کد خبر: ۹۲۵۶۸۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳

اعلام فهرست نامزد‌های اولیه جایزه بوکر

فهرست نامزد‌های اولیه جایزه ادبی «بوکر» امسال درحالی اعلام شد که نام سه نویسنده بریتانیایی در فهرست این دوره به چشم می‎‌خورد.
اعلام فهرست نامزد‌های اولیه جایزه بوکر
آفتاب‌‌نیوز :

«پرسیوال اورت»، «هشام مطر» و «سارا پری» از جمله ۱۳ رمان‌نویسی به شمار می‌روند که در فهرست نامزد‌های اولیه جایزه «بوکر» ۲۰۲۴ قرار گرفته‌اند.

«گاردین» نوشت، همچنین آثار نویسندگانی از جمله «ریچارد پاورز»، «تامی اورنج» و «ریچل کوشنر» و «آن مایکلز» نیز به این فهرست راه یافته‌اند.

«اورت» برای نگارش رمان «جیمز» که نوعی بازنویسی از هاکلبری فین است، به عنوان نامزد اولیه انتخاب شده است. «اورت» یکی از ۶ نویسنده آمریکایی است که به فهرست نامزد‌های اولیه امسال جایزه بوکر راه یافته‌اند.

«اورنج» که نخستین نویسنده سرخپوستی محسوب می‌شود که به عنوان نامزد انتخاب شده است، برای نگارش دومین رمان خود با عنوان «ستاره‌های سرگردان» که به مضامینی همچون اعتیاد، ضربه روحی و هویت می‌پردازد به این فهرست راه یافته است.

«پاورز» برای نخستین رمان خود که با عنوان «زمین‌بازی» منتشر شده است و «کوشنر» با رمان «دریاچه آفرینش» نامزد دریافت جایزه شد.

در این بین همانطور که اشاره شد سه نویسنده بریتانیایی برای کسب جایزه بوکر با سایر نویسندگان به رقابت می‌پردازند. «سارا پری» با رمان چهارم خود به نام «روشنفکری»، «سامانتا هاروی» با رمان «مدار» و «هشام مطر»، نویسنده بریتانیایی-لیبیایی نیز با رمان «دوستان من» به عنوان نامزد‌های اولیه معرفی شدند.

این فهرست با «حفظ‌شده» نوشته «آن مایکلز»، «حیاط سنگی» نوشته «شارلوت وود»، «هدشات» به قلم «ریتا بول‌بوینکل»، «خانه‌های وحشی» نوشته «کالین برت»، «امانت‌داری» اثر «ییل ون در وودن» و «این تاریخچه عجیب و غریب» به قلم «کلر مسود» تکمیل می‌شود.

فهرست نامزد‌های نهایی این جایزه ۵۰،۰۰۰ پوندی در شانزدهم سپتامبر اعلام و برنده نهایی آن نیز در دوازدهم نوامبر معرفی خواهد شد.

جایزه «بوکر» امسال کتاب‌هایی را شامل می‌شود که در فاصله یکم اکتبر ۲۰۲۳ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ منتشر شده‌اند. جایزه بوکر که در سال ۱۹۶۹ تأسیس شد، یکی از مهم‌ترین جوایز ادبی جهان است که هر ساله به نویسنده رمانی که به زبان انگلیسی نوشته و در بریتانیا یا ایرلند منتشر شده باشد، اعطا می‌شود. این جایزه اغلب به عنوان سنگ بنای حرفه‌ای یک نویسنده در نظر گرفته می‌شود و به طور منظم ستاره‌های ادبی جدیدی نیز معرفی می‌کند. «برناردین اواریستو»، «داگلاس استوارت» و «مارلون جیمز» از جمله برندگان اخیر جایزه بوکر هستند.

«پل لینچ»، نویسنده ایرلندی برای نگارش پنجمین رمان خود با عنوان «آواز پیامبر» به عنوان برنده جایزه ادبی «بوکر» سال ۲۰۲۳ انتخاب شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین