کد خبر: ۹۲۶۰۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۸۸ - ۲۲:۱۰

سرپرست برکنار شده هواپیمایی کشوری: به من گفتند برو فساد قبلی‌ها را کشف کن!

وزارت راه دو وزیر دارد
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: گفتگو با محمد علی ایلخانی در حالی عصر چهارشنبه گذشته در دفتر کار وی انجام شد که پنجشنبه رسما حکم برکناری وی از تصدی کوتاه مدت سرپرستی سازمان هواپیمایی کشوری صادر شد. تغییرات پی‌در‌پی مدیران وزارت راه و ترابری او را هم شوکه کرده است و درحالی که هنوز مهر حکم ایلخانی به عنوان بالاترین مقام حمل و نقل هوایی کشور خشک نشده است، پس از گذشت دو ماه و اندی از مراسم معارفه وی باید فردا با این پست خداحافظی کند.

با تغییر رسمی ایلخانی متوسط عمر مدیران سازمان هواپیمایی کشوری در 30 سال اخیر به 9 ماه کاهش یافت که این موضوع خود به دلیل آنکه بخش حمل و نقل هوایی کشور نیاز به آرامش دارد نگران کننده است.

وقوع دو سانحه هوایی ( توپولف در اطراف قزوین و ایلوشن در مشهد مقدس) همزمان با آغاز مدیریت جدید سازمان هواپیمایی کشوری در دو ماه اخیر که منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنانمان شد، را باید از بدشانسیهای ایلخانی دانست که وی را نیز به شدت تحت فشار گذاشت. البته وی می گوید: از ابتدای انقلاب تا کنون هر سانحه ای در کشور رخ داده وی نیز عضو تیم بررسی سانحه بوده و مدیریت در بحران های هوایی را بسیار تجربه کرده است.

ایلخانی که 26 سال سابقه حضور در بخش حمل و نقل هوایی کشور را دارد به دلیل آنچه که در این دو ماه از مقامات ارشد وزارت راه و ترابری دیده است، دیگر هرگز حاضر نیست پست و سمتی جدید بپذیرد.
 
وی با بیان اینکه "بهبهانی به راحتی ... می‌گوید" ، به نقل قول وزیر راه و ترابری از رئیس جمهور اشاره می‌کند که دکتر محمود احمدی‌نژاد در هنگام سفر به آمریکا برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل در فرودگاه مهرآباد این ادعا را رد و دستور بررسی این موضوع را صادر می‌کند.

سرپرست سابق سازمان هواپیمایی کشوری همچنین از دیداری با سید مهدی هاشمی درباره سفر کاری خود به کشور قطر می‌گوید: «پس از پایان این سفر به دفتر قائم مقام وزارت راه برای تشریح نتایج سفر رفتم. داشتم درباره مذاکرات سازنده‌ای که در این سفر داشتیم به آقا سید توضیح می‌دادم که یکباره وی به من گفت: «چرا روی میزت شیرینی می‌گذاری»؟ من نیز شوکه شدم!

ایلخانی در ادامه نقل قول دیگری از قائم مقام مطرح می‌کند که به وی گفته است " برو فساد را در فلان سال در سازمان هواپیمایی درباره فلان هواپیما کشف کن." که وی نیز پاسخ داده است "این کار نهادهای نظارتی و اطلاعاتی است و به من مربوط نمی‌شود."

وی در این گفتگو وزارت راه و ترابری را به طنابی تشبیه می‌کند که در دوسوی این طناب حمید بهبهانی و سید مهدی هاشمی قرار دارند و هنوز مسئولان وزارت راه و ترابری نمی‌دانند بالاخره حرف آخر را چه کسی می‌زند. برهمین اساس، وزارت راه و ترابری دو وزیر دارد که هم اکنون در بخش هوایی قدرت در دستان مهدی هاشمی است و وی نیز ریاست نخجوانی مدیرعامل شرکت هواپیمایی «کیش ایر» بر سازمان هواپیمایی کشوری را پیگیری می‌کرد که سرانجام این اتفاق افتاد.


قسمت اول گفتگوی مشروح مهر با محمد علی ایلخانی درباره آنچه که در این دو ماه در سازمان هواپیمایی کشوری بر وی گذشته است، از نظرتان می‌گذرد:

بهبهانی درخواست کرد من هم آمدم

آقای ایلخانی دو ماه و اندی از جلسه معارفه شما به عنوان سرپرست سازمان هواپیمایی گذشته و براساس آخرین اخبار، نخجوانی مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش ایر جایگزین جنابعالی شده است. بفرمائید چگونه با وزیر راه و ترابری آشنا شدید و سپس با پیشنهاد و درخواست چه کسی مدیریت سازمان هواپیمایی کشوری را پذیرفتید؟

ایلخانی: این پیشنهاد را آقای بهبهانی به من دادند. ساعت 8 شب روز هیجدهم تیرماه امسال از دفتر وزیر راه با من تماس گرفته شد و اعلام کردند آقای بهبهانی ساعت 8 صبح منتظر دیدن شما هستند.

فردای آن روز نزد آقای بهبهانی رفتم و وی به من گفت بعد از بررسیهایی که انجام داده‌ایم شما از بین کاندیداها برای تصدی پست سازمان هواپیمایی کشوری - که از جمله آنها آقای نخجوانی بود- بهترین شرایط را برای تصدی این پست دارید. جالب اینجاست که من اصلاً کاندیدا نشده بودم و اولین بار بود که چنین حرفی به من زده می‌شد.

در ادامه آقای بهبهانی به بنده گفت: «نظر شما چیست»؟ گفتم: آقای وزیر شما راجع به من تحقیق کرده‌اید. من 26 سال است که در بخش هوایی خدمت می‌کنم و همیشه خود را برای کارهایی که به من پیشنهاد شده است، به عنوان یک سرباز دیده‌ام و انجام وظیفه کرده‌ام. الان هم اگر شما احساس می‌کنید که من می‌توانم به هواپیمایی کمک کنم من حرفی ندارم. البته از طرفی هم، در جریان درگیری و دعوای آنها با کاپیتان خانلری بودم.

بعد از دو - سه روز ساعت 8 شب از دفتر آقای مهدی هاشمی ( قائم مقام وزارت راه و ترابری) با من تماس گرفتند و گفتند آقای مهندس منتظر شما هستند. من هم به نزد وی رفتم و وی هم دوباره همین حرفها را به من زد که بالاخره ما به یک جمع بندی رسیدیم که شما رئیس سازمان هواپیمایی شوید.

من هم گفتم بنده یک برنامه ده ماده‌ای به آقای دکتر بهبهانی داده‌ام شما آن را مطالعه کرده‌اید؟ گفت: نه، از آقای بهبهانی می گیرم. برهمین اساس، گفتم اعتقاد من بر این است که برون رفت صنعت حمل و نقل هوایی از وضعیت فعلی و حرکت رو به جلوی آن مستلزم این است که این برنامه‌های ده ماده‌ای اجرا شود.

سپس آقای هاشمی گفت، من برنامه شما را می‌گیرم و مطالعه می‌کنم. گفتم من هم خوشحال می‌شوم اگر نقطه نظری دارید به من بگویید. در ادامه آقای هاشمی گفت پس من خودم معارفه شما را انجام می‌دهم بعد از معارفه می‌نشینیم با هم صحبت می‌کنیم.

البته آقای هاشمی گفت ما شما را برای 40 تا 45 روز برای سرپرست سازمان معرفی می‌کنیم و بعد از آن به دولت برای ریاست سازمان که هم بیشتر با هم آشنا شویم و هم این فرصت را داشته باشیم که با برنامه‌ها و اخلاق و رویه کاری همدیگر آشنا شویم.

بدین ترتیب 23 تیرماه آقای سید مهدی هاشمی معارفه من را انجام داد و بعد از آن هیچ چیزی به من نگفتند که چه چیزی می‌خواهند و بعدازظهر همان روز عازم سفر حج شدند. من هم بر اساس برنامه‌ای که داده بودم کارم را از همان ساعت اول شروع کردم که متاسفانه روز بعد از آن سانحه اتفاق افتاد( سانحه توپولف در اطراف قزوین) که مقداری ما را درگیر کرد، ضمن اینکه ما داشتیم سوانح را بررسی می‌کردیم، به برنامه هایمان هم پرداختیم.

هاشمی خود را همه کاره وزارت می‌داند

پس چطور شد پس از گذشت 2 ماه و اندی شما را از سازمان هواپیمایی کشوری کنار گذاشتند؟

- شنبه گذشته دوباره به همان ترتیب ما را خواستند. به من گفتند که ما نظرمان این است که آقای پرویز فتاح که وزیر نیرو بودند، را جایگزین شما کنیم. گفتم اشکالی ندارد؛ شما بالاخره مسئول هستید و هر تصمیمی که بگیرید به نظر من اشکالی ندارد.

به آقای هاشمی گفتم بالاخره مهم نیست که قبلا چه گفته‌اید و الان چه می‌گویید و می خواهید زیر حرفهایتان بزنید و برخلاف آن عمل کنید

آقای ایلخانی ! مگر وزیر راه و ترابری آقای سید مهدی هاشمی هستند؟

- نمی‌دانم و من هم سر در نیاوردم. وی می‌گوید که من با بهبهانی هماهنگ کرده‌ام که کارهای مربوط به هواپیمایی را پیگیری کنم و تا این لحظه که من خدمت شما هستم، آقای بهبهانی هیچ چیزی به بنده ابلاغ نکرده است اما آقای هاشمی حرفهای خودش را می‌زند و من هم مخالفتی نداشتم و گفتم ایرادی ندارد.

به هر حال، ما فکر می‌کنیم دو وزیر بالای سرمان است. این گذشت تا اینکه روز دوشنبه گذشته از آقای بهبهانی وقت ملاقات گرفتم و به دیدن وی رفتم. به آقای بهبهانی گفتم آقای دکتر حرفهایی آقای هاشمی می‌زنند و من هم هیچ نگفتم اما برای من جالب است که بدانم چه اتفاقی در این دو ماهه افتاده است و من چه اشتباهی کرده‌ام که شما منصرف شده‌اید.

به دکتر بهبهانی گفتم من غیر از کارهای همیشگی که انجام داده‌ام و این دو سانحه سنگین هوایی را مدیریت کرده‌ام، 12 کار اساسی نیز انجام داده‌ام که اگر کسی با صنعت حمل و نقل هوایی آشنایی نداشته باشد و بخواهد این کارها را انجام دهد حداقل دو سال طول می‌کشد. برهمین اساس، کارهایی که در این مدت انجام دادم برای وی خواندم. سپس به آقای بهبهانی گفتم من این کارها را انجام داده‌ام حال به نظر شما اشتباه من کجا بود.

بهبهانی چی گفت؟

- پاسخ قانع کننده‌ای ارائه نکرد.

به نظر می‌رسد شما قبل از این با آقای بهبهانی آشنایی نداشته‌اید؟

- بله، همن طور است.

پس چطور به شما پستی را پیشنهاد کردند و شما پذیرفتید؟

- خوب ببینید آقای نخجوانی برای این پست به ایشان معرفی شده بود.

ما تا جایی که اطلاع داریم آقای هاشمی روز معارفه شما اصلا موافق آمدن برای انجام معارفه نبوده است، چون گفته می‌شود وی به دنبال ریاست آقای نخجوانی بر سازمان هواپیمایی بود؟

- داستان همین است؛ مانند بازیهای طناب کشی. در وزارت راه و ترابری طنابی وجود دارد که یک سر آن دست آقای بهبهانی و سر دیگر آن دست آقای هاشمی است و هر کدام که زورشان بیشتر باشد طناب را به سمت خود می‌کشند. برهمین اساس، آن روز هم زور آقای بهبهانی بیشتر بود و من سرپرست سازمان شدم. امروز علی الظاهر زور آقای هاشمی بیشتر است و آقای نخجوانی قرار است که این پست را بگیرد.

البته من از همان روز اول هم گفتم که آقای نخجوانی را در این پست قرار دهید و اصلا من نمی‌دانم که چرا به دنبال من آمدند. من در این دو ماه به سه کشور خارجی رفته‌ام. در روسیه با وزیر حمل و نقل، رئیس هواپیمایی و رئیس استاندارد پرواز این کشور دیدار داشته و تعهداتی را ایجاد نموده‌ام. در حال حاضر با آنها مکاتبه می‌کنم.

بعد از روسیه برای انجام یک موضوع مهم که از طرف آقای لاریجانی ( رئیس مجلس شورای اسلامی) به من گفته شده بود و آقای بهبهانی هم تاکید کرده بودند به قطر رفتم و در سطح عالی با رئیس هواپیمایی کشوری قطر صحبت کردم و به آنها گفته‌ام که من با دست باز برای انجام این مذاکره به اینجا آمده‌ام که در آن جلسه سفیر ایران هم حضور داشت. در سومین سفرم در هفته گذشته به عراق رفتم و با معاون وزیر حمل و نقل این کشور نشست داشتم و مذاکراتی و توافقاتی نیز صورت گرفت.

اگر قرار بود من دو ماهه عوض شوم باید به من می‌گفتند که آقا تو دو ماه بیشتر اینجا نیستی و پایت را از ایران بیرون نگذار و با هیچ کشور خارجی صحبت نکن.
 
من شنبه، بعد از ظهر باید برای اصلاح موافقت نامه با شش کشور خارجی به استانبول ترکیه بروم که به معاونت هوانوردی امور بین المللی گفته‌ام که خودتان بروید و من نمی‌آیم. همچنین برای اجلاسی که دو هفته آینده در قطر برگزار می‌شود مشخصات بنده را فرستاده‌اند. این برای جمهوری اسلامی بد است. شاید استاندار تهران روزی هزار دفعه تغییر کند این عیبی ندارد و کسی با خبر نمی‌شود و الان هم اگر از خیلی از مردم تهران بپرسید استاندار خود را نمی‌شناسند و برای آنها مهم نیست که بشناسند اما رئیس سازمان هواپیمایی کشوری روزانه در تعامل با 83 کشور که با آنها موافقتنامه دارد، است و دائما با آنها در ارتباط است.

سازمان هواپیمایی با مجامع بین‌المللی ارتباط دارد و برای ایکائو نامه امضا کرده و می‌فرستد وقتی که عنوان یک نفر در آنجا نوشته می‌شود، شما فرض کنید که ظرف دو ماه این عنوان عوض شود، در مجامع بین‌المللی چه اتفاقی می‌افتد؟

حالا انتظار شما از آقای بهبهانی چیست؟

- من دیگر هیچ توقعی از وی و دولت ندارم و فقط یک خواهش دارم که هر کسی را که جای من می‌گذارند حداقل سه تا چهار سال از او حمایت کنند. به خاطر اینکه در روابط بین‌الملل برای ایران خیلی بد است. تا به الان ( زمان انجام مصاحبه) علی رغم اینکه از شنبه گذشته این موضوع به من گفته شده است، آن را به هیچ کسی در سازمان هواپیمایی کشوری نگفته‌ام و مانند کسی که قرار است چهار سال در هواپیمایی کشوری کار کند به کارم ادامه دادم و اصلا هم برایم مهم نیست.

در حال حاضر به من ابلاغ شده است که یکشنبه شب برای نمایشگاه هوایی به سوریه بروم و آقای وزیر هم دوشنبه به سوریه می‌آیند. من نمی‌فهمم اگر قرار است که عوض بشوم و اگر نامه آقای نخجوانی به دولت رفته است من چرا باید بروم. حداقل باید بمانم و به کارهای عادی سازمانی بپردازم، همچنین وقتی من به سوریه بروم باید در آنجا موافقت نامه امضا کنم. وقتی آنها ببینند که دو روزه رئیس سازمان هواپیمایی کشور ایران عوض شده است، چه فکری می‌کنند. 

خواهش من از آقای بهبهانی و از دولت این است که رئیس سازمان هواپیمایی را حداقل برای مدت سه تا چهار سال انتخاب کنند. به هر حال، بهترین کار این است که من الان ( زمان انجام مصاحبه ) نیستم از سازمان هواپیمایی کشوری بروم. اگر من کسی بودم که به نظام اعتقاد نداشتم و کلیات نظام را نپذیرفته بودم الان دیگر در خانه بودم و کار خود را شروع کرده و این کارها را انجام نمی‌دادم. اما من تا آخرین ثانیه و تا آخرین لحظه هستم و کارهای خود را قوی و محکم انجام می‌دهم.

من می‌دانم که نخجوانی کاندیدای سید مهدی هاشمی است و بهبهانی او را قبول ندارد، چرا که اگر او را قبول داشت دو ماه پیش او را انتخاب می کرد. قرار دادن او به عنوان رئیس سازمان هیچ عیبی ندارد اما به شرط آنکه هر دوی آنها به این جمع بندی رسیده باشند ( هم بهبهانی و هم سید مهدی). این برای سازمان هواپیمایی کشوری که 15 ایرلاین زیر نظر آنها در حال فعالیت هستند و رئیس سازمان حداقل روزی ده گواهینامه قابلیت پرواز برای هواپیماها امضا می‌کند، بسیار زشت است که مدیران پی‌در پی عوض شوند. در همین حال، به من حرفی از قول رئیس جمهور زد و من آن را از آقای رئیس جمهور در ابتدای سفر وی به مجمع عمومی سازمان ملل در فرودگاه مهرآباد پرسیدم و گفتم که این را از قول شما به من گفتند آیا شما چنین حرفی زده‌اید؟ گفت: «من نگفته‌ام».

آقای بهبهانی چه چیزی به شما گفته بودند؟

- نیازی نیست بگویم. البته رئیس جمهور به مدیر تشریفات ریاست جمهوری گفتند به موضوعی که ایلخانی در رابطه با آن صحبت می کند، رسیدگی کنید. عیبی ندارد اگر می‌خواهد من را عوض کند، خودش بگوید، چرا آن‌را رئیس جمهور ربط می‌دهد.

من هم برای اینکه نظرم راجع به رئیس جمهور عوض نشود، برای اینکه چهار سال به گناه نیفتم راجع به این موضوع در ذهن خودم، در فاصله بسیار نزدیک با آقای رئیس جمهور به ایشان گفتم آقای بهبهانی چنین حرفی از قول شما به من گفتند. رئیس جمهور گفت: «یعنی آقای بهبهانی گفته من این حرف را راجع به شما زده‌ام»؟ گفتم آری. گفت: «اصلا این حرف را من نزده‌ام ، من اصلا راجع به شما حرفی با کسی نزدم». این خیلی بد است که مثلا در یک خانواده نسبت به پدر خانواده بی‌اعتماد باشید. مثلا پدر خانواده به بچه‌اش دروغ بگوید یا به خانم‌اش دروغ بگوید، خانواده از هم می‌پاشد و اعتماد از بین رفته و تمام روابط دروغی و ساختگی و مصلحتی می‌شود.

تغییرات پی‌در‌پی مدیران چه آثاری بر صنعت حمل و نقل هوایی دارد؟

- صنعت هواپیمایی در کشور پایه‌های محکمی دارد و با عوض شدن افراد هیچ اتفاقی در داخل کشور نخواهد افتاد اما در کشورهایی که با ما در تماس هستند مانند عراق، ترکیه، کشورهای عربی و ... به شدت راجع به دولت و وزارت راه وترابری و سازمان هواپیمایی کشوری تنزل خواهد کرد و این برای قدرت چانه‌زنی ما در روابط بین‌المللی و در موضوع هواپیمایی به شدت مضر است.

از این مسایل خارج شویم. نظر شما درباره تحریم بخش هوایی ایران چیست؟ آیا توانسته‌ایم تحریم رو دور بزنیم؟

- تحریم نیز یک موضوع اذیت کننده، سخت و پیچیده برای بخش هوایی بوده است اما تاکنون توانسته‌ایم این تحریم را مدیریت کرده و آن را دور بزنیم. نشانه‌های آن وجود 150 فروند هواپیما در کشور است که این تعداد در ابتدای انقلاب 24 فروند بود.
 
31 شهریور ماه هم هواپیمایی بوئینگ 747 که 35 سال پیش از آمریکا خریداری شده بود، رئیس جمهور را بدون توقف تا نیویورک برد و این نشان‌دهنده این است که ما توانایی نگهداری بوئینگ 35 ساله آمریکایی را هم داریم و قطعات آن را می‌توانیم تامین کرده و هواپیما را تعمیر کنیم. با این فرض، تلاش کردیم که ورود هواپیماهای غربی به کشور را تسریع کرده و در دستورالعمل جدید هم آوردیم بعد از این به شرکتهایی مجوز خواهیم داد که اولا 5 فروند هواپیما از نوع غربی داشته باشند و ثانیاً سال ساخت آنها از 1955 به بالا باشد. طی این دو ماه سه تا چهار شرکت برای ثبت به سازمان هواپیمایی آمدند که این نشان‌دهنده نشدنی بودن کار نیست که از جمله آن شرکت «آتا» از آذربایجان شرقی و دو شرکت هم از بخش خصوصی است.

قرار است تا پایان سال چه تعداد هواپیما به ناوگان افزوده شود؟

- می‌توانیم تا پایان سال 8 فروند هواپیمای ایرباس و حداقل 7 فروند از هواپیماهای MD82 که در سالهای قبل خریداری شده بود و الان در خارج از کشور هستند به ناوگان بیفزاییم. یعنی 15 فروند هواپیمای غربی به ناوگان اضافه می‌شود؛ با سال ساخت مناسب. با توجه به قولهایی که به مردم داده شده و با توجه به زمانی که من این کارها را در دست گرفته بودم، کارهایی انجام شده است که نیاز به حداقل 4 تا 5 سال برای به نتیجه رسیدن دارد. در زمان مدیریت دو ماهه من، استارت کارهای خیلی خوبی زده شده است که مردم در آینده نزدیک رفاه و آسایش و ایمنی بیشتر را در سفرهای هوایی لمس خواهند کرد.

آیا توصیه‌ای برای رئیس آینده سازمان هواپیمایی کشور دارید؟

- توصیه من به رئیس بعدی سازمان این است که کارهای من را ادامه بدهند که از جمله آن این است که اولاً به هیچ وجه از بیرون از سازمان برای سازمان آدم نیاورد. من در این دو ماه عزیزانی که از بیرون آمده بودند با کمال احترام جلسه تودیع و معارفه شان را انجام دادم و عذرشان را خواستم و افرادی از داخل پرسنل را جایگزین آنها کردم. چون اعتقادم بر این است که در سازمان هواپیمایی با توجه به کمیت سازمانی یکی از باسوادترین سازمانها در کشور است.در چنین سازمانی رئیس نیازی به مشاور ندارد. قبل از من سازمان 15 مشاور داشت که من عذر همه آنها را خواستم و برای هیچ کدام از آنها حکمی نزدم و هیچ نیازی ندیدم که از بیرون آدم بیاورم.

منظورتان مدیریتهای موسوم به اتوبوسی است؟

- بله. همین طور است. من در این دو ماه به نیروهای سازمان هواپیمایی شخصیت داده‌ام و توصیه من به رئیس بعدی نیز همین است که به آنها شخصیت داده و به آنها توجه کنند. این افراد متخصص‌ترین آدم‌ها در صنعت حمل و نقل هوایی با تحصیلات عالیه در کشور هستند و تنها مشکل، کم توجهی به آنها است. رئیس جدید اگر از این توان و از این بنیه استفاده کند قطعاً در کارش موفق خواهد بود. اینجا یک سازمان کاملا غیر سیاسی است؛ نه چپی است و نه راستی، فقط پشت سر ولی فقیه ایستاده و به رسالت ملی خود عمل می‌کند.

نظرتان درباره کاپیتان خانلری رئیس سابق سازمان هواپیمایی چیست؟

- خانلری مدیریت خوبی داشته و کارهای خوبی در بحث کمیت هواپیما داشته است. نمی‌توان گفت که اشتباه کرده است. شاید شرایط کاری به نحوی بود که باید به این سمت می‌رفت. وی بیشتر به کمیت توجه می‌کرد تا به کیفیت و ساختار. ساختار سازمان به نحوی است که برای دو تا سه ایرلاین برنامه‌ریزی شده است نه برای 15 تا 20 ایرلاین. ما برای اداره کردن این ایرلاین‌ها باید ساختار بزرگ‌تر داشته باشیم و نظارت جدید. به عبارت دیگر، در دوران آقای خانلری با توجه به کارهای خوبی که انجام داده‌است از کیفیت کاسته شده و به کمیت بیشتر توجه شده است. از زمانی که من آمده‌ام مدتی جلوی این کار را گرفتم برای اینکه اولا جای خود را بشناسیم و بر اساس آن بتوانیم نیروهای خود را تقسیم کنیم. بعد از آن به سمت کیفیت برویم.

در حال حاضر ما بر روی کیفیت تمرکز کرده‌ایم. برای مثال در دو ماهی که من در سازمان بودم دو شرکت هواپیمایی را تعلیق کردم کاری که طی سی سال گذشته غیر ممکن بود که روسای سازمانی ظرف کمتر از دو سال بتوانند انجام دهند اما به دلیل اینکه به ایمنی و کیفیت توجه داشتیم و با کوچکترین بی‌نظمی و مخاطره پروازی، این شرکتهای هوایی را تعلیق کرده و جلوی ناوگان آنها را گرفتیم تا بتوانیم به آن سطح اطمینان برسیم.

آقای ایلخانی! دیدگاه بهبهانی در مورد بخش هوایی چیست؟ به طور کلی، خبرنگاران همچنان نسبت به دیدگاه بهبهانی وزیر راه و ترابری درباره بخش هوایی با ابهاماتی مواجه‌اند. در جلسه شورای معانان آقای بهبهانی در این باره چه می‌گوید؟

- آقای بهبهانی باید بیشتر بر روی استراتژی سازمان تکیه کنند تا به موضوعات پیش پا افتاده مثل تاخیرات هواپیما. در جلسه شورای معاونان به هیچ وجه من ندیده‌ام که به سازمان هواپیمایی راهکاری بدهد و این تنها مختص به سازمان نبود اصلا نه ما و نه به مدیرعامل شرکت فرودگاهها و مدیرعامل هما راهکاری ندادند و به همین منوال آقای سید مهدی هاشمی.

به عنوان مثال، من با آقای سید مهدی هاشمی در رابطه با سفر به قطر صحبت می‌کردم و راجع به میلیارد دلار و ایشان در جواب به من گفت شما چرا رفتید و یک کیلو شیرینی خریدید ! انگار در آن لحظه بر روی سر من یک سطل آب یخ ریختند. اینها چه ربطی به همدیگر دارد. من همیشه به او می‌گفتم که برای سازمان تدوین استراتژی کنید که من چه کاری را در کلان خود انجام دهم اما وی به مسائل جزئی می‌پرداخت.

به عنوان مثال، سید مهدی هاشمی به من گفت، در حدود یک سال و نیم پیش در یک هواپیمایی فسادی رخ داده است که به من گفتند آن را پیگیری کنید. حالا من باید بعد از این دو سال بروم و به آن رئیس هواپیمایی کشوری بگویم که چرا چنین اتفاقی افتاده است. پس در این میان وزیر اطلاعات چه کاره است، حراست وزارتخانه چه کاره است؟ این کارها به من به عنوان رئیس هواپیمایی اصلاً مربوط نمی‌شود که آن را پیگیری کنم. پس در این میان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات کشور چه کاره هستند. من باید الان مراقب هواپیماهایی باشم که وجود دارند. موضوع آن تمام شده و رفته است.

اگر برگردیم به دو ماه قبل و به شما همان پیشنهاد یا پیشنهاد سمت دیگری در این وزارتخانه بدهند، آیا با این پیشنهاد موافقت می کنید؟

- نه، نمی پذیرم.

با توجه به این سابقه که در این دو ماه داشته‌اید، فکر می‌کنید رئیس بعدی سازمان هواپیمایی کشور چقدر دوام بیاورد و آیا باید منتظر تغییر وی هم در آینده‌ای نزدیک باشیم؟

- من هیچ تخمینی در این باره نمی‌زنم و فقط آرزو می‌کنم که رئیس بعدی سازمان هواپیمایی کشوری چهار سال دولت دهم را همپا و همراه سایر قسمتها در دولت بتواند کار کند که قطعاً این می‌تواند باعث سربلندی ایران شود. در همین حال، براساس آماری که به دست آمده، عمر بالاترین مقام در سازمان هواپیمایی کشوری به 9 ماه رسیده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین