کد خبر: ۹۲۵۸۸۱
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲

جزئیات دیدار مقامات سنگال، صربستان، الجزایر، برزیل و جمهوری آذربایجان با پزشکیان

رئیس جمهور در دیدار رئیس مجلس سنگال بر علاقمندی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش تعاملات و روابط با سنگال بویژه در بخش اقتصادی و سیاسی و همچنین اجرایی کردن توافقات صورت گرفته در کمیسیون مشترک دو کشور در دوره جدید تاکید کرد.
جزئیات دیدار مقامات سنگال، صربستان، الجزایر، برزیل و جمهوری آذربایجان با پزشکیان
آفتاب‌‌نیوز :

مسعود پزشکیان صبح امروز چهارشنبه در دیدار «آمادو مامه ژوپ» رئیس مجلس سنگال که به منظور شرکت در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران به تهران سفر کرده است، ‌ بر علاقمندی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش تعاملات و روابط با سنگال بویژه در بخش اقتصادی و سیاسی و همچنین اجرایی کردن توافقات صورت گرفته در کمیسیون مشترک دو کشور در دوره جدید تاکید کرد.

رئیس جمهور در ادامه ضمن تجلیل از مواضع سنگال در دفاع از ملت مظلوم فلسطین، توسعه روابط دو کشور و ایجاد هم افزایی و هماهنگی بیشتر در مسائل و تحولات بین المللی از جمله جنگ غزه را ضروری دانست و افزود: کشورهای اسلامی باید با صدایی رسا و یدی واحد، در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه نقش آفرین باشند.

آمادو مامه ژوپ رئیس مجلس سنگال نیز دراین دیدار با تمجید از مواضع مستحکم و قاطع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مسئله فلسطین مواضع سنگال و جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مسئله فلسطین را بسیار نزدیک دانست و گفت:ریاست حدود پنجاه ساله بر کمیسیون استیفای حقوق مردم فلسطین در سازمان ملل از افتخارات سنگال است.

رئیس مجلس سنگال همچنین ضمن تبریک مجدد انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ملت ایران، به برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور در سال گذشته اشاره و بر علاقمندی کشورش نسبت به بهره گیری از دانش، تخصص و تجارب ایران در بخش های مختلف انرژی، بهداشت و درمان و آموزش و همچنین اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور در دولت شهید رئیسی تاکید کرد.

صربستان دوست روزهای سخت ایران است؛ برای ارتقای روابط تلاش می‌کنیم

«مسعود پزشکیان» صبح امروز چهارشنبه -۱۰ مرداد ۱۴۰۳- در دیدار «الکساندر وولین» معاون نخست وزیر صربستان که به منظور حضور در آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده بود، با تشکر از پیام تبریک رئیس جمهور این کشور، صربستان را دوست روزهای سخت ایران دانست و بر تلاش برای ارتقای هر چه بیشتر روابط دو کشور تاکید کرد.

رئیس‌جمهور با اشاره به ریاست خود بر گروه دوستی پارلمانی دو کشور در زمان نمایندگی مجلس، گسترش همکاری‌های پارلمانی دو کشور را در ارتقای همه جانبه روابط موثر دانست و بر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر توافقات فیمابین تاکید کرد.

پزشکیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به دلیل استقلال‌خواهی خود هدف تبلیغات کذب و غیرواقعی و همچنین فشار و تحریم کشورهای زیاده‌خواه قرار گرفته است، افزود: ملت بزرگ ایران از هرگونه تجاوزی متنفر بوده و نمی‌تواند نسبت به جنایات ضدبشری رژیم صهیونیستی در غزه که دل هر انسان آزاده‌ای را به درد می‌آورد، بی‌تفاوت باشد.

«الکساندر وولین» معاون نخست وزیر صربستان نیز در این دیدار با تبریک مجدد انتخاب مسعود پزشکیان به ریاست جمهوری اسلامی ایران، به آشنایی وی با صربستان به دلیل ریاست بر گروه دوستی پارلمانی دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت: ما یک ضرب‌المثل داریم که می‌گوید لازم نیست خودت قوی باشی، بلکه کافی است دوستانی قوی داشته باشی و خوشحالیم که امروز یک دوست نزدیک قدرتمند دیگر در سطح بین‌المللی داریم.

معاون نخست وزیر صربستان با بیان اینکه کشورش به اجرای تمام تعهدات و توافقات خود با ایران پایبند است، گفت: اگر چه ما در قاره اروپا هستیم، اما هرگز به سیاست‌ها و اقدامات کشورهای اروپایی در راستای ترویج ایران‌هراسی نپیوستیم و به دنبال گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هستیم.

ارتقای روابط ایران و الجزایر پیشرفت متقابل دو کشور را به دنبال دارد

پزشکیان در دیدار «ابراهیم بوغالی» رئیس مجلس الجزایر که به منظور حضور در آیین تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرده بود، در پاسخ به تسلیت رئیس مجلس الجزایر که ترور اسماعیل هنیه را حادثه دردناک و جانسوز دانسته بود، تداوم اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در توسل به ترور در سراسر جهان و همچنین کشتار زنان و کودکان فلسطینی و حمله وحشیانه به بیمارستان‌ها و منازل مردم را ناشی از حمایت‌هایی دانست که آمریکا و برخی کشورهای غربی از این رژیم تروریستی به عمل آورده‌اند.

وی در همین زمینه افزود: امروز آمریکا و کشورهای غربی مدعی حقوق بشر، نه تنها با اعمال استانداردهای دوگانه جنایات صهیونیست‌ها را در تضییع حقوق فلسطینیان توجیه می‌کنند، بلکه با ارسال سلاح و تجهیزات نظامی عملا این رژیم را به تداوم جنایت و کشتار تشویق می‌کنند، بنابر این بر همه کشورهای اسلامی واجب است، با اتحاد و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، خود را در مقابل زورگویی و زیاده‌خواهی نظام سلطه توانمند کرده و مانعی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی علیه پاره تن جهان اسلام در فلسطین باشند.

رئیس‌جمهور با تشکر از پیام تبریک محبت‌آمیز رئیس جمهور الجزایر با تاکید بر راهبرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی مبنی بر تقویت روابط با کشورهای همسایه و مسلمان و دوست، از جمله الجزایر افزود: ارتقای روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی معادله‌ای برد-برد است که پیشرفت توامان و تامین متقابل منافع دو کشور را به دنبال دارد.

«ابراهیم بوغالی» رئیس مجلس الجزایر نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه الجزایر هیچگاه از پیگیری حقوق حقه مردم مظلوم فلسطین برای آزادی این سرزمین کوتاه نخواهد آمد، گفت: لازم می‌دانم مراتب تسلیت خود را به مناسبت ترور جانسوز آقای هنیه به شما و دیگر مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعلام کنم. رژیم صهیونیستی گمان می کند با این اقدامات می‌تواند مقاومت را شکست دهد، اما از این نکته غافل است که چنین جنایاتی روحیه و عزم مقاومت را بیش از پیش تقویت می‌کند.

رئیس مجلس الجزایر همچنین با تبریک برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری ایران در مدتی کوتاه و ابلاغ آرزوی موفقیت رئیس جمهور کشورش، پزشکیان را فردی شایسته برای این مسئولیت بزرگ دانست و اظهار داشت: تلاش برای گسترش روابط بر اساس احترام و منافع متقابل اصول بنیادین سیاست خارجی الجزایر است و امیدوارم بر همین مبنا بتوانیم مسیر گسترش روابط فیمابین را دنبال کنیم.

ابراهیم بوغالی با یادآوری سفر شهید رئیسی به کشورش، تشکیل کمیته پیگیری اسناد و توافقات مشترک میان دو کشور را از اصلی‌ترین دستاوردهای این سفر دانست و بر اهمیت تسریع در اجرای توافقات دو طرف تاکید کرد.

حمایت مدعیان حقوق بشر از جنایت‌های رژیم صهیونیستی تأسف‌آور است

پزشکیان بعد از ظهر امروز (چهارشنبه) در دیدار «ژورالدو الکمین» معاون رئیس جمهور برزیل، که در صدر هیأتی به منظور شرکت در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران به تهران سفر کرده است، تاریخچه و قدمت ۱۲۰ ساله روابط ایران و برزیل را پشتوانه مستحکمی برای توسعه و گسترش مناسبات همه جانبه میان دو کشور توصیف کرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران برای تقویت و تعمیق روابط با برزیل بویژه در بخش تجاری، اقتصادی، کشاورزی و بهداشت و درمان ارزش و اهمیت فراوانی قائل است، از فعالان اقتصادی برزیل برای حضور در ایران و آشنایی بیشتر با دستاورد‌ها و محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در بخش‌های مختلف دعوت کرد.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود اقدام جنایتکارانه ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را نشان‌دهنده خوی وحشی‌گری رژیم صهیونیستی و عدم پایبندی آن‌ها به قوانین و معاهدات بین‌المللی عنوان کرد و افزود: رژیم جنایتکار صهیونیستی در غزه زنان و کودکان را به خاک و خون می‌کشد و مدارس و بیمارستان‌ها راه بمباران می‌کند، اما تأسف‌آور آن است که مدعیان حقوق بشر از این رژیم حمایت می‌کنند.

«ژورالدو الکمین» معاون رئیس جمهور برزیل نیز در این دیدار ضمن تبریک مجدد انتخاب دکتر پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ملت ایران، با تاکید بر علاقه‌مندی کشورش برای تقویت و گسترش روابط با ایران افزود: ما سال ۱۲۰ سالگی روابط دو کشور را جشن گرفتیم و امیدواریم در دوره پیش رو و در دوران ریاست جمهوری جنابعالی نیز شاهد گسترش هر چه بیشتر تعاملات و روابط باشیم.

معاون رئیس جمهور برزیل همچنین با تاکید بر آمادگی کشورش برای تعمیم همکاری‌های دوجانبه ایران و برزیل از بخش تجاری و کشاورزی به بخش‌های مختلف بهداشت و درمان، دارویی، انرژی، پتروشیمی و معادن، دعوت نامه رسمی لولا داسیلوا رییس جمهور برزیل برای حضور دکتر پزشکیان در اجلاس سال آینده بریکس در این کشور را به رییس جمهور تقدیم کرد.

ژورالدو الکمین همچنین ضمن محکومیت اقدام جنایتکارانه ترور اسماعیل هنیه و نیز کشتار زنان و کودکان فلسطینی در نوار غزه بر همبستگی دولت و ملت برزیل با مردم فلسطین تاکید کرد.

 دولت چهاردهم مصمم به تحکیم و تقویت روابط با جمهوری آذربایجان است

پزشکیان در دیدار «علی اسدوف» نخست وزیر جمهوری آذربایجان که به منظور شرکت در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ایران به تهران سفر کرده است، روابط دو کشور را برادرانه و مبتنی بر پیوند‌های عمیق دینی، فرهنگی و خویشاوندی دو ملت دانست و گفت‌: وجود مرز‌های جغرافیایی هرگز موجب جدایی مردم ایران و آذربایجان از یکدیگر نشده و ما در دوره جدید برای تحکیم و تقویت هر چه بیشتر روابط مصمم هستیم.

وی در ادامه توجه ویژه به توسعه تعاملات با همسایگان را از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و بر تلاش برای اجرای توافقات صورت گرفته میان دو کشور در دولت شهید رئیسی تاکید کرد.

رئیس‌جمهور همچنین تعاملات خوب دو کشور به ویژه ارتقای همکاری‌ها در بخش حمل و نقل و ترانزیت، تقویت راه‌های مواصلاتی و تکمیل کریدور شمال–جنوب را در گسترش مناسبات و تبادلات موجود میان ایران و جمهوری آذربایجان موثر و از اولویت‌های کاری دولت خود عنوان کرد.

پزشکیان با ابراز خرسندی از فعالیت مجدد سفارت جمهوری آذربایجان در تهران، هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر پارلمان‌های دو کشور در ریل‌گذاری و رفع موانع توسعه تعاملات و روابط را مورد تاکید قرار داد.

نخست وزیر آذربایجان: آماده‌ایم در دوره جدید روابط میان دو کشور را به عالی‌ترین سطح ارتقا دهیم

«علی اسدوف» نخست وزیر جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار ضمن تبریک مجدد انتخاب پزشکیان به عنوان رئیس جمهور ملت ایران، به پیشینه تاریخی و فرهنگی روابط دو ملت اشاره کرد و گفت: جمهوری آذربایجان برای توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران اهمیت زیادی قائل و آماده است در دوره جدید روابط میان دو کشور را به عالی‌ترین سطح ارتقا دهد.

نخست وزیر جمهوری آذربایجان در ادامه اجرای طرح‌های مشترک زیرساختی و عمرانی ایران و آذربایجان، افزایش ۱۵ درصدی حجم تجارت خارجی و همچنین رشد ۴۰ درصدی ترانزیت کالا از مسیر‌های مواصلاتی دو کشور در طی شش ماه گذشته را ناشی از هدفگذاری‌های دقیق و روشن و همچنین اهتمام مسئولان عالی ایران و آذربایجان نسبت به اجرای توافقات صورت گرفته در دولت شهید رئیسی عنوان و ابراز امیدواری کرد این همکاری‌ها در دوره جدید بیش از گذشته ارتقا یابد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین