کد خبر: ۹۲۵۵۸۲
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۳

رمزگشایی از توزیع عادلانه فقر!

یک اقتصاددان درباره جمعیت زیر خط فقر در ایران گفت: درخصوص جمعیت زیر خط فقر نیاز به تعریف خط فقر است. ملاک‌های مختلف از خط فقر وجود دارد که یک نمونه آن فقر غذایی از حیث حداقل کالری است.
رمزگشایی از توزیع عادلانه فقر!
آفتاب‌‌نیوز :

یک اقتصاددان درباره جمعیت زیر خط فقر در ایران گفت: درخصوص جمعیت زیر خط فقر نیاز به تعریف خط فقر است. ملاک‌های مختلف از خط فقر وجود دارد که یک نمونه آن فقر غذایی از حیث حداقل کالری است.

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان درباره بهبود ضریب جینی در دولت سیزدهم بیان کرد: ضریب جینی، معیاری از پراکندگی آماری در اقتصاد است که برای نشان دادن نابرابری درآمد یا ثروت در یک کشور یا هر گروه دیگر از مردم در نظر گرفته می‌شود. وی افزود: ضریب جینی شاخصی اقتصادی برای محاسبه نحوه توزیع ثروت در میان اقشار مختلف مردم یک جامعه است. بررسی روند این شاخص در اقتصاد ایران نشان می‌دهد که در دهه ۸۰ و در سال ۱۳۸۰ این ضریب معادل ۰.۴۳۰۴، در سال ۱۳۸۵ معادل ۰.۴۳۵۶ در سال ۱۳۸۹ معادل ۰.۴۰۹۹ بوده است.

این اقتصاددان گفت: در سال‌های اولیه دهه ۹۰ با اجرای سیاست‌های حمایتی بالاخص مسکن مهر، یارانه نقدی و تسهیلات کم بهره به بنگاه‌های زودبازده، رو به کاهش گذاشت و طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ با کاهش تدریجی و رو به بهبود به ۰.۳۷، ۰.۳۶۵۹ و ۰.۳۶۵ رسید.

وی ادامه داد: با این حال عدم تعدیل تورمی یارانه‌های نقدی موجب افزایش ضریب جینی طی سال‌های بعدی دهه ۹۰ شد و در ۱۳۹۵ به ۰.۳۹ و در سال ۱۳۹۷ به ۰.۴۰۹۳ افزایش یافت.

شقاقی شهری توضیح داد: این شاخص در سال ۱۳۹۹ معادل ۰.۴۰۰۶ شد، ولی طی دو سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با افزایش قابل توجه یارانه‌های نقدی (۳۰۰ هزار تومان به دهک‌های ۴ تا ۹ و ۴۰۰ هزار تومان به دهک‌های ۱ تا ۳) ضریب جینی به ترتیب به ۰.۳۹۳۸ و ۰.۳۸۷۷ کاهش یافت. وی اضافه کرد: با اینکه هنوز آمار ضریب جینی توسط مرکز آمار اعلام نشده است، با این حال احتمال می‌رود در سال ۱۴۰۲ نیز به دلیل اثرات ترکیبی تداوم یارانه نقدی در کنار طرح کالابرگ، ضریب جینی حدود ۰.۳۸ شود

این اقتصاددان تاکید کرد: مناسب نیست که در آمار ضریب جینی مرکز آمار تردیدی ایجاد کرد چراکه تردید در آمار حلال مساله نخواهد بود. درضمن با اینکه معتقدم اثرات حمایتی افزایش یارانه نقدی و طرح کالابرگ در بهبود حداقلی معیشت دهک‌های کم درآمد بی‌تاثیر نیست، با این حال این موضوع یک روی سکه است. درحالی‌که روی دیگر سکه مهم و البته نگران کننده است.

وی افزود: بدیهی است با فقیرترشدن جامعه و نابود شدن تدریجی طبقات متوسط و دهک‌های میانی، ضریب جینی کاهش پیدا کند. پدیده‌ای که از آن با عنوان «توزیع عادلانه فقر» (در برابر توزیع نابرابر ثروت) یاد می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین