کد خبر: ۹۲۵۳۲۸
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۶

چه نوع نوشیدنی‌هایی برای گذر از روز‌های گرم مناسب است؟

یک محقق طب سنتی با اشاره به مصرف نوشیدنی‌های خنک برای گذر از روزهای گرم، گفت: تعدادی از نوشیدنی‌ها نظیر شربت خاکشیر، بیدمشک، گل پنیرک، سکنجبین و شربت آبلیمو مناسب فصل گرما بوده و آب از دست رفته بدن را جبران می‌کنند.
چه نوع نوشیدنی‌هایی برای گذر از روز‌های گرم مناسب است؟
آفتاب‌‌نیوز :

ابوالفتح شیرمردی با بیان اینکه عرق بیدمشک جزو خنک‌ترین عرقیجات است، اظهار کرد: این عرق سرد و مرطوب است، به همین دلیل خواص زیادی برای فصل تابستان دارد و به رفع گرمازدگی کمک می‌کند. افرادی که مزاج گرم و خشک دارند، با مصرف آن به حفظ تعادل بدن خود کمک می‌کنند، همچنین مصرف عرق بیدمشک سردرد ناشی از گرم‌مزاجی را از بین می‌برد و مصرف آن به تسکین اعصاب و ایجاد آرامش کمک می‌کند.

این محقق طب سنتی افزود: تعدادی از نوشیدنی‌ها نظیر شربت خاکشیر، بیدمشک، سکنجبین و شربت آبلیمو هم برای درمان گرمازدگی و هم برای پیشگیری از آن موثر هستند و آب از دست رفته بدن را نیز جبران می‌کنند، مثلا برای خنک کردن طبیعی بدن می‌توان از بیدمشک استفاده کرد که علاوه بر کاهش دما دستگاه گوارش را تقویت می‌کند و برای تقویت اعصاب و افزایش اشتها نیز مفید است.

وی در خصوص شربت سکنجبین، توضیح داد: سکنجبین طبیعت سرد و خنک دارد و به صفرابر مشهور است، بهتر است برای رفع تشنگی و التهاب ناشی از گرما و خنک شدن بدن از ترکیب شربت سکنجبین و خیار رنده شده به همراه کمی شکر استفاده کرد.

این محقق طب سنتی مصرف شربت خیار سکنجبین را  که طرفداران زیادی دارد، برای روزهای گرم مفید دانست و گفت: با خوردن این شربت بدن خنک می‌شود، چرا که سکنجین خواص زیادی برای بدن دارد که از جمله‌ آن‌ها می‌توان به رفع عطش، کاهش التهاب ناشی از گرما، افزایش اشتها و درمان سردرد اشاره کرد.

شیرمردی در مورد خواص کاسنی، افزود: عرق کاسنی از جمله دمنوش‌های گیاهی با طبع سرد و بهترین تصفیه‌کننده خون است، همچنین عرق کاسنی خنک‌کننده بدن و برگ آن مقوی اعصاب است.

این محقق طب سنتی با بیان اینکه برای درمان قرمزی پوست ناشی از گرما استفاده از روغن بنفشه موثر است، بیان کرد: مصرف عرقیجات خنک مانند عرق گل پنیرک برای روزهای گرم مفید است.

شیرمردی با بیان اینکه انجام حجامت یکی از اقدامات موثر برای این افراد است، گفت: افراد می‌توانند قبل از شروع فصل گرما حجامت را انجام دهند چون طبع حجامت سرد و تر است به همین دلیل می‌تواند کمک بسیاری به جلوگیری از بروز گرمازدگی در افراد کند.

وی خاطرنشان کرد: مصرف میوه‌های خنک مانند گوجه، هندوانه، خیار، آلبالو و هلو به دلیل طبع سردی که دارند در پیشگیری از گرمازدگی بسیار مفید است، همچنین استفاده از عرقیات گیاهی مانند عرق کاسنی، عرق بیدمشک، عرق شاه‌تره و یا مخلوط این عرقیجات با یکدیگر برای فصل گرما موثر خواهد بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین