کد خبر: ۹۲۵۸۲۸
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۸

تاثیر گرمای هوا در شیوع تب دنگی

متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه: گرمای هوا بر شیوع بیشتر این بیماری موثر است، گفت: اما اینگونه نیست که میزان انتقال بیماری در روزی که دمای هوا ۴۰ درجه است با روزی که ۳۷ درجه شده متفاوت باشد.
تاثیر گرمای هوا در شیوع تب دنگی
آفتاب‌‌نیوز :

یک متخصص بیماری‌های عفونی ضمن اشاره به اینکه گرمای هوا بر شیوع بیشتر تب دنگی موثر است، گفت: برای انتقال تب دنگی هم باید پشه در محیط باشد و هم بیمار وجود داشته باشد.

این روز‌ها شاهد افزایش گرمای هوا در کشور هستیم، پشه آئدس نیز بیشتر در مناطق گرمسیری وجود دارد و تب دنگی اغلب در مناطق گرمسیر دیده می‌شود و حال این سوال مطرح می‌شود که آیا گرمای کم‌سابقه این روز‌ها می‌تواند موجب افزایش این بیماری در کشور شود؟

در همین رابطه مینو محرز بیان کرد: گرمایش زمین در سال‌های اخیر موجب شده تا پشه آئدس از مکان‌هایی که در آنجا بوده به مناطق دیگر نیز برود. به طور کلی می‌توان گفت که گرمای هوا بر شیوع بیشتر این بیماری موثر است، اما اینگونه نیست که میزان انتقال بیماری در روزی که دمای هوا ۴۰ درجه است با روزی که ۳۷ درجه شده متفاوت باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه این پشه خیلی وقت پیش وارد کشور شده و به تدریج در حال انتقال به شهر‌های مختلف است، ادامه داد: برای انتقال تب دنگی هم باید پشه در محیط باشد و هم بیمار وجود داشته باشد و برای پیشگیری از این بیماری لازم است با جدیت با پشه آئدس مبارزه شود و سطل‌های زباله کاملا بهداشتی باشد.

گزارشی از وزارت بهداشت در مورد انتقال تب دنگی در تهران را نداشتیم

این متخصص بیماری‌های عفونی درباره وضعیت شهر تهران در رابطه با شیوه بیماری تب دنگی بیان کرد: پیش از این یک مورد در تهران شناسایی شد و من نیز یک بیمار مشکوک به تب دنگی دارم که به شمال کشور سفر داشته است و از آنجایی که تهرانی‌ها بسیار به سفر می‌روند مشخص نیست که انتقال داخل این شهر صورت می‌گیرد یا نه و همچنین تاکنون گزارشی از وزارت بهداشت در مورد انتقال این بیماری در تهران نداشتیم.

این پزشک متخصص با بیان اینکه بیشتر افرادی که دچار این بیماری می‌شوند به دنبال آزمایش نمی‌روند مگر اینکه بیماریشان شدید باشد، افزود: بسیاری از موراد ابتلا به این بیماری بدون علامت هستند و یا علائم خفیف دارند و شناسایی نمی‌شوند.

محرز درباره واکسیناسیون این بیماری نیز توضیح داد: تزریق واکسن به افرادی که تا کنون دچار این بیماری نشدند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود چرا که گرفتاری مجدد نوع سخت و خون ریزی دهنده این بیماری را ایجاد می‌کند و ابتلای اول معمولا خفیف و بی علامت است و در نتیجه تزریق واکسن به افرادی توصیه می‌شود که یک بار به این بیماری مبتلا شده‌اند.

واکسن تب دنگی را در کشورنداریم

وی با اشاره به اینکه فعلا دارویی برای درمان این بیماری وجود ندارد، عنوان کرد: این بیماری سال‌ها است که در دنیا وجود دارد و واکسنش نیز ساخته شده است، اما هنوز این واکسن را در کشور را نداریم.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین