کد خبر: ۹۲۶۰۸۵
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۰۴

پرده‌برداری از انگیزه‌های ترور هنیه؛ دامی که برای پزشکیان پهن شده

تنها چند ساعت پس از ترور اسماعیل هنیه در تهران، ریسپانسیبل استیت کرفت با انتشار یادداشتی ضمن اشاره به ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس در تهران در شرایطی که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید به ایران سفر کرده بود، از چشم انداز احتمالی سیاست خارجی دولت پزشکیان پس از این ترور نوشت.
پرده‌برداری از انگیزه‌های ترور هنیه؛ دامی که برای پزشکیان پهن شده
آفتاب‌‌نیوز :

نشریه ریسپانسیبل استیت کرفت در یادداشتی مدعی شد اسرائیل برای ترور اسماعیل هنیه دو هدف را در نظر داشت، مهم ترین هدفش ایجاد چالش در مسیر رئیس جمهوری جدید است. بدین معنا که درست ساعاتی پس از تحلیف رئیس جمهوری ایران، رهبر سیاسی حماس ترور شد تا بدین طریق رئیس جمهوری در قامت رئیس شورای عالی امنیت ملی با بحران روبرو شود.

ماینوکسیدل نه! آمیلا بزن چون باعث رویش موهای از دست رفته میشه

ادامه مطلب

به نوشته اقتصادنیوز، پزشکیان فردی میانه‌رو است و اگرچه بارها آمریکا را به دلیل حمایت از اسرائیل در جنگ غزه، اعمال تحریم های شدید اقتصادی علیه ایران و خروج از توافق هسته‌ای با ایران (موسوم به برجام) محکوم کرده، اما در عین حال عمل‌گراست. پزشکیان در مبارزات انتخاباتی خود در جست‌وجوی راهی برای رایزنی با آمریکا بوده است؛ گزاره ای که از منظرش زمینه برای برداشتن تحریم های اقتصادی هموار می شود. با این همه، رایزنی میان تهران و واشنگتن آخرین چیزی است که اسرائیل و به‌ویژه بنیامین نتانیاهو در این مرحله می‌خواهند.

در واقع، اگر شرایط برای مذاکرات فراهم شود، نتانیاهو ممکن است جنگ را به لبنان گسترش دهد، به این امید که ایران واکنش شدیدی نشان دهد. با این حال، نه حزب الله و نه ایران در این مرحله خواهان جنگ با اسرائیل نیستند، اما هیچ کس نباید تصور کند که اگر اسرائیل یک جنگ تمام عیار را با لبنان و حزب الله آغاز کند، ایران منفعل بماند بالاخص آن که حزب الله یکی از متحدان اصلی ایران است. در واقع می توان گفت که ترور رهبر حماس که یکی از متحدان ایران است، به ویژه در تهران در غروب روزی که یک دولت جدید سوگند یاد کرد، کنشی برای تحریک ایران برای واکنش است. این مسئله مسعود پزشکیان و متحدانش را در شرایط دشواری قرار داده است.

ریسپانسیل استیت کرفت در ادامه یادداشت خود آورده، طبیعتا ترور اسماعیل هنیه موجب خواهد شد تا محافظه کاران برای پاسخ خیز بردارند و در برابر دولت و برنامه هایش در باب رایزنی با آمریکا اما و اگر بیاورند. بدین ترتیب، در صورتی که ایران به شدت پاسخ دهد، احتمال رویارویی تمام عیار وجود دارد.

متصور است که تهران به اقدام تحریک‌آمیز اسرائیل پاسخ خواهد داد، اما چگونگی این پاسخ مهم است، چرا که این احتمال وجود دارد که آمریکا مستقیما در دفاع از اسرائیل وارد میدان شود. این دقیقا همان چیزی است که اسرائیل و شخص نتانیاهو می خواهند.

ریسپانسیبل استیت کرفت در ادامه با اشاره به بیانیه پزشکیان نوشت که رئیس جمهوری ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران از تمامیت ارضی، عزت، عزت و سربلندی خود دفاع خواهد کرد و اشغالگران تروریست را از اقدام بزدلانه خود پشیمان خواهد کرد.

در همین حال، صبح امروز، آمریکا پایگاهی در جنوب بغداد که تحت کنترل نیروهای حشد شعبی قرار دارد را هدف حمله قرار دارد؛ حمله ای که چهار کشته برجای گذاشت. این حمله پس از آن صورت می گیرد که پایگاه های ایالات متحده در عراق و سوریه هفته گذشته مورد حمله قرار گرفتند. اسرائیل همچنین به بیروت حمله کرد و فواد شکر، ارشدترین فرمانده نظامی حزب الله را ترور کرد.پیامدهای این ترور، در صورتی که منجر به جنگ گسترده‌تری در منطقه شود، برای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز مهم خواهد بود.

اگر جنگ گسترده‌تری با حضور ایران، اسرائیل و حزب‌الله آغاز شود، دولت بایدن مطمئناً طرف اسرائیل را خواهد گرفت. اما همین موضع گیری مشکلات جدی را برای کامالا هریس ایجاد می‌کند، همانی که تلاش می کند چهره ای متفاوت از بایدن برای خود ترسیم کرده و به حمایت بی قید و شرط رئیس جمهوری از اسرائیل که شکاف های عمیقی را در حزب دموکرات ایجاد کرده، پایان دهد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین