کد خبر: ۹۲۵۵۳۰
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۷

آمریکا جنگنده‌های اف-۱۶ اوکراین را به تسلیحات پیشرفته مجهز می‌کند

روزنامه «وال استریت ژورنال» امروز (سه‌شنبه) گزارش داد که آمریکا با تسلیح ده‌ها فروند جنگنده «اف-۱۶» ارسالی به اوکراین، به موشک‌های ساخت ایالات متحده و دیگر تسلیحات پیشرفته موافقت کرده است.
آمریکا جنگنده‌های اف-۱۶ اوکراین را به تسلیحات پیشرفته مجهز می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که ایالات متحده پیشتر مجوز ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین را صادر کرده بود، روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد: اگرچه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) موجودی و توانایی تولید محدودی دارد، اما جنگنده‌های اف-۱۶ را با مهمات هوا به زمین، کیت‌های هدایت دقیق برای بمب‌ها و موشک‌های هوا به هوای پیشرفته به اندازه کافی برای رفع ضروری‌ترین نیاز‌های اوکراین تامین می‌کند.

این مقام آمریکایی خاطرنشان کرد: اطمینان داریم که می‌توانیم همه تسلیحات [برای جنگنده‌های اف-۱۶]، دست‌کم به اندازه نیاز حیاتی آن‌ها [ارتش اوکراین]را تامین کنیم.

این رسانه آمریکایی افزود که دانمارک و هلند برای ارسال نخستین جنگنده‌های اف-۱۶ ساخت آمریکا به اوکراین در تابستان امسال آماده می‌شوند و پس از آن تعداد بیشتری از این جنگنده‌ها از بلژیک و نروژ ارسال خواهد شد. با این حال تاکنون منبع تسلیحات حیاتی این جنگنده‌های اف-۱۶ مشخص نشده است.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده و متحدان به دلیل نگرانی‌های امنیتی از ارائه زمان مشخص برای تحویل جنگنده‌ها و تسلیحات آن‌ها به اوکراین خودداری کرده‌اند.

«وال استریت ژورنال» ادامه داد: اف-۱۶ از جمله تجهیزات مورد توجهی است که غرب به اوکراین پیشنهاد داده است، به دلیل اینکه به دنبال تغییر روند در جنگ [مسکو و کی‌یف]است. هم اوکراینی‌ها و هم کشور‌های اهداکننده جنگنده‌ها می‌گویند که اف-۱۶ توانایی نیرو‌های نظامی کی‌یف را تقویت می‌کند، با این حال اذعان می‌کنند که با چالش‌هایی برای آموزش خلبانان کافی، نگهداری از جنگنده‌ها و تعیین بهترین روش استفاده از آن‌ها مواجه هستند.

در همین حال، اسپن بارت اید وزیر امور خارجه نروژ گفت که این [اف-۱۶]افزوده‌ای مهم [برای نیرو‌های اوکراین]است، اما این به خودی خود، جریان جنگ را تغییر نمی‌دهد.

هلند و دانمارک، رهبری یک ائتلاف بین‌المللی را برای آموزش خلبانان و تامین تجهیزات لازم برای پرواز با جنگنده‌های اف-۱۶ بر عهده دارند. پیش از این هلند اعلام کرده بود که قصد دارد آموزش خلبانان اوکراینی را در اسرع وقت آغاز کند، ولی تاریخ مشخصی برای این برنامه ارائه نکرده بود.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه بار‌ها تاکید کرده است که تحویل تسلیحات جدید به اوکراین وضعیت جبهه جنگ را تغییر نخواهد داد، بلکه تنها به طولانی شدن درگیری منجر خواهد شد.

پوتین ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

رئیس‌جمهوری روسیه سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین