کد خبر: ۹۲۶۲۸۳
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۲

حل مشکل تنش‌آبی صدرا به کجا رسید؟

شهر صدرا با آغاز فصل گرما و افزایش بی‌سابقه دما با مشکلات جدی در تأمین آب رو به رو شد؛ مشکلاتی که انتقادات مردمی و تکاپوی متولیان حوزه آب را برای حل این دغدغه به همراه داشت.
حل مشکل تنش‌آبی صدرا به کجا رسید؟
آفتاب‌‌نیوز :

شهر صدرا یکی از شهر‌های جدید استان فارس است که در ۱۵ کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد؛ این شهر که از جمعیت و مراکز تجاری، درمانی و آموزشی قابل‌توجهی برخوردار است این روز‌ها با معضلات بسیاری برای تأمین آب شرب مواجه شده و از مشکل کم‌آبی رنج می‌برد.

طبق گفته متولیان حوزه آب بخشی از این مشکل به گرمای بی سابقه و افزایش میزان مصرف برمی‌گردد و بخشی هم به دلیل خشک شدن چاه‌های صدرا ایجاد شده؛ در حال حاضر چهار حلقه چاه آب آهکی در شهر صدرا خشک و از مدار خارج شده و چاه‌های واقع در شرق صدرا نیز کاهش دبی داشته‌اند.

در پی خشک شدن این چاه‌ها و گرمای بی‌سابقه هوا، ساکنین این شهر با مشکلات جدی در تأمین آب رو به رو شدند، این مشکلات کار را به جایی رسانده که حتی مخازن ذخیره نیز پاسخگوی تعداد واحد‌های مسکونی در این شهر نیستند.

همین مسائل موجبات گلایه و انتقاد شدید شهروندان صدرا از شرکت آب و فاضلاب شیراز و زمینه کوچ بسیاری از ساکنین این شهر را به منازل اقوام و آشنایان‌شان در شیراز فراهم کرد.

گلایه‌های مردم این منطقه از قطعی‌های مکرر آب در نهایت واکنش شرکت آب و فاضلاب شیراز را برانگیخت.

تجهیز ایستگاه پمپاژ مخزن تعادلی

یکی از تدابیر شرکت آبفا برای حل این مشکلات تجهیز ایستگاه پمپاژ مخزن تعادلی بود که به گفته مسئولان شرکت آب و فاضلاب شیراز این اقدام در روز‌های عاشورا و تاسوعا به سرانجام رسید، اما این اقدام هم نتوانست آن طور که باید از حجم این مشکلات بکاهد.

با از سر گرفته شدن گلایه‌های مردمی مدیر عامل آبفا شیراز برای بار دیگر از برنامه‌های فوری جهت تأمین آب خبر داد و اعلام کرد: با اتمام اجرای خط انتقال ۶۰۰ میلی‌متر فلزی از پمپاژ مخزن تعادلی تا خط ۶۰۰ میلی‌متر موجود به طول ۱۲۰ متر، فاز دوم شهر صدرا با افزایش ۱۰۰ لیتر در ثانیه کامل پوشش داده می‌شود.

بهمن بهروزی افزود: همچنین راه‌اندازی ۲حلقه چاه جدید و بهره‌برداری از ۲چاه بخش خصوصی در اولویت اقدامات قرار گرفته و اجرای خط انتقال از چاه جنب دانشگاه کشاورزی به طول ۶ کیلومتر در دست اجرا است.

مدیرعامل آبفا شیراز که معتقد است قرارگرفتن ساختمان‌ها در ارتفاعات و بالادست مخازن تأمین آب، آبرسانی این واحد‌ها را دشوار می‌کند، درباره آبرسانی و توزیع آب توسط تانکر در نقاطی که مشکل‌دارند نیز گفت: با توجه به گرمای بی سابقه و افزایش میزان مصرف، مخازن ذخیره پاسخگوی تعداد واحد‌های مسکونی در این چند روز اخیر نیست؛ لذا باید ساختمان‌ها افزایش حجم ذخیره داشته باشند، مخصوصاً ساختمان‌های جدید بایستی بر اساس استاندارد‌ها ساخت و ساز شود و برای منازل ویلایی نیز داشتن مخزن ذخیره ضرورت دارد.

با این حال گلایه‌های مردمی برای قطعی‌های آب همچنان ادامه یافت؛ شهروندان صدرا معتقد هستند بخش زیادی از این اقدامات مورد ادعا، باید ماه‌ها قبل اجرا می‌شد تا امروز شاهد قطعی و نبود آب در شهر صدرا نباشیم.

واکنش فرماندار شیراز و اختصاص یافتن بیشترین اعتبارات برای رفع کم‌آبی

تدوام یافتن مشکلات کم‌آبی در شهر صدرا و گلایه‌های ساکنین این شهر واکنش فرماندار شیراز را نیز برانگیخت، لطف‌الله شیبانی روز سه‌شنبه ۹مردادماه بدون اشاره به عدد و رقمی با اعلام اینکه بیشترین اعتبارات عمرانی سال جاری در کلانشهر شیراز برای رفع مشکل کم آبی تخصیص یافته ابراز امیدواری کرد که در سال آینده مشکل قطعی آب حل شود.

فرماندار شیراز همچنین در خصوص پنج بخش اساسی که بیشترین مسائل اجتماعی در آن‌ها وجود دارد گفت: در سال ۱۴۰۳ بیشترین اعتبارات عمرانی در شهر شیراز را برای بخش آب است و چهار بخش که بیشترین مسائل اجتماعی در آن وجود دارد شامل فضای آموزش، بهداشت، ورزش جوانان و راه است که بر همین اساس اعتبارات دسته‌بندی شد و بیشترین اعتبار برای بخش آب در نظر گرفته شده است.

راه‌اندازی ایستگاه پمپاژ در غرب صدرا

با این حال اقدامات برای حل مشکل تامین آب شهر صدرا ادامه یافت و با توجه به‌پیش‌بینی کمبود آب مورد نیاز در شهر صدرا، یک ایستگاه پمپاژ در غرب صدرا در محل مخزن تعادلی آب منطقه‌ای و خط انتقالی به طول چهار کیلومتر با لوله فلزی به قطر ۶۰۰ میلیمتر و اعتبار ٧٥٠ میلیارد ریال تجهیز و راه‌اندازی شد که به گفته مدیرعامل آبفا با تغییر سیستم بهره‌برداری از خط دوم آبرسانی از سد درودزن و انتقال حدود ١٠٠ لیتر در ثانیه آب به شهر صدرا مشکلات آبرسانی به فاز ۲شهر صدرا رفع شد.

بازدید استاندار فارس از پروژه خط انتقال شرق صدرا

اخیراً هم استاندار فارس با همراهی مدیرعامل آبفا شیراز از پروژه جهادی خط انتقال آب شرب شرق صدرا بازدید کرد.

مدیر عامل آبفا شیراز طی این بازدید درباره اجرای خط انتقال ۴۰۰ میلیمتر به طول پنج کیلومتر با هفت اکیپ همزمان پرداخت و گفت: این خط انتقال به جهت بهره‌برداری از چاه پشت دانشکده کشاورزی اجرا می‌شود که ادامه آن در آینده به مخزن مرتفع باجگاه متصل می‌شود تا میزان دبی بیشتری توسط آن به شبکه آب صدرا تزریق شود؛ در صورت به وجود نیامدن مشکل خاصی طی ۱۰ روز آینده این پروژه در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گفته او با اقدامات انجام شده در روز‌های اخیر از جمله تجهیز ۲چاه، افزودن ۲چاه بخش خصوصی و راه‌اندازی ایستگاه پمپاژ مخزن تعادلی، تعداد تماس‌های شهروندان کاهش چشمگیری داشته و این حاکی از موفقیت طرح‌های اجرا شده است.

طی این بازدید، استاندار فارس ضمن اعلام مساعدت به منظور تسریع در انعقاد قرارداد و ترک تشریفات اسناد مالی به جهت اجرای سریعتر خط ۶۰۰ میلیمتر غرب صدرا، از اقدامات شبانه‌روزی آبفا شیراز جهت گذر از تنش آبی شهر صدرا قدردانی کرد.

محمد هادی ایمانیه همچنین در خصوص تأمین سوخت ادوات پروژه، دستور هماهنگی‌های لازم با اداره متبوع (شرکت نفت) را صادر کرد.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا این تدابیر می‌تواند موجبات عدم قطعی آب و کاهش انتقادات مردمی در روز‌های آتی را فراهم کند یا ساکنین این شهر همچنان مجبور می‌شوند با مشکلات کم‌آبی و قطعی‌های پی در پی آب دست و پنجه نرم کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین