکته حائز اهمیت دیگر این است که معاون وزارت بهداشت اعلام کرد ما نیاز به یک همت داریم که سازمان برنامه و بودجه تخصیص دهد که ما با بحران در خصوص تب دنگی روبه‌رو نشویم. امروز هشدار می‌دهیم در صورتی که یک اتحاد و انسجام و برنامه ریزی درستی برای مقابله تب دنگی نباشد ما دو ماه دیگر با بحرانی مواجه خواهیم شد که همه یاد و خاطره دوران کرونا زنده خواهد شد.

وی در پاسخ به این‌که آیا وزیر بهداشت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برای پیگیری این بیماری حاضر شده است، گفت: در آخرین جلسه معاون بهداشت را دعوت کردیم، ایشان یک گزارشی از وضعیت کل کشور دادند. امیدواریم رئیس جمهور منتخب که روز سه‌شنبه تحلیف و مستقر می‌شوند در صورتی که صلاح بدانند با مکاتبه‌ای که کرده‌ایم به این مساله ورود کنند و در هماهنگی با شخص ایشان، ورود وزیر بهداشت به این موضوع را جدی‌تر کنیم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین