کد خبر: ۹۲۵
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۳ - ۰۰:۵۰

از ناتوانی تا تهدید مداوم !

آفتاب‌‌نیوز :  فايننشيال تايمز در مقاله خود به شباهت هاي وضعيت امروز ايران با سال 2002 که آمريکا زمينه را براي حمله به عراق آماده مي کرد اشاره مي کند و آن را نشانه ای شوم مي شمارد. مقاله فايننشيال تايمز با يادآوري جنگ هشت ساله عراق با ايران و ائتلاف کشورهاي غرب عليه ايران و بمباران شيميايي ايران توسط عراق مي نويسد: هرگونه سياستي در مورد ايران بايد نگراني هاي مشروع امنيتي ايران را با هر حکومتي که بر سر کار باشد منظور بدارد. مقاله نه سياست متعهدانه اتحاديه اروپا و نه سياست سختگيرانه آمريکا را در مورد ايران به تنهايي راهي به دهي نمي داند. فايننشيال تايمز اتخاذ سياست مشترک اروپا و آمريکا در مورد اعمال تحريم و مجازات و ياري گرفتن از متحدان در منطقه را در کنار دادن تعهدات امنيتي به ايران به ويژه از سوي آمريکا براي کنترل برنامه اتمي ايران لازم مي داند. 

وال استريت ژورنال در مقاله اي با عنوان راه حل پيش پاي ايران مي نويسد: پس از صدور قطعنامه اخير آژانس بين المللي انرژي اتمي در مورد برنامه اتمي ايران و تضمين سه کشور آلمان، بريتانيا و فرانسه در مورد تعليق تمامي برنامه هاي غني سازي اورانيوم در ايران، آمريکا به راي کشورهاي اروپايي و آژانس گردن نهاد، اما هنوز شک و ترديدهاي اساسي در مورد اين قطعنامه براي آمريکا وجود داد. جکي ساندرز نويسنده اين مقاله و سفير آمريکا در آژانس بين المللي انرژي اتمي پس از آوردن مواردی که از آن ها به عنوان  پيمان شکني هاي ايران یاد می کند در ادامه  در اين باره مي نويسد: اگر مساله کنترل گسترش سلاح هاي اتمي براي ما جدي است، بايد به ايران نشان دهيم که پيمان شکني بيش از پايبندي به تعهداتش برايش گران تمام مي شود. او سپس با تاکيد بر آن که اکنون انتخاب با ايران است، مي نويسد با اين حال بر همه کشورهاي جهان است که با تنظيم روابط خود با ايران، ايران را در انتخاب درست ياري دهند.

نشريه اکونوميست نيز در مقاله اي مي نويسد: اگر آنگونه که کانداليزا رايس در مراسم دومين دور رياست جمهوري جرج بوش گفت، اکنون دور دور ديپلماسي است، سخنان جرج بوش در حمايت از سياست ديپلماسي سه کشور اروپايي در مورد برنامه اتمي ايران در عين تکيه او بر اين که راه حل هاي ديگر از جمله راه حل نظامي را نيز از نظر دور نخواهد داشت و نيز در کنار سخنان ديک چيني که حتي اگر آمريکا در مورد ايران صبور باشد ديگ صبر اسرائل ممکن است سر برود، باید گفت شيوه جلوگيري آمريکا از بلندپروازي هاي اتمي ايران عجیب است !
اکونوميست در ادامه ادعا می کند : پاسخ وزير دفاع ايران به گزارش مجله نيويورکر در مورد حضور نيروهاي آمريکايي در ايران، براي شناسايي هدف هاي هسته اي، شيميايي و بيولوژيکي اشاره اي به داشتن بمب اتمي داشت. اکونوميست سپس مي پرسد به اين ترتيب آيا براي ديپلماسي شانسي وجود دارد؟

سيمون تستال در روزنامه گاردين چاپ لندن به اختلاف مواضع جک استرا وزير خارجه و توني بلر نخست وزير بريتانيا در مورد احتمال حمله نظامي به ايران پرداخته است. او مي نويسد:  استرا بارها تکرار کرده که شرايطي وجود ندارد که حمله نظامي به ايران را توجيه کند، در حالي که توني بلر اين هفته با گفتن اين که هيچ راه حلي در مورد ايران را رد نمي کند، سخنان جرج بوش را تکرار کرد.
 به نوشته تستال، سخنان بلر همچون مورد عراق نومحافظه کاران تندروي واشنگتن را به حمله نظامي تشويق مي کند و باز همچون نمونه عراق حمله نظامي به پايگاه هاي اتمي ايران نه فقط جلوي توليد تسليحات اتمي را نمي گيرد، بلکه حکومت  ایران را با واقعي شدن خطر غرب براي ايرانيان تقويت نيز خواهد کرد. 
با اين حال نويسنده يادآور مي شود که طبق معمول در آمريکا عقايد و جبهه هاي مخالف در کارند. هستند کساني که خواستار رابطه با ايران هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین