کد خبر: ۹۲۶۰۷۰
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۵

شیوع بیماری سرخک در عراق/واکسیناسیون قبل از شرکت در مراسم اربعین ضروری است

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شیوع بیماری سرخک در عراق خبر داد و به هموطنانی که قصد شرکت در مراسم اربعین دارند، تاکید کرد: قبل از سفر، از کامل بودن سابقه واکسیناسیون سرخک کودکان زیر ۱۵ سال خود اطمینان داشته باشند.
شیوع بیماری سرخک در عراق/واکسیناسیون قبل از شرکت در مراسم اربعین ضروری است
آفتاب‌‌نیوز :

حسین فرشیدی خاطرنشان کرد: بیماری سرخک یک بیماری ویروسی است که عموما کودکان را مبتلا می‌کند، ولی افراد بزرگسال چنانچه سابقه ابتلا به بیماری یا واکسیناسیون نداشته باشند نیز در معرض خطر ابتلا خواهند بود.

وی افزود: دوره نهفتگی بیماری سرخک از ۷ تا ۲۱ روز متفاوت است و بیماری با تب، علائم تنفسی و بثورات پوستی قرمز رنگ که از صورت شروع شده و به سمت اندام‌ها گسترش می‌یابد و تظاهر می‌کند. چهار روز قبل از بروز تظاهرات پوستی تا چهار روز بعد از آن، بیماری از طریق تنفسی قابل انتقال است.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: بیماری سرخک بسیار مسری است و موثرترین راه مقابله با آن واکسیناسیون به‌موقع است.

فرشیدی گفت: در کشور‌های همسایه از جمله عراق پوشش واکسیناسیون کودکان برای مهار بیماری سرخک کافی نیست؛ از اینروشاهد همه‌گیری‌های بیماری در کشور‌های همجوار به ویژه افغانستان، پاکستان و عراق هستیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: عراق بر حسب مستندات سازمان جهانی بهداشت از سال قبل شاهد همه‌گیری بزرگ سرخک بوده و موارد بیماری در ماه‌های اخیر افزایش بیشتری نیز داشته است و براساس آمار موجود، تعداد موارد سرخک در سال ۲۰۲۳ برابر با ۹۶۵۱ مورد بوده که در طی ۶ ماه اول سال ۲۰۲۴ به ۲۸هزار و ۷۸۳مورد افزایش یافته است.

فرشیدی به هموطنان توصیه کرد: قبل از سفر، از کامل بودن سابقه واکسیناسیون سرخک کودکان زیر ۱۵ سال خود اطمینان داشته باشند و برای این منظور با در دست داشتن کارت واکسن کودکان خود به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه و در صورت نیاز نسبت به تکمیل واکسیناسیون کودکان خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: در حین سفر تا حد امکان از تماس با بیماران احتمالی خودداری کنند و در صورت بروز علائم بیماری در حین سفر یا بازگشت به کشور، به مراکز بهداشتی درمانی جهت بررسی و جلوگیری از انتشار بیماری مراجعه کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین