کد خبر: ۹۲۵۸۱۹
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۸

سود سهام عدالت گم شده در پیچ و خم بورس

سهامداران در انتظار واریز سود سهام عدالت خود به ستوه آمده‌اند.در حالی که وعده‌های سازمان بورس برای پرداخت سود عملی نشده است مشکلات جدیدی نیز برای وراث سهام عدالت متوفیان به وجود آمده است.
سود سهام عدالت گم شده در پیچ و خم بورس
آفتاب‌‌نیوز :

سهام عدالت متوفیان یکی از موضوعات داغ این روز‌ها در بازار سرمایه است. با وجود وعده‌های مکرر مسئولان برای واریز سود سهام عدالت به حساب وراث، اما تاکنون بسیاری از وراث موفق به دریافت سود خود نشده‌اند.

از سوی دیگر سامانه میراث به عنوان راهکاری برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث راه‌اندازی شده است، اما مشکلات و ابهامات بسیاری در این زمینه وجود دارد. در این گزارش، به بررسی آخرین وضعیت سهام عدالت متوفیان، مشکلات و چالش‌های موجود و راهکار‌های پیشنهادی می‌پردازیم.

مدتی پیش مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده بود مرحله سوم واریز سود سهام عدالت تا پایان خردادماه اجرا شده و پس از تکمیل وجه به حساب سهامداران واریز می‌شود، اما حالا که در نیمه تابستان قرار گرفتیم همچنان سرنوشت پرداخت مرحله سوم مشخص نیست. 

مسئولان مربوطه بار‌ها اعلام کردند که پیگیر علت عدم واریز سود مرحله سوم هستند. اما اخیرا" مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس با اشاره به این که همچنان خبری از واریز سود سهام عدالت از سمت سه شرکت متخلف نیست، گفت: تاکنون ۵.۵ هزار ملیارد تومان سود در دست این شرکت‌ها باقیمانده است که به غیر از هلدینگ خلیج فارس، سه شرکت دیگر هر کدام دلیلی برای عدم واریز سود سهام عدالت مطرح کرده اند.

پالایشگاه بندرعباس ۲ هزار میلیارد تومان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس ۳ هزار میلیارد تومان و مپنا حدود ۵۵۰ میلیارد تومان از سود سهام عدالت را واریز نکردند.

درحالیکه سهامداران به دلیل بدقولی‌های صورت گرفته برای دریافت سود سهام به شدت بلاتکلیف هستند سازمان بورس دست به اقدامی جدید برای انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث زد.

اسفند ماه سال گذشته بود که با راه اندازی سامانه میراث یعنی همان سامانه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث، انتقال سهام متوفیان به وراث کلید خورد و طی مدت کوتاهی وضعیت وراث بیش از یک میلیون متوفی دارنده سهام عدالت تعیین تکلیف شد. در همین راستا مسئولان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی برای واریز سود سهام متوفیان به حساب وراث خواستار این شدند که هرچه سریعتر اقدام کرده و مدارک لازم را در سامانه‌های مربوطه بارگذاری نمایند. 

در این میان شایعاتی مبنی بر اینکه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث منتشر شد که امروز مدیر پشتیبانی و راهبری عملیات سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث از طریق شعب کارگزاری و بانک‌های منتخب همچنان رایگان است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین