کد خبر: ۹۲۶۱۷۲
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳

هشدار درباره بحران آب در اصفهان

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: جمعیت شهر اصفهان در سال‌های گذشته بر اثر مهاجرت پذیری بی رویه افزایش پیدا کرده و باید زیرساخت‌های لازم متناسب با افزایش جمعیت از جمله منابع آبی جدیدی به حوضه زاینده رود اضافه شود.
هشدار درباره بحران آب در اصفهان
آفتاب‌‌نیوز :

حامد یزدیان روز جمعه افزود: افزایش جمعیت اصفهان، بدون توجه به زیرساخت‌های لازم اتفاقات ناگواری را برای این کلانشهر بدنبال دارد.

وی با بیان اینکه اصفهان در سال‌های گذشته با مشکل جدی در زمینه محیط زیست و آب آشامیدنی مواجه بوده است ادامه داد: اصرار بر اضافه شدن منابع آبی جدید به حوضه زاینده رود برای جلوگیری از گرفتار شدن در این چالش‌هاست.

یزدیان تاکید کرد: جمعیت شهر اصفهان در سال‌های گذشته بی رویه در حال افزایش است، اما منابع آبی جدید متناسب با افزایش جمعیت به این شهر تخصیص داده نشده است.

نماینده شهرستان اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: توقف مهاجرت پذیری، باید در سیاست‌های کلان استان مورد توجه جدی قرار گیرد.

زاینده‌رود به طول بیش از ۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زرد کوه بختیاری سرچشمه گرفته و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

نگاهی به خشکی‌های دوره‌ای رودخانه زاینده رود، کاهش تخصیص آب کشاورزی، فرونشست زمین، ریزگردها، مشکلات عدیده زیست محیطی بخصوص برای تالاب بین المللی گاوخونی و آمار و ارقام مربوط به بارندگی‌ها در حوضه آبریز زاینده‌رود به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع آب مرکزی ایران لزوم اجرای هرچه سریع‌تر پروژه‌های آبی در این خطه را گوشزد می‌کند.

به گفته مسوولان؛ زاینده رود در وضعیت عادی و بدون خشکسالی یک میلیارد متر مکعب کسری آب دارد و این یعنی مصارفی تعریف شده که منابع آن وجود ندارد و فرایند شفافیت و کنترل این برداشت‌ها نیز به درستی انجام نمی‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین