کد خبر: ۹۲۵۵۲۵
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۵

رویترز: «بایدن» و «داسیلوا» درباره انتخابات ونزوئلا گفتگو می‌کنند

خبرگزاری «رویترز» به نقل از افرادی مطلع خبر داد که «لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل و «جو بایدن» همتای آمریکایی‌ وی، امروز (سه‌شنبه) در تماسی تلفنی درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا گفت‌وگو می‌کنند.
رویترز: «بایدن» و «داسیلوا» درباره انتخابات ونزوئلا گفتگو می‌کنند
آفتاب‌‌نیوز :

رسانه انگلیسی «رویترز» به نقل از منابع برزیلی گزارش داد که تمرکز گفت‌وگوی تلفنی میان روسای‌جمهور آمریکا و برزیل، بر انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا خواهد بود.

به گفته منابع برزیلی، این تماس به درخواست دولت واشنگتن برنامه‌ریزی شده است به دلیل اینکه آمریکا به دنبال ارزیابی برزیل درباره نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در کشور همسایه خود یعنی ونزوئلا است.

کاخ سفید آمریکا و دولت برزیل نیز در حالی که موضوعات مورد بحث در این تماس تلفنی را مطرح نکردند، خبر دادند که این تماس ساعت ۱۴:۳۰ به وقت محلی انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا، روز دوشنبه (۲۹ ژوئیه/هشتم مرداد) یک روز پس از انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، نیکلاس مادورو به عنوان رئیس‌جمهوری ۶ سال آینده این کشور معرفی شد و در مقابل، اپوزیسیون که به ادموندو گونزالس امید بسته بودند، نه تنها از به رسمیت شناختن نتایج سر باز زدند بلکه گونزالس را «رئیس‌جمهوری منتخب» خواندند.

«شورای ملی انتخابات ونزوئلا» بامداد دوشنبه نیکلاس مادورو را با ۵۱.۲ درصد آرا در مقابل ادموندو گونزالس با ۴۴.۲ درصد به عنوان برنده انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد. مادورو از پیروزی خود دفاع کرد و مخالفان به رهبری ماریا کورینا ماچادو نتیجه را رد کردند و مدعی شدند گونزالس ۷۳.۲ درصد آرا را کسب کرده است.

پیروزی ادعایی مخالفان دولت ونزوئلا در برابر اعلام پیروزی رسمی مادورو، به اعتراض‌های خیابانی و درگیری با نیرو‌های پلیس و تنش‌های دیپلماتیک این کشور منجر شده است.

در همین حال، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد از دولت مادورو خواست آرا را «با شفافیت کامل» بشمارد و از مردم ونزوئلا به خاطر عزمشان برای شرکت مسالمت‌آمیز در انتخابات ریاست جمهوری این کشور قدردانی کرد.

آمریکا، شیلی و آرژانتین نتایج انتخابات را زیر سوال بردند. نیکاراگوئه، روسیه، چین، ایران، کوبا، هندوراس و بولیوی پیروزی مادورو را تبریک گفتند. برزیل و مکزیک اعلام کردند که تا زمان انتشار جزئیات نتایج و جدول تفکیکی آرا منتظر می‌مانند.

آرژانتین، کاستاریکا، اکوادور، گواتمالا، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن و اوروگوئه در بیانیه مشترکی «خواستار بازنگری کامل در نتایج انتخابات با حضور ناظران مستقل انتخاباتی» شدند و ونزوئلا در واکنش به «اقدامات مداخله‌جویانه» هفت کشور آمریکای لاتین اعلام کرد که دیپلمات‌های خود را از این کشور‌ها خارج می‌کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین