کد خبر: ۹۲۵۷۵۷
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴

شوک ترور اسماعیل هنیه به بازار نفت

ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس و افزایش نگرانی‌ها از بالا گرفتن تنش‌ها در خاورمیانه سبب جهش قیمت‌های جهانی نفت در روز چهارشنبه شد.
شوک ترور اسماعیل هنیه به بازار نفت
آفتاب‌‌نیوز :

معاملات آتی نفت روز چهارشنبه پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در ایران و احتمال بالاگرفتن تنش‌ها در خاورمیانه بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافت؛ با اینحال قیمت‌ها همچنان تحت فشار نگرانی‌ها از کاهش تقاضای چین (بزرگترین واردکننده نفت جهان) قرار دارند.

براساس گزارشی از رویترز، معاملات آتی نفت برنت تا ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه به وقت تهران با ۱.۳۹ دلار (۱.۸ درصد) افزایش به ۸۰.۰۲ دلار در هر بشکه رسید، و قرارداد‌های فعال‌تر اکتبر نیز با ۱.۳۴ دلار افزایش به ۷۹.۴۱ دلار رسید.

معاملات آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۱.۳۸ دلار (۱.۹ درصد) افزایش به ۷۶.۱۱ دلار در هر بشکه رسید. این درحالی است که هر دوی معیار‌های قیمت نفت روز سه شنبه کاهش ۱.۴ درصدی را ثبت کرده بودند و در پایین‌ترین حد هفت هفته‌ای خود بسته شدند.

گروه حماس روز چهارشنبه اعلام کرد که تنش‌ها در خاورمیانه پس از اخبار ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در ساعات اولیه بامداد در ایران افزایش یافته است.

این اتفاق یک روز پس از آن رخ داد که دولت اسرائیل مدعی شد که در حمله هوایی روز سه شنبه به بیروت در تلافی حمله موشکی روز شنبه به اسرائیل، ارشدترین فرمانده حزب الله را کشته است.

تونی سیکامور، تحلیلگر IG معتقد است کنار هم قرار دادن همه این موارد می‌تواند احتمال تشدید تنش در خاورمیانه را افزایش می‌دهد.

باوجود این شرایط، اما شاخص‌های برنت و وست تگزاس در مسیر ثبت بزرگترین کاهش ماهانه خود در ماه جولای از اکتبر ۲۰۲۳ قرار دارند چراکه نگرانی‌ها درباره چشم انداز کاهش تقاضای چین و انتظارات مبنی بر لغو کاهش‌های تولید +OPEC از ماه اکتبر بر بازار نفت حاکم است.

کاهش تقاضای سوخت از سوی چین، که بزرگترین واردکننده نفت خام و بزرگترین حامی رشد جهانی تقاضاست، بازار نفت را تحت تاثیر خود قرار داده است.

نتایج یک نظرسنجی رسمی نیز روز چهارشنبه نشان داد فعالیت تولیدی چین در ماه جولای برای سومین ماه متوالی کاهش یافته است، که انتظارات مبنی بر اینکه چین به دلیل ادامه بحران مسکن کشور و ناامنی شغلی نیاز به محرک‌های بیشتر دارد را تقویت کرد.

به گفته وارن پترسون، رئیس بخش تحقیقات کالا‌ها در ING، مساله چین کاملا در بازار قیمتگذاری شده است، و این چیزی است که بازار را در هفته‌های اخیر پایین‌تر آورده است.

به گفته منابع بازار با استناد به آمار موسسه آمریکن پترولیوم در روز سه شنبه، ذخایر نفت خام، بنزین و فرآورده‌های نفتی آمریکا هفته گذشته کاهش یافته است.

داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا امروز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین