کد خبر: ۹۲۶۲۵۹
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۴
تأکید رئیس جمهور آمریکا به نخست وزیر اسرائیل برای پذیرش آتش بس

رایزنی آمریکا و اسرائیل درباره حمله احتمالی ایران | بایدن به نتانیاهو هشدار و برای کمک، شرط گذاشت

بایدن در گفتگو با نتانیاهو به او گفته در دفع حملات احتمالی ایران به نتانیاهو کمک خواهد کرد، اما انتظار دارد که بعد از آن نخست وزیر اسرائیل توافق آتش بس را بپذیرد.
رایزنی آمریکا و اسرائیل درباره حمله احتمالی ایران | بایدن به نتانیاهو هشدار و برای کمک، شرط گذاشت
آفتاب‌‌نیوز :

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در یک مکالمه تلفنی به صورت صریح به بنیامین نتانیاهو گفته است که جنگ در غزه باید پایان یابد و آتش‌بس برقرار شود.

این دو که روابطشان در ماه‌های اخیر تیره شده، روز یکم اوت و بعد از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، با یکدیگر گفتگو کردند.

به گزارش بلومبرگ، در حالی که بایدن متعهد شده از اسرائیل در برابر تهدیدات مجدد ایران و شبه‌نظامیان متحدش مانند حزب‌الله حمایت کند، اما بر اساس گزارش منابع آگاه در این تماس تلفنی با صراحت از نتانیاهو خواسته هرچه سریع‌تر توافق آتش بس را بپذیرد.

اکسیوس هم گزارش داده که بایدن در این گفتگو با نتانیاهو درباره عواقب تشدید تنش در جنگی که تقریبا ۱۰ ماه از آغاز آن می‌گذرد هشدار داده است.

این نشریه در ادامه می‌گوید بایدن در گفتگو با نتانیاهو به او گفته در دفع حملات احتمالی ایران به نتانیاهو کمک خواهد کرد، اما انتظار دارد که بعد از آن نخست وزیر اسرائیل توافق آتش بس را بپذیرد.

بایدن در این خصوص به خبرنگاران گفت: «ما مبنای آتش بس را داریم و همه باید در این مسیر گام بردارند.»

او همچنین اضافه کرد که ترور اسماعیل هنیه کمکی به رفع تنش‌ها نکرده است.

ترور هنیه کار برای مذاکرات آتش بس را پیچیده‌تر کرده چرا که او عموما از سوی حماس به عنوان یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد در گفتگو‌ها شرکت می‌کرد.

دو طرف بر روی کار بر طرحی هستند که دولت بایدن در ماه مه آن‌را طراحی کرده است. بر اساس این طرح جنگ ابتدا به مدت شش هفته متوقف می‌شود و برخی از گروگان‌ها هم آزاد می‌شوند و گروهی از فلسطینی‌هایی که در زندان‌های اسرائیل هستند به خانه برمی‌گردند. در مرحله دوم و سوم اسرای بیشتری آزاد و در نهایت آتش بس دائمی برقرار خواهد شد.

این مذاکرات برای ماه‌ها با میانجیگری قطر، آمریکا و مصر در منطقه برگزار شده است، اما هنوز موانع جدی برای رسیدن به توافق وجود دارد. یکی از مشکلات اصلی این است که اسرائیل با هیچ آتش‌بسی که به نظرش توانایی‌اش را برای شروع مجدد جنگ و نابودی حماس محدود می‌کند، موافقت نخواهد کرد.

همچنین ترور هنیه شرایط را دشوارتر کرده است. این اقدام تنها چند ساعت پس از آن صورت گرفت که اسرائیل یک فرمانده ارشد حزب الله به نام فواد شکر را در بیروت، پایتخت لبنان هدف قرار داد. اسرائیل این حمله را تایید کرد و ادعا کرد شکر مسئول حمله موشکی آخر هفته گذشته به بلندی‌های جولان تحت کنترل اسرائیل بود که منجر به کشته شدن ۱۲ کودک و نوجوان در حال بازی فوتبال شد.

یورونیوز نوشت: ایران و حزب‌الله متعهد شده‌اند که از اسرائیل انتقام بگیرند و تهران به نیرو‌های امنیتی خود دستور داد تا گزینه‌های حمله به اسرائیل را ارزیابی کنند. پیشتر و در ماه آوریل وقتی حملات اسرائیل کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق را مورد هدف قرار داد، ایران در پاسخ، حدود ۳۰۰ فروند پهپاد و موشک را به سوی اسرائیل پرتاب کرد.

با این حال، تهران عملا حرکت خود را از قبل اعلام کرده بود. اسرائیل تحت فشار آمریکا و اروپا برای عدم پاسخگویی تهاجمی، حمله محدودی انجام داد.

این بار انتقام ایران ممکن است شدیدتر باشد. گزینه‌های آن از حمله مستقیم دیگر به اسرائیل گرفته تا واداشتن نیرو‌های نیابتی‌ به تشدید حملات به اسرائیل تا ضربه زدن به اهداف اسرائیل در سراسر جهان را شامل می‌شود.

نتانیاهو پیشتر در اول اوت گفته بود که اسرائیل در سطح بسیار بالایی از آمادگی برای هر سناریویی قرار دارد.

در حالی که ایالات متحده به زمان برگزاری انتخابات نزدیک می‌شود، دولت جو بایدن اصلا از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه استقبال نمی‌کند و تاکید دارد که آتش‌بس باید هرچه سریع‌تر برقرار شود.

بلومبرگ به نقل از افراد آشنا با سیاست آمریکا گزارش داده که کاخ سفید از واسطه‌ها برای ارسال هشدار به ایران، حزب‌الله و حوثی‌های یمن استفاده کرده است تا تنش‌ها را از این شدیدتر نکنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین