کد خبر: ۹۲۵۶۳۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۵

به من پیغام دادند استقلال با شما به لیگ آزادگان سقوط می‌کند

امیررضا واعظی آشتیانی مدیرعامل اسبق استقلال در گفت‌گو با خبرورزشی دست به افشاگری بزرگ زد.
به من پیغام دادند استقلال با شما به لیگ آزادگان سقوط می‌کند
آفتاب‌‌نیوز :

اگرچه امیررضا واعظی آشتیانی حالا دیگر چند سال است که در استقلال سمتی ندارد، اما همچنان در مورد این تیم و برخی اتفاقات پیرامون آن با صراحت صحبت می‌کند. آشتیانی پیرامون اتفاقات سالیان گذشته دست به افشاگری زد.

ابتدا از بحث سقف بودجه شروع کنیم. اتفاقاتی که به وقوع پیوست و افشاگری‌هایی که انجام شد، نشان می‌دهد فصل قبل چند تیم این قاعده را رعایت نکردند و اگر اعداد غیر رسمی مطرح شده طی روز‌های اخیر را مد نظر قرار بدهیم، با صراحت می‌توان گفت برای لیگ بیست و چهارم نیز تعداد قابل ملاحظه‌ای از تیم‌های شرکت کننده سقف بودجه را رعایت نخواهند کرد. سوال اینجاست که چرا با صراحت از عدم رعایت این قاعده صحبت نمی‌شود تا همه بدانند چنین سقفی وجود ندارد؟

نه تنها در فوتبال بلکه در هر مجموعه‌ای قبل از اینکه مقرراتی وضع شود، ابتدا یک شرح حال از موضوع مورد نظر تدوین می‌کنند و مجازات‌هایی برای متخلفین از قانونی که قرار است وضع شود، تدوین می‌شود. از سوی دیگر باید دید که اساساً بضاعت اجرای چنین قانونی وجود دارد یا نه؟ باید ببینیم اگر تخلفی ایجاد شد، قاطعانه با آن برخورد می‌شود یا سراغ قاعده کدخدا منشی خواهند رفت؟ باید دید اگر تیمی تخلف کرد با کدام قاعده وضعیت را کنترل می‌کنند. شما در مورد اتفاقات فصل قبل پیرامون سقف بودجه هر اسمی می‌توانید انتخاب کنید. از کدخدا منشی گرفته تا.

البته بحث هوادار متمول هم از پارسال حسابی مطرح است

باید این مسئله کاملاً مشخص شود که یک فرد با چه نیتی حاضر می‌شود بخشی از ثروت خود را صرف یک بازیکن بکند؟ در دوره‌ای که من مدیرعامل استقلال بودم، اجازه ندادم حتی یک بازیکن از افرادی که به آن‌ها هوادار متمول می‌گویند، پول بگیرند. البته در واقع اصلاً اجازه ندادیم چنین افرادی نزدیک به مجموعه شوند. قبل و پس از من چنین اتفاقی رخ داد و افرادی با همین اسم نزدیک استقلال می‌شدند. باید اینطور گفت که در دوره من نزدیک نمی‌شدند، چون اجازه نمی‌دادیم استقلال برای این افراد منفعتی داشته باشد. در آن مقطع من با هر بازیکنی که می‌خواستم مذاکره کنم، تاکید می‌کردم که ورود دلال به باشگاه استقلال ممنوع است. ورود دلال‌ها را ممنوع کرده بودم و یا با خود بازیکن به صورت مستقیم مذاکره می‌کردیم یا اینکه این شخص فقط می‌توانست مدیر برنامه یا وکیل رسمی خود را همراه داشته باشد. یادم می‌آید بازیکنی به دفتر من آمد تا مذاکره کند. شخصی همراه ایشان بود که من نمی‌شناختمش به همین خاطر پرسیدم شما کی هستید؟ گفت من وکیل این بازیکن هستم. گفتم: وکالت رسمی دارید؟ گفت نه. گفتم: پس لطفاً از اتاق بیرون بروید. ما با شما کاری نداریم و با افراد غیر رسمی هیچ مذاکره‌ای انجام نمی‌دهیم. البته این را هم بگویم که در نهایت آن بازیکن به استقلال نیامد.

چند روز قبل متنی در فضای مجازی باعث جلب توجه شد. اصل متن این بود: "استقلال و پرسپولیس رقابت می‌کنند، اما دلال‌ها برنده می‌شوند" شما این حرف را قبول دارید؟

واقعیت غیر قابل کتمان این است که بخش قابل توجهی از پول فوتبال ما به دلالان می‌رسد. اصلاً نمی‌گویم مدیران عامل استقلال و پرسپولیس در این مسئله دخیل هستند، ولی با صراحت می‌گویم دلال‌ها در اطراف استقلال و پرسپولیس کاسبی می‌کنند. قاطعانه در خبرورزشی می‌گویم بعضی از مدیران عامل باشگاه‌ها و سرمربیان تیم‌ها به دلال‌ها پول می‌دهند! در واقع مثلثی با حضور دلالان، بعضی از مدیران عامل و بعضی از سرمربیان شکل گرفته که هر کسی از این سه ضلع زور بیشتری داشته باشد، در راس مثلث قرار می‌گیرد.

این روز‌ها همچنان صحبت بر سر دو بازیکن اهل بوسنی و هرزگوین است که ظاهرا بدون هماهنگی با جواد نکونام جذب شده‌اند

این مسئله جای سوال دارد، چون بحث فنی و جذب بازیکنان در حیطه کار سرمربی است. منطق می‌گوید سرمربی برای رفع نقاط ضعف و افزایش قدرت تیم لیست می‌دهد و کادر مدیریتی نفرات مورد نظر او را جذب می‌کند. البته گاهی اوقات می‌بینیم یک بازیکن جذب می‌شود، ولی در قالب تاکتیکی مورد نظر قرار نمی‌گیرد به همین خاطر او را به تیم دیگری منتقل می‌کنند.

شما حدوداً یک سال پس از اینکه استقلال در بهار سال ۸۹ عنوان سومی نهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر را کسب کرد در مصاحبه‌ای بسیار پر سر و صدا مدعی شدید عنوان مذکور پاک‌ترین مقامی است که استقلال تا آن زمان در رقابت‌های لیگ برتر کسب کرده است. هنوز به این حرف خود معتقد هستید؟

بله. همچنان به این حرف معتقدم، چون برای آن دلایل و مستندات دارم. یک عده که استقلال را برای خودشان می‌دانستند، قبل از شروع لیگ نهم نقشه کشیده بودند تا استقلال دوباره سیزدهم شود. در زمان ما به لیدر‌ها پول می‌دادند تا علیه من و استقلال شعار بدهند. حتی یک نفر برای من پیغام داد که ما تابستان سال ۸۹ استقلال را در لیگ آزادگان از شما تحویل می‌گیریم! ادعایی که البته انگیزه ما در لیگ نهم را افزایش داد و در نهایت همه دیدند که استقلال تا روز‌های پایانی لیگ نهم مدعی قهرمانی بود و بدون اینکه کوچک‌ترین مسئله حاشیه‌ای داشته باشد، در نهایت پاکی عنوان سومی را به دست آورد. ما در همان فصل برای اولین بار در تاریخ برگزاری لیگ قهرمانان آسیا از مرحله گروهی نیز صعود کردیم. همان حرف‌هایی که این آقایان بر زبان آوردند و پیغام‌هایی که دادند موجب شد تا مراقبت‌های خودمان از تیم را بیشتر کنیم.

در مورد بحث لیدر‌ها که مطرح کردید آیا سندی هم وجود دارد؟

بله. سند رسمی آن خود من هستم. یک روز یکی از لیدر‌ها که البته حالا به رحمت خدا رفته من را دید و تقاضای وقت ملاقات کرد. به او وقت دادم و به دیدنم آمد. این شخص با صراحت به من گفت: "آقای آشتیانی من را حلال کن. به ما پول دادند و ما را تطمیع کردند تا در ورزشگاه از همان هفته‌های آغازین لیگ نهم علیه شما و استقلال شعار بدهیم. پول دادند تا علیه شما شعار بدهیم و روی سکو‌ها تیم مرفاوی را بر هم بریزیم"

قبلاً مشابه حرف‌های شما را از زبان مرحوم ناصر حجازی شنیده بودیم

خدا ناصر خان حجازی را رحمت کند. در دور برگشت لیگ نهم رابطه بسیار خوبی میان ما و ایشان شکل گرفته بود. به حرمت اینکه دست این بزرگوار از دنیا کوتاه است، من حرف‌هایی که او به صورت خصوصی با من در میان گذاشت را رسانه‌ای نمی‌کنم، اما تا همین حد بگویم که در دوره سرمربیگری حجازی پول خرج کردند تا اسطوره استقلال را خراب کنند. شک نداشته باشید که این اتفاق رخ داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین