کد خبر: ۹۲۶۲۵۷
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۹
با گرمای شدید هوا عقرب‌ها به جنب و جوش افتادند.

هجوم عقرب‌ها به روستا‌های زاهدان؛ ۱۲ مورد عقرب گزیدگی در یک هفته

عقرب‌های سمی به برخی از روستا‌های زاهدان هجوم آورده‌اند و در خطر بودن جان مردم بویژه کودکان با نیش عقرب‌های سمی در روز‌های اخیر سبب نگرانی مردم شده است.
هجوم عقرب‌ها به روستا‌های زاهدان؛ ۱۲ مورد عقرب گزیدگی در یک هفته
آفتاب‌‌نیوز :

از چند روز گذشته اخباری در فضای مجازی مبنی بر هجوم عقرب‌ها به روستا‌های زاهدان منتشر و دست به دست می‌شود که موجب بهت و حیرت و وحشت مردم شده است، با توجه به آمار ارائه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان صحت این اخبار مشخص شد و خوشبختانه در حال حاضر گزارشی مبنی بر جان باختن افراد با عقرب گزیدگی نداشته‌ایم.

با توجه به افزایش دما؛ خطرات عقرب‌گزیدگی بیش از گذشته جان انسان را تهدید می‌کند تصور عموم مردم این است که عقرب‌ها فقط در مناطق بیابانی زندگی می‌کنند، ولی در واقع اینگونه نیست و با توجه به تنوع گونه‌هایی که دارند، آن‌ها را می‌توان در زیستگاه‌های مختلف مشاهده کرد.

معمولا اواخر بهار میزان گزش عقرب در مناطق گرم شروع می‌شود و در مهرماه فروکش می‌کند که تغییرات اقلیمی موجب نزدیک‌تر شدن این حشرات به محل زندگی انسان‌ها شده است میزان عقرب گزیدگی با توجه به ادامه شرایط خشکسالی افزایش خواهد داشت بنابراین نیاز به آموزش‌های بیشتر به مردم وجود دارد.

با توجه به افزایش دما؛ خطرات عقرب‌گزیدگی بیش از گذشته جان انسان را تهدید می‌کند تصور عموم مردم این است که عقرب‌ها فقط در مناطق بیابانی زندگی می‌کنند، ولی در واقع اینگونه نیست و با توجه به تنوع گونه‌هایی که دارند، آن‌ها را می‌توان در زیستگاه‌های مختلف مشاهده کردعلامت‌های عقرب زدگی با توجه به سن فرد عقرب زده، نوع عقرب، محل و ساعت گزش متفاوت است و واکنش ساده مانند خارش، قرمزی پوست، تورم و خون مردگی و یا علامت‌های شدیدتر مانند تغییرات فشار خون، نارسایی تنفسی و از کارافتادگی کلیه را ایجاد می‌کند و در صورت تاخیر در درمان منجر به مرگ می‌شود پس باید خطر عقرب زدگی را جدی بگیریم. فردی که دچار عقرب زدگی می‌شود باید در اولین فرصت به بیمارستان رسانده شود و نیاز است آزمایش‌های ویژه‌ای برای بیمار انجام شود در واقع اوضاع کسی که دچار عقرب گزیدگی شده، نباید بی اهمیت تلقی شود چرا که ممکن است جان بیمار در خطر باشد و اهمال کاری به مرگ وی منجر شود.

براساس گزارش وزارت بهداشت، سالانه حدود ۱.۲ میلیون مورد عقرب‌گزیدگی در دنیا اتفاق می‌افتد؛ بیش از یک هزار و ۵۰۰ گونه عقرب در دنیا شناسایی شده‌اند که فقط ۲۵ گونه آن‌ها از لحاظ سلامت عمومی اهمیت دارند. در ایران، از ۵۰ گونه عقرب موجود هفت گونه حائز اهمیت هستند که سالانه به طور میانگین موجب بیش از ۶ هزار گزش می‌شوند و کشور را پس از مکزیک و کلمبیا در رتبه سوم دنیا قرار داده است.

براساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سال گذشته ۳۲ هزار و ۸۲۹ مورد عقرب زدگی در کشور ثبت شده که از این تعداد، ۱۵ مورد منجر به فوت شده است.

۱۲ مورد عقرب گزیدگی در یک هفته

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی زاهدان گفت: در هفت روز گذشته ۱۲ نفر در زاهدان و شهر‌ها و روستا‌های اطراف دچار عقرب گزیدگی شده و پس از انجام مراقبت‌های اولیه، توسط اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان منتقل شدند.

علی عبدالرزاق نژاد با اشاره به اینکه با گرمای شدید هوا جنب و جوش عقرب‌ها بیش از پیش شده است اظهار کرد: در روستا‌های اطراف زاهدان مانند تل سیاه، سرجنگل، قادر آباد، شهر‌های نصرت آباد و زاهدان موارد عقرب گزیدگی گزارش شده است. لازم است تا در صورت عقرب گزیدگی بلافاصله ضمن ثابت نگه داشتن عضو آسیب دیده، از هر گونه دستکاری مثل مکیدن محل گزیدگی برای خارج کردن سم خودداری شود.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی زاهدان تصریح کرد: داشتن درد شدید پس از گزش نشان دهنده ماهیت سم فلج کننده عصبی است و در صورت داشتن علائم سیستم عصبی، سرم ضد عقرب لازم است.

وی با بیان اینکه خوابیدن در فضای باز در مناطقی که عقرب وجود دارد بسیار خطرناک است افزود: گزش‌های بدون درد ممکن است حاوی سم سیتوتوکسین باشد که سلول‌های بدن را تخریب می‌کند وعدم مراجعه بیماران به مراکز جهت تزریق سرم ضد عقرب باعث عواقب بسیار بدی خواهد شد.

عبدالرزاق نژاد بیان کرد: فرد عقرب زده باید خونسردی خود را حفظ کند و در صورت امکان، عضو عقرب زده را ثابت یا بی حرکت نگاه داشته و پایین‌تر از سطح قلب قرار دهند.

به گفته وی استفاده از دارو‌های محلی، داغ کردن، تیغ زدن و سوزاندن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، برخی درمان‌های سرخود بی‌نتیجه و خطرناک است بهتر است به فرد گزیده شده استرس ندهیم و این فرد برای اینکه گردش خون در بدنش سریعتر نشود بهتر است تا رسیدن به بیمارستان فعالیت نداشته باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین