کد خبر: ۹۲۶۱۴۳
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۴

نوسانات اقتصادی پس از ترور اسماعیل هنیه

ترور شخصیت های مهم جهانی قطعا بر شرایط سیاسی و اقتصادی اکثر کشورها تاثیر می گذارد. شهادت اسماعیل هنیه نیز از چند جهت وضعیت اقتصادی در خاورمیانه را تحت تاثیر قرار می دهد.
نوسانات اقتصادی پس از ترور اسماعیل هنیه
آفتاب‌‌نیوز :

ترور اسماعیل هنیه در تهران سناریو‌ها درباره تقابل دوباره ایران و اسرائیل را تقویت کرده است. اگرچه اسرائیل یک تولیدکننده مهم نفت نیست، تشدید بالقوه درگیری و دخالت کشور‌های بزرگ تولیدکننده نفت مانند ایران می‌تواند بر بازار جهانی نفت تأثیر بگذارد.

با این حال، اگر جنگ ایران و اسرائیل تشدید شود و کشور‌های تولیدکننده نفت خاورمیانه را به مشارکت در جنگ سوق دهد، پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت نفت همچنان می‌تواند افزایش یابد.

تشدید بالقوه درگیری بین ایران و اسرائیل می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر قیمت‌های جهانی نفت داشته باشد و همچنین منجر به اثرات اقتصادی گسترده‌تری مانند تورم بالا شود.

در این سناریو، اگر قیمت نفت به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی یا اختلالات عرضه در مناطق عمده تولیدکننده نفت افزایش یابد، می‌تواند به فشار‌های تورمی کمک کند. این امر بازگشت تورم به سطح هدف بانک مرکزی را دشوار می‌کند، مانند فدرال رزرو در ایالات متحده، که تورم بلندمدت را ۲ درصد سال به سال (سالانه) در یک دوره دو ساله هدف قرار می‌دهد.

ایالات متحده با افزایش شدید نرخ سیاستی خود به سطح ۵.۵ درصد فعلی، با تورم مبارزه کرده است. با وقوع یک جنگ جدید در خاورمیانه، احتمال بالایی وجود دارد که تورم به دلیل افزایش قیمت نفت بالا بماند. هنگامی که تورم بالا باقی می‌ماند، بانک‌های مرکزی معمولاً با حفظ نرخ‌های بهره بالا برای کنترل کردن اقتصاد و کنترل تورم واکنش نشان می‌دهند.

بنابراین، افزایش قیمت نفت می‌تواند به طور غیرمستقیم باعث شود که فدرال رزرو برای مدت طولانی‌تر از آنچه قبلاً پیش‌بینی می‌شد، نرخ‌های بهره بالاتری را حفظ کند. عواقب آن کاهش فعالیت اقتصادی است که بر همه چیز از مخارج مصرف‌کننده تا سرمایه‌گذاری تجاری تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، این وضعیت می‌تواند ارزش دلار امریکا را نیز تقویت کند.

هنگامی که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش می‌دهد یا آن را برای مدت طولانی تری در بالاترین سطح نگه می‌دارد، سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دلاری جذاب‌تر می‌شود، زیرا آن‌ها بازدهی بالاتری ارائه می‌دهند. این امر منجر به جذب سرمایه خارجی بیشتر به بازار پول ایالات متحده، افزایش تقاضا برای دلار و در نهایت تقویت ارز می‌شود. دلار قوی‌تر می‌تواند بر اقتصاد جهانی تأثیر بگذارد، به ویژه در کشور‌های در حال توسعه با بدهی دلاری و اقتصاد‌هایی که به شدت به واردات وابسته هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین